۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آسیب نخاعی و سلامت روان در زمان همه گیری ویروس کرونا

همه گیری کرونا ویروس ، یک برهه زمانی بی سابقه ای را برای همه مردم اعم از سالم و ناتوان ایجاد کرده و همه را در معرض اضطراب و افسردگی قرار داده است . در این زمان استرس زا ، کسانی که آسیب نخاعی دارند ، بیشتر از سایر افراد  ، در معرض خطر مشکلات روحی روانی قرار دارند .

هنگامی که به شما گفته می شود افراد دچار آسیب نخاعی ،  به دلیل عملکرد تنفسی و یا به دلیل پایین بودن سیستم ایمنی بدنشان بیشتر در در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند ، احتمال دارد که احساس استرس ، اضطراب ، افسردگی یا همه این موارد را پیدا کنید . اما در حال حاضر ، یکسری اقدامات وجود دارند که می توان برای محدود کردن این احساسات در زمان کنونی بکاربگیرید .

مطالب زیر می تواند در مورد مدیریت بهتر احساس استرس و اضطراب در هنگام شیوع کرونا ویروس به شما کمک کند .

آسیب نخاعی و سلامت روان در زمان همه گیری ویروس کرونا

مراقب سلامتی خود باشید

 سلامت روان و جسم به هم گره خورده اند  و در حال حاضر ، با وجود همه گیری کرونا ، مراقبت از بدن مهمتر از همیشه است تا بدن شکل مطلوب خود را حفظ کرده ، و در یک موقعیت برد – برد قرار گیرد . برای افراد دچار آسیب نخاعی  ، مراقبت از سلامتی به مفهوم : خواب کافی ، نوشیدن مایعات کافی ، مصرف ویتامین ها و مهمترین آن ، تغذیه سالم می باشد . غذا همانند دارو است و خوردن یک رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین کافی ، غلات کامل و میوه وسبزیجات می تواند علاوه بر تامین سلامت بدن ، بطورقابل ملاحظه ای به سلامت روان هم کمک کند .

برای مقابله با احساس تنهایی در ایام قرنطینه از رسانه های اجتماعی استفاده کنید

انزوا به دلیل ماندن در منزل منجر به احساس تنهایی شدید می شود و موضوعی است که برای میلیونها نفر وبه ویژه در مورد مبتلایان به آسیب نخاعی و بسیاری از افراد مجرد و کسانی که تنها زندگی می شود ، صدق می کند  . برای اینکه در این مدت با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشید ، می توانید از رسانه های اجتماعی به روشهای مناسب استفاده کنید. بزرگنمایی کردن تصویر مخاطبین ، راهی عالی برای گفتگوی ویدیویی با خانواده و دوستان است که می توانید با استفاده از رایانه یا تلفن به صورت رایگان از آن بهره ببرید . فقط  یادتان باشد که حتما” زمان استفاده از صفحه نمایش را محدود کنید تا بدین ترتیب از جذب بیش از حد نور آبی منتشره از صفحه ، که بنا به اظهار محققان منجر به افسردگی می شود، جلوگیری شود  .

به طور مرتب ورزش کنید

ورزش علاوه بر سلامت بدن برای سلامت روح و روان هم بسیار مهم است . ثابت شده است که افزایش ضربان قلب با ورزش کردن ، باعث کاهش استرس می شود. به عنوان یک کاربر ویلچر ، یکی از بهترین راههای افزایش ضربان قلب در خانه ، انجام تمرینات هوازی است .  اکثر حرکات هوازی ورزشهایی هستند که با فواصل زمانی متناوب قابل اجرا بوده و نیازی به تجهیزات ندارد . در هر حال هر نوع ورزش هوازی باید حداقل ۲۰ دقیقه و حداقل ۳ روز در هفته انجام شود. با توجه به بسته شدن تعداد زیادی از سالن های ورزشی ، خیلی ها برای گرفتن ایده های ورزش با ویلچر در خانه ، سراغ شبکه های مجازی می روند. حتی در روزهایی که حس خیلی بدی دارید ، ورزش کردن می تواند باعث شود که احساس بهتری پیدا کنید .

بیرون بروید .

با توجه به گرم شدن هوا در ماههای آینده ، بیرون رفتن در طول بیماری همه گیر می تواند برای سلامت روان شما سودمند باشد. با خارج شدن از خانه ، هرکسی می تواند از نور خورشید و هوای تازه بهره مند شود . خورشید می تواند ویتامین D  مورد نیاز بدن را فراهم کند و این موضوع سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند . هوای تازه هم می تواند در احساس نیرومندی به شما کمک کند.

از پیگیری بیش از حد اخبار خودداری کنید

به یاد داشته باشید که بیشتر آژانس های خبری ،عموما” ، نهادهای انتفاعی هستند . به این معنا که ، آنها با احساسی کردن اخبار خود می خواهند ، مخاطبین خود را افزایش و رتبه خود را بالا ببرند . خبرها می توانند بصورت دلهره آور و با یکسری عناوین هشدار دهنده ارائه شوند . شنیدن این اخبار می تواند در افزایش اضطراب و افسردگی نقش داشته باشد . از این رو مشاهده اخبار زیاد می تواند باعث اختلال در خواب شما شود . بنابراین محدود کردن تماشای اخبار به نفع شماست .

به درمان از راه دور ( از طریق شبکه های مجازی ) توجه داشته باشید

اگردر زمان پیش ازهمه گیری ویروس کرونا ، تحت نظر درمانگران خود بودید  ، حتماً به طرق مختلف با درمانگران خود ارتباط داشته باشید .  این کار را می توانید از طریق تلفن یا با رایانه خود و سایتهای مربوطه با درمانگران خود حتی بصورت تصویری انجام دهید . همچنین درمانگران ، می توانند نحوه انجام این کار را به شما آموزش دهند . اگر زیرنظر درمانگر نبوده اید  و فکر می کنید ، در این زمان پر استرس زا سردرگم هستید  ، از پزشک عمومی خود بخواهید تا  شما را به روانشناسانی که تجربه کمک به افراد دچار آسیب نخاعی را دارند معر فی تا با آنها  از طریق راه دور ارتباط برقرار داشته باشید  .

مراقبه

مراقبه و تمرکز ، که قبل از شیوع کرونا ویروس هم رشد فزاینده ای داشته ، می تواند به طورچشمگیری به کاهش استرس کمک کند. اپلیکیشنهای مفیدی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا شیوه های مراقبه را در هر مکانی که بتوانید انجام دهید . بسیاری از متخصصان ، مراقبه را برای رفع احساسات ناامیدی و اضطراب در افراد دچار آسیب نخاعی مفید می دانند  .

در انتها :

اگر با احساس استرس و اضطراب روبرو هستید ، سخت نگیرید . همه ما چنین شرایطی را تجربه می کنیم . به یاد داشته باشید ، همیشه کسی وجود دارد که به حرفهای شما گوش کند.