۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اقدامات پیشگیرانه در برابر ویروس کرونا برای افراد مبتلا به ضایعه نخاعی

هدف از پیشگیری این است که شما در برابر ویروس کرونا محفوظ بمانید و همانطور که به عموم مردم تاکید شده، شستشوی دستها برای پرهیز از آلودگی ضروری است. اما با وجود آسیب نخاعی، شستشوی دستها هنگام اجرای برنامه های خود مراقبتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارست. در حال حاضر شستن دستها از هر چیز دیگری مهمتر است. این موضوع به مفهوم شستشوی عادی نیست. شستن کارآمد دست برسه اصل مهم استوار است: آب گرم جاری، استفاده از صابون و مالش صحیح دستها. شستن دستها باید حداقل ۲۰ ثانیه زمان ببرد و این مدت به اندازه سه بار گفتن آهسته ” تولدت مبارک ” است. این کار باعث می شود شستن دستها به صورتی شادی آور باشد.

یکی از موضوعات مهم پیشگیری،  عدم حضور در مراکز خرید و اجتماعات جهت تهیه مایحتاج روزمره است. اما در هر شرایطی بخصوص در ایام قرنطینه ، شما به آذوقه نیاز خواهید داشت. در چنین شرایطی  باید از سیستمهای خرید تلفنی یا اینترنتی استفاده نمود. برای افراد نخاعی بهره مندی از خدمات  تحویل درمحل ( پیک رایگان ) خیلی مفید است. با این سیستم، بسته های خرید درب منزل به شما تحویل داده می شود و سپس شما می توانید پس از ضدعفونی کردن بسته ها، آنها را به داخل خانه بیاورید. همچنین نوع دیگری از سیستمهای خرید بدون مراجعه به داخل فروشگاهها ، سیستمهای تحویل اجناس در محل فروش (Drive throughs ) هستند نیز مفید هستند. در این سیستمها فرد از خودروی خود پیاده نشده واز جلوی دریچه جایگاه ویژه ، سفارشات خود را تحویل می گیرد.

اما اگر لازمست که به فروشگاه مراجعه کنید، از محلی شروع کنید که دستمالهای پاک کننده برای چرخهای خرید وجود دارند . به دلایل خاص، در بیشتر فروشگاهها باید چرخ خریدی که می گیرید و تمیز و ضدعفونی شوند. چرا که به محض تماس با چرخ یا سبد خرید، میکروب ها می توانند به دست و بدن شما منتقل شوند. بنابراین، ابتدا با دستمال مرطوب، دستهای خود را پاک کرده، سپس چرخ دستی را برداشته و  دستگیره آن را تمیز کنید. مجددا” در انتها و در قسمت خروجی، اگر به دستمال مرطوب دسترسی داشتید، مجددا” دستهای خود را در بیرون پاک کنید.

ضدعفونی کننده های دست ،هنگام بیرون آمدن از خانه ، کارآیی خوبی دارند. مطابق دستورالعمل های مراکز کنترل بیماریها، ضد عفونی کننده دست درصورتی موثر هستند که حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل باشند و البته  الکل ۷۰ درصد بهتر است. احتمالا” در حال حاضر  تهیه و خرید این محلولها دشوار است. اما به جای آن می توانید از دستمالهای مرطوب صابونی هم استفاده کنید. برای این منظور می توانید دستمال مرطوب مورد نظرخود را، با قرار دادن حوله های کاغذی مرطوب و صابونی در یک کیسه محکم درز بندی شده یا یک جعبه محافظ مواد غذایی ، در دسترس داشته باشید. همچنین برای خشک کردن دست خود، به یک حوله کاغذی مرطوب جداگانه نیز نیاز خواهید داشت. بله، این کار کمی دشوار است. اما همراه داشتن آنها، بهتر این است که دچار ویروس شوید.

 ضدعفونی کننده های دست ،هنگام بیرون آمدن از خانه ، کارآیی خوبی دارند

موقعیت کاربران ویلچر، باعث شده که یک ایرادی برای آنها مطرح باشد وآن این است که سر افراد ویلچری نسبت به افراد ایستاده پایین تر قرار می گیرد و این موضوع باعث می شود که آنها در موقعیتی آسیب پذیرتر قرار گیرند. به این مفهوم که احتمال انتقال ویروس به آنها، به توجه به پائین بودن ارتفاع بدن، بیشتر خواهد بود. لذا به کاربران ویلچر بیشتر تاکید می شود که بعد از برگشتن از محیط بیرون یا تعامل با دیگران، علاوه بر دستها، حتما” صورت خود را هم بشویند. لازم است یاد آوری شود که صورت دارای قسمتهایی است که غشای مخاطی دارد ( بینی، چشمها و دهان ) و این غشا ء است که به ویروس ها و باکتری ها اجازه ورود به بدن را می دهد . البته باید ابتدا دستهای خود را با دقت شسته و سپس صورت خود را بشوئید. برای اینکار هم ابتدا  پلکها و سپس بقیه صورت خود شستشو دهید. برای هر بار شستشوی  صورت، از یک دستمال تمیز استفاده کنید.

فاصله اجتماعی را رعایت کنید

هنگام مکالمه یا تعامل با دیگران، فاصله ا تا ۲ متری را حفظ کنید. قطرات تنفسی نمی توانند این مسافت را طی کنند ، بنابراین شما با رعایت این موضوع، خود را از تنفس میکروب های افراد آلوده محافظت خواهید کرد. بعضی ها ممکن است ناقل ویروس کرونا باشند، اما خودشان از آن اطلاع نداشته باشند. از تماس با افرادی که در تجمعهای بزرگ بوده اند یا به تازگی سفر کرده اند، خودداری کنید. دستورالعملهای جدید تجمعهای کمتر از ۵۰ نفر را پیشنهاد می کنند. البته کارشناسان حتی تعداد کمتری را پیشنهاد می کنند. برخی می گویند تجمعات نباید از ده نفر هم  بیشتر باشد.

از رفتن به جاهای شلوغ خودداری کنید

این موضوع، یک چالش بزرگ برای همه مردم است. همه ما دوست داریم که معاشرت کنیم. بهتر است به روشهای دیگری برای معاشرت کردن فکر کنید. اکنون رسانه های اجتماعی، در مصاف با هم هستند. سیستم تماس صوتی را فراموش نکنید. سعی کنید فارغ از سن و توانایی های خود، با همسایگان ونزدیکان خود مراوده داشته باشید.

بدن خود را همیشه هیدراته نگه دارید

با توجه به برنامه های دفع ادرار که افراد دچار آسیب نخاعی دارند، مصرف آب، بیشتر از آنچه که باید باشد، واقعا” دشوار است. بنابراین لازم نیست برنامه های روال خود را تحت الشعاع قرار دهید، اما سعی کنید هنگام بیداری هر ساعت فقط یک جرعه آب اضافی بنوشید. این امر باعث افزایش هیدراتاسیون بدن می شود، بدون اینکه تأثیر زیادی در برنامه دفع ادرار شما داشته باشد.

حواستنان به حلقه چرخ ویلچر تان باشد

اگر به خارج از خانه منزل می روید، هر بار که می خواهید وارد خانه خود شوید ، باید چرخ و حلقه چرخ ویلچر را تمیز کنید. دیگران هم باید کفش های خود را از نزدیک درب بردارند تا در تردد شما خللی وارد نشود. هنگام ورود به خانه، ابتدا دستهای خود را بشویند. بعضی افراد می توانند هنگام هل دادن ویلچر شما در خارج از منزل از دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.

 نکته خیلی مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که از دهان خود برای در آوردن دستکشها استفاده نکنید. خیلی از افراد آسیب نخاعی دچار ضایعه در سطوح بالا، از دهان خود برای کمک به فعالیت ها استفاده می کنند. از این رو، این افراد باید در خارج از خانه، این کار را متوقف کنند، چراکه دهان یکی از راه های مهم برای ورود ویروس کرونا به بدن است.

هنگام خروج از منزل، برای کمک گرفتن به خانواده و دوستان خود متکی باشید 

در این ایام کرونایی، بهتر است از آنها بخواهید که کارها و خریدهای شما را انجام دهند. تا شما کمتر مجبور به خروج از منزل و حضور در تجمعات شوید.

گهگاهی از منزل خارج شوید 

خوب است که برای بیرون رفتن، به مناطقی که تجمع  نیست، بروید. کمی آفتاب گرفتن و استنشاق هوای تازه برای همه جذاب و مفید است. با آفتاب گرفتن، فقط چند دقیقه طول می کشد تا ویتامین D در بدن شما افزایش یابد. بهتر است که هیچ مکملی مصرف نکنید، مگر اینکه مشخص شود که واقعا” به آن نیاز دارید. بیشتر افراد به مکمل نیاز ندارند. مراکزخدمات درمانی می توانند نیازهای شما را از طریق آزمایش خون مشخص کنند. همچنین این امکان وجود دارد که مصرف هرگونه مکمل با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد.

رژیم غذایی مناسب استفاده کنید 

اطلاعات زیادی در مورد ” اثرات رژیم غذایی برروی سیستم ایمنی بدن ” وجود دارد. استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای همه مفید است. از جمله غذاهایی که می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند می توان به اسفناج، کلم تازه، فلفل دلمه ای، توت فرنگی و قارچ اشاره کرد. این غذاها به صورت یخ زده همان فواید را دارند. تقویت سیستم ایمنی بدن با رژیم غذایی نیاز به زمان دارد. یک وعده غذایی یک شروع است، اما برای بهره مندی از آن زمان لازم است.

مثبت نگر و در عین حال محتاط باشید 

اطلاعاتی که در مورد کرونا ویروس ارائه شده، بسیار جنجالی است. امروزه مراکز کنترل بیماریها توصیه می کنند که همه ما به مدت ۸ هفته در قرنطینه باشیم. به طور کلی، انجام این کار برای محافظت از خود، خانواده، دوستان و جامعه امری ضروری است. اگر همه همکاری کنند، میزان انتقال می تواند تا حد خیلی زیادی پایین بیاید و به دنبال آن مدت زمان کمتری برای مهار آن نیز  نیاز خواهد بود.

همه ما باید بخاطر داشته باشیم که تعداد بسیار زیادى از افراد مبتلا به کرونا نمی شوند. این موضوع افراد جامعه دچار آسیب نخاعی را نیز شامل می شود. رعایت نهایت بهداشت فردی و دوری از دیگران باعث می شود شانس مصونیت ما در برابر ابتلا به کرونا  افزایش یابد. اکنون یک زمان بحرانی در تاریخ محسوب می شود. درحال حاضر آزمایشات بالینی مربوط به یک واکسن برای کرونا اعلام شده است.

بهترین راه برای بررسی جدیدترین و درست ترین اطلاعات، مراکزکنترل بیماریها و وب سایت سازمان بهداشت جهانی است. ما باید محتاط باشیم ، شاید احتیاط بیشتر، یک اولویت مهم برای عموم است و  ما می توانیم این کار راانجام دهیم.

در مورد اطفال 

احتمال ابتلا کودکان به کوید ۱۹ خیلی کمتر از بزرگسالان است. البته این موضوع به این معنا نیست که ویروس نمی تواند برای بیماری زایی کودکان جهش کند.  بنابراین روشهای ذکر شده در بالا برای کودکان هم لازم الاجرا هستند. این روشها، اقدامات بهداشتی و روشهای پیشگیری خوبی برای هرگونه ویروس یا باکتری محسوب می شود.

بطورکلی پیروی از دستورالعمل ها، به کاهش احتمال ابتلا به سایر بیماری ها و ایجاد محیطی مناسب برای سلامتی بهتر در طولانی مدت کمک می کند.