۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

راهنمای انتخاب سوند مناسب برای افراد آسیب نخاعی گردنی ( تتراپلژی )

در این مقاله، در مورد مناسب بودن سوندهای مختلف برای افراد تتراپلژی بحث شده است. هنگام انتخاب سوند  برای مدیریت مثانه در افراد تتراپلژی، باید به دو جنبه زیر توجه کرد:

  • اول عوارض پزشکی سوند
  • دوم موضوع استقلال و سهولت استفاده از آن

گزارش های یورو- دینامیک، می توانند به بررسی مناسب بودن سوند از دیدگاه پزشکی کمک زیادی کنند.

سونداژمتناوب

تجربه نشان داده که بهترین روش برای مدیریت مثانه استفاده از روش سونداژ متناوب تمیز است . چرا که با این روش مثانه بطور کامل تخلیه می شود و ظرفیت آن در حد سالم می ماند .

اما از آنجا که در افراد تتراپلژی عملکرد دستها با اختلال مواجه هستند، بنابراین در استفاده از این روش محدودیت های خاصی نیز وجود دارد. این افراد برای اجرای سونداژ  یعنی وارد کردن سوند به داخل مثانه و تخلیه ادرار، آن هم چندین بار در روز ، به مراقبان خود وابسته می شوند.

اسپلینیت ( آتل ) مخصوص سونداژ برای افراد آسیب نخاعی گردنی

مخصوص سونداژ برای افراد آسیب نخاعی گردنی

این آتل مخصوص تاندونهای دست، ابزاری برای استفاده از سوند در افراد تتراپلژی محسوب می شود  و همچنین جراحی انتقال تاندون از راهکارهایی است که می تواند به استقلال افراد تتراپلژی جهت سونداژ خود کمک کنند.

سونداژ خارجی

سونداژ خارجی

سوندهای خارجی که سوند کاندومی نیز نامیده می شود، نه تنها می توانند در افراد تتراپلژی عوارض پزشکی ایجاد کنند، بلکه می توانند استقلال آنها را نیز ازبین ببرند.

مثانه بیش فعال ( که دراکثر افراد چهار چهارگانه  دیده می شود ) می تواند به کلیه ها آسیب برساند و دلیل آن، پدیده ای معروف به    Dystruser Sphincter Dyssenergia است.  همچنین ممکن است سنگهای مثانه نیز در صورت عدم تخلیه کامل مثانه تشکیل شوند. پوشیدن این نوع سوندها نیازمند مهارت دستی مطلوب می باشد.  بنابراین این نوع سوندها نمی توانند به استقلال افراد تتراپلژی کمک کنند.

سونداژ ثابت یا ماندگار

 سونداژ ثابت یا ماندگار

سوندهای ماندگار در مجرای ادرار می توانند به افرادتتراپلژی کمک کنند تا استقلال پیدا کنند، چراکه این سوندها  بعد از چند هفته نیاز به تعویض پیدا می کنن . اما با وجود طولانی مدت یک شی خارجی در بدن، احتمال عفونت آن زیاد است. همچنین استفاده دراز مدت از آنها می تواند باعث تحریک مجرای ادرار شده و همچنین نوعی مانع در برقراری رابطه جنسی در افراد متاهل محسوب شود .

سونداژ سوپراپوبیک

سوند ناحیه شرمگاهی یا ” سوپراپوبیک ” نیز نوعی سوند ماندگار در بدن محسوب می شود که احتمال عفونت را به همراه دارد. اما از بسیاری جهات می تواند گزینه خوبی برای افراد تتراپلژی باشد. این نوع سوندها می توانند تا حد زیادی به استقلال فرد کمک کنند. استوما ( موضع سوراخ ایجاد شده برای ورود سوند به بدن ) به راحتی در دسترس است، بنابراین می توان آن را تمیز کرد و سوند را به راحتی عوض نمود. همچنین برای افراد متاهل گزینه خوبی است و مشکلی را در روابط جنسی ایجاد نمی نماید. با این سوندها، مشکل جمع شدن مثانه در استفاده از آن کاهش می یابد.

 

به طور خلاصه، بهترین گزینه سوند در بین سوندهای مطرح برای افراد تتراپلژِی، سوند سوپراپوبیک است. چراکه هم استقلال بیشتری را برای آنها فراهم می کند و هم اینکه می تواند در داشتن یک زندگی فعال و با کیفیت به آنها کمک کند.

نظر یکی از افراد تتراپلژی :

من یک کوادری پلژی با محل ضایعه  ۶C هستم، از سوند سوپراپوبیک استفاده می کنم و خیلی از آن راضی هستم. بسیاری از دوستان من که سالها از روشهای دیگری برای مدیریت مثانه استفاده می کردند، پس از تغییر آنها به نوع سوپراپوبیک، نفس راحتی کشیدن .