۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ایجاد استقلال در افراد تتراپلژِی یا ضایعه درسطوح پائین گردن

کسانی که دچار آسیب های نخاعی در سطوح میانی و پایین گردن هستند، می توانند در میزان استقلال خود تاثیر گذارباشند. در حالی که بعضی از این افراد می توانند کاملاً مستقل باشند و برای کمک به زندگی روزمره یا نیازهای شخصی خود به مراقبتهای ویژه احتیاج نداشته باشند، برخی از آنها، ممکن است خیلی اوقاتی از روز نیازمند کمک باشند. سئوال این است که چرا دراین حوزه از آسیب ها، چنین تفاوتهایی وجود دارد؟

این موضوع، دلایل بسیار زیادی می تواند داشته باشد. اولا” یادآوری می شود که آسیبهای نخاعی می توانند تفاوتهای زیادی داشته باشند. ثانیا”، شدت آسیب دیدگی هم تفاوت بزرگی ایجاد می کند. برخی ممکن است در نقطه ای عملکرد قوی تری داشته باشند چراکه آسیب آنها ناکامل است، اما در فرد دیگری آسیب درآن نقطه کامل باشد و درنتیجه عملکرد ضعیفی داشته باشد.

درهرحال اقدامات زیادی وجود دارند که با انجام آنها افراد دچار آسیب گردنی در سطوح  – C6 8C  توانسته اند کاملاً مستقل شده و دیگرهیچ  نیازی به مراقب نداشته باشند. برخی از این اقدامات شامل اعمال جراحی هستند و همچنین استفاده از یکسری تجهیزات شگفت انگیز است که می توانند جهت افزایش کیفیت زندگی فرد تاثیر به سزائی  داشته باشند. دراین مقاله متوجه می شوید که چگونه می توان به عنوان یک فرد تتراپلژی با ضایعه در سطوح پایین تر گردن  به طور مستقل زندگی کرد.

استقلال در جابجائی ها

جراحی تاندونهای دست

کسانی که مبتلا به آسیب نخاعی در سطوح C6 – C7 هستند ، تا حدی در مچ دست خود عملکرد دارند، بنابراین این افراد می توانند کاندید عمل جراحی جابجایی تاندون باشند. با کمک این جراحی، تاندون های دست در ناحیه ساعد که معمولاً حرکت را از مچ دست به ناحیه انگشت منتقل می کنند ، جابجا می شوند. این عمل جراحی می تواند برخی از عملکردها و حرکات دستها را برگرداند. درکسانی که عضله سه سر دست آنها کاملاً فلج شده، این عمل جراحی می تواند استقلال آنها را بطور کامل تغییر دهد.

با این روش می توان فرد مصدوم را از ناتوان بودن در جابجایی و استقلال کامل در جابجا کردن خود، تبدیل نمود. همچنین، این عمل جراحی این امکان را فراهم می کند که فرد بتواند  بخاطر افزایش کسب مهارت، لباسهای خود را راحت تر بپوشد و حتی خیلی از افراد به دلیل افزایش قدرت دستهای خود، دیگر نیازی به استفاده از ویلچر برقی نخواهند داشت. در هر حال، توانایی جابجایی، بزرگترین محصول این عمل جراحی محسوب می شود. این که بتوانید به طور مستقل روی تخت بروید و یا از روی آن خارج شوید، می تواند باعث شود که برای خیلی از کارها هم دیگر نیازی به یک مراقب نداشته باشید.

بالابرهای سقفی

بالابرهای سقفی می توانند به انتقال مستقل افراد تتراپلژِی کمک خوبی کنند

اگر جابجا شدنها دشوار باشد، بالابرهای سقفی می توانند به انتقال مستقل افراد تتراپلژِی کمک خوبی کنند. دراین تجهیزات قدرتمند از یک جایگاه و یک سیستم ریلی استفاده می شود تا فرد بتواند با استفاده از سیستم کنترل از راه دور، خود را از روی ویلچر به روی تخت منتقل کند. برای استفاده از آن، باید جایگاه استقرار بدن را زیر خود بگذارید، با آماده بودن برای جابجایی، آن را به بالابر وصل کنید. این سیستم می تواند گران باشد، اما می تواند واقعا”  تغییر زیادی را در زندگی فرد ایجاد کند.

استقلال در دفع ادرار

با این عمل شگفت انگیز ، حجم مثانه نیز بیشتر می شود ، بنابراین نیازی نیست که در طول روز ، دفع ادرار به دفعات زیاد تکرارشود

روش میتروفانوف

کسانی که دچار ضایعه نخاعی گردنی در سطوح پائین هستند ، قادر به احساس و تخلیه ادرار خود نیستند، به این معنی که لازم است چندین بار در روز از سوند استفاده کنند. برخی از افراد از یک سوند پایدار استفاده می کنند، که به راحتی و بطور مستقل می توان آن را مدیریت کرد،  اما در حال حاضر بیشتر این افراد ترجیح می دهند که از یک روش سونداژ مستقیم و از طریق یک استوما که در شکم آنها کار گذاشته می شود، استفاده کنند. این نوع سونداژ با یک عمل جراحی به نام روش میتروفانوف بکار گرفته می شود.

با این عمل شگفت انگیز، حجم مثانه نیز بیشتر می شود ، بنابراین نیازی نیست که در طول روز، دفع ادرار به دفعات زیاد تکرارشود. در  این عمل سوراخی  بنام (استوما ) معمولاً در جایی در قسمتهای پایین شکم ایجاد می گردد و می توان به آسانی سوند را از طریق آن وارد بدن نمود . بنابراین با این روش دیگر لازم نیست که لباس در آورده  شود. همچنین فرد می تواند در حالی که روی ویلچر نشسته کار سونداژ را انجام دهد. این روش برای زنان تتراپلژی بسیارعالی است.

استقلال در پوشیدن لباسها

لباس های مناسب سازی

گرچه مناسب سازی لباسها ممکن است هزینه بر باشد، اما استفاده از لباسهای مناسب سازی شده بسیارمفید است  – در صورت بکارگیری وسایل مناسب، پوشیدن لباس راحت تر می شود . به عنوان مثال، اگر در بستن دکمه های روی شلوار یا استفاده از زیپ مشکل دارید، می توانید شلواری را خریداری کنید که در آن بجای زیپ و دکمه از زیپ چسبه ( Velcro ) استفاده شده است. همچنین در مورد کفش ها نیز همانند شلوار بجای بند از زیپ چسبها استفاده شده، که البته می توانند مد روز هم باشند. نکته مهم این است که لباسها به درستی انتخاب کنید، بطوری که پوشیدن آنها راحت باشد. از جمله لباسهایی که خاصیت کشسان داشته باشند و البته تنگ هم نباشند. یادتان باشد اگر اقلام مناسب خریداری کنید ، تا حد زیادی نیازی به کمک گرفتن نخواهید داشت.

استقلال در اجابت مزاج


استقلال دراجرای برنامه روده واجابت مزاج

جراحی کولوستومی

استقلال دراجرای برنامه روده واجابت مزاج، احتمالاً یکی از سخت ترین کارها در افراد دچار آسیب نخاعی گردنی محسوب می شود. نداشتن توانایی ومهارت لازم در انجام تحریک دستی می تواند مشکل زا باشد. به همین دلیل است که بسیاری از این افراد اقدام به جراحی کلوستومی می کنند تا از این معضل بطور کامل خلاص شوند.  از طریق کولوستومی، به جای انجام اقداماتی مانند تنقیه و تحریک دستی روده، مدفوع به داخل لوله و کیسه ای که روزانه تخلیه می شود هدایت می شود. مبتلایان به این نوع آسیبها می توانند کیسه را شخصا” خالی کنند و دیگر نیازی به کمک دیگران برای اجرای برنامه روده نداشته باشند.

در پایان:

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشیداین است که در زمان بهبودی و تلاش  برای توانبخشی، خودتان را با دیگر افراد مبتلا به آسیب های نخاعی گردنی مشابه مقایسه نکنید . صبور باشید، سخت کار کنید، با دیگران مشورت کرده و کمک بخواهید. این را بدانید که بیشتر افراد نخاعی گردنی  قادر خواهند بود به استقلال مورد نظر خود برسند.