۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چگونه در خانه در برابر کرونا آمادگی داشته باشید

چگونه در خانه در برابر کرونا آمادگی داشته باشید

  • کلیه داده ها و آمارها براساس داده های موجود در زمان انتشار کرونا ارائه می شود . برخی از اطلاعات ممکن است به روز نباشند . برای اطلاع از جدیدترین اطلاعات در مورد شیوع کوید ۱۹ ، به صفحاتی از مراکز کرونا ویروس مراجعه کنید که به روزرسانی شده باشند .
  • پیش از تشخیص افراد مبتلا ، تصوربراین بود که فقط افرادی در معرض خطر کوید -۱۹ هستند که به تازگی به یک منطقه پرخطر سفر کرده بودند یا در معرض تماس با یک مریض قرار داشتند . اما مواردی مشاهده شد که سفر داخلی و بین المللی نداشتند ، و با هیچ فرد آلوده هم در تماس نبوده اند .
  • در تاریخ ۳ مارس ، علاوه بر ۴۸ مورد از افراد برگشتی از کشتی تفریحی Diamond Princess در ژاپن ، ۶۰ مورد جدید کرونا -۱۹ در ۱۲ ایالت  ثبت شد که  نه نفر از آنها درگذشتند .
  • این موضوع نشان داد که انتقال آلودگی از فردی به فردی دیگر ممکن است بیشتر از آنچه در ابتدا پیش بینی شده بود ، محتمل باشد . لذا به زودی ، ممکن است شاهد فعالیتهای گسترده تری برای اعمال پیشگیریها باشیم . مقامات بهداشتی از شهروندان می خواهند که وحشت نکنند ، اما آمادگی های لازم را داشته باشند .
  • در آزمایشات اولیه ، متخصصان دریافته اند که کوید ۱۹ ممکن است منجر به علائم خفیف برای بسیاری از افراد شود . کارشناسان می گویند : لازم نیست مردم وحشت کنند ، بلکه باید برای یک قرنطینه ۱۴ روزه در خانه آمادگی داشته باشند .

در اینجا با تاکید متخصصان ، پنج نکته مهم برای آمادگی در برابر همه گیری در برابر همه گیری کرونا ارائه شده است .

صابون و مواد ضد عفونی کننده دردسترس داشته باشید

کارشناسان بهداشت به اتفاق معتقدند که شستشوی مکرر دستها ، مؤثرترین روش برای جلوگیری از انتقال کوید ۱۹ است . بنابراین ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از کافی بودن صابون مصرفی خود اطمینان حاصل کنید.

دکتر مایکل ایسون ، پزشک متخصص بیماری های عفونی و استاد بیماریهای عفونی و پیوند عضو در دانشکده پزشکی دانشگاه شمال غرب فاینبرگ می گوید :  ” من فکر می کنم برای آمادگی ، مهمترین چیز این است که مقدار کافی صابون تهیه کرده باشید – و این موضوع می تواند حتی شامل صابون های قالبی قدیمی باشد تا دستهای خود را به طور مرتب بشوئید .

همانگونه که می دانید این ویروس ممکن است بیش از یک هفته بر روی سطوح زنده بماند ، بنابراین ضد عفونی کردن سطوح با  دستمال مرطوب نیز می تواند بسیار مفید باشد.

منابع تحقیقاتی معتبر نشان می دهند که محصولات تمیز کننده مبتنی بر محلولهای سفید کننده و اتانول می توانند در از بین بردن ویروس های روی سطوح ، بهترین باشند.

دکتر ایزون می گوید : لازم نیست صابون و مواد ضد عفونی کننده و ژلهای ضد عفونی کننده دست را ذخیره کنید ، اما همیشه یکی دو بطری از آنها در دسترس داشته باشید .

به اندازه کافی لوازم بهداشتی داشته باشید 

کارشناسان بهداشتی می گویند : ” اگر سالم هستید ، احتمالا” نیازی به ماسک ندارید . اما در اماکن شلوغ و پر ازدحام و جاهایی که رعایت فاصله اجتماعی مشکل است ، استفاده از ماسک برای همگان ضروری است . بیشتر ماسکها نمی توانند بطور صد در صد در جلوگیری از بیمار شدن شما مؤثر باشند . چرا که معمولا” بیشتر ماسک ها نازک هستند و حتی هنگام استفاده ، از طرفین صورت فاصله دارند وفضائی وجود دارد که ویروس ها می توانند به راحتی از آن عبور کنند . لذا  نمی توانند حفاظت لازم را برای شما ایجاد کنند .

بطورکلی ماسکها عمدتا” برای افرادی مناسب هستند که بیمارند تا بتوانند هنگام عطسه یا سرفه کردن ، مانعی در برابر پرتاپ قطرات تنفسی خود به هوا ، ایجاد کنند .

اما اگر همه مردم برای خرید ماسک هجوم بیاورند ، کمبودها ادامه خواهد داشت و پس از آن ، افرادی که واقعا” به ماسک نیازدارند ( یعنی افراد بیمار و شاغلین در مراکز مراقبت های بهداشتی )  با کمبود مواجه خواهند شد .

به گفته منابع ایمنی بهداشت ”  آنچه که شما نیاز دارید این است که برای دو هفته مواد غذایی و مایعات تامین کرده باشید ” .

دکتر مانیشا یوتانی ، متخصص بیماری های عفونی پزشکی یال می گوید : ” در دسترس بودن لوازم ضروری ، برای  مصرف معمول دو سه هفته خانواده کفایت می کند .”

به دنبال تهیه غذاهای منجمد و مواد غذایی کنسرو شده ای باشید که مضر نیستند . اما نیازی نیست که آنها را تا پایان جهان انبار کنید ، اما تا جایی تهیه کنید که ، اطمینان حاصل کنید ،  اگر دو هفته در خانه مریض باشید ، کالاهای مورد نیازتان تمام نشود .

آیسون می گوید : ” تا قبل از اتمام اقلام ضروری ، بیشتر فکر کنید تا عمل کنید ، بجای اینکه تا آخرین ثانیه منتظر بمانید .” همیشه کالاهای ضروری خود را تهیه کنید .

ذخیره داروهای مصرفی خود را شارژ کنید

موضوع خیلی مهم دیگر این است که باید مراقب داروهای مصرفی خود باشید .

به نظر می رسد که داروهای بدون نسخه مانند داروهای مسکن ، ضد تب و داروهای ضد احتقان می توانند در تسکین علائم خفیف کوید-۱۹ موثر باشند .

توصیه می شود به جای اینکه تا آخرین لحظه برای شارژ داروهای مورد نیاز منتظر بمانید ، آنها را مکرر شارژ کنید .

دکتر لیندا لی ، کارشناس بهداشت محیط و رئیس امور پزشکی و مسئول علوم بهداشتی دانشگاه آنجل می گوید : ” من فکر می کنم ، در حال حاضر یکی از مهمترین اقداماتی که مردم می توانند انجام دهند این است که مطمئن شوند یک ذخیره ۳۰ تا ۹۰ روزه ازداروهای ضروری خود داشته باشند چرا که ممکن است به دلیل قطع زنجیره و محدودیتهای ارتباطی ، تأمین و تهیه آنها سخت تر شود ” .

لی می افزاید : حتی افرادی که بیماری زمینه ای – مانند بیماری ریه ، بیماری قلبی یا دیابت – دارند ، باید در مراقبت از خود هوشیارتر باشند. گزارش ها حاکی از آن است که بیماری کروان در افراد دارای عوارض سلامتی ، شدیدتر است .

برای کار و مدرسه برنامه ریزی کنید 

احتمالاً شاهد محدودیتهایی در تشکیل کلاسها و محلهای کار و در جاهایی خواهیم بود که پیش از این خیلی فعال بوده اند .

در زمان شیوع بیماری بهتر است با مدارس فرزندان و رئیس محل کار خود تماس بگیرید و از آنها در مورد سیاست های روزهای شیوع بیماری بپرسید تا بتوانید برنامه ای مناسب برای خود تنظیم کنید.

شرکت ها باید سیاستهای کار در منزل را ارزیابی کنند ، چرا که مردم در صورت ابتلا به ویروس ، بایدخود را قرنطینه کنند.

لی می گوید : ” ما باید به راهنمایی های مسئولان بهداشت عمومی که به بهترین وجه برای اطلاع رسانی تصمیمات تجهیز شده اند ، توجه کنیم. در صورت نیاز ، همه والدین باید برنامه هایی را برای پشتیبانی فرزندان خود در ایام قرنطینه تدارک دیده باشند . ”

به اخبار محلی توجه کنید

از همه مهمتراینکه ، در جریان آنچه که در جامعه شما اتفاق می افتد ، باشید . اگر با مورد مشکوکی از کرونا ویروس جدید مواجه شدید ، به مسئولان مراکز بهداشت محلی خود اطلاع دهید.

” اگر کوید – ۱۹ در محل زندگی شما شیوع پیدا کرد ، در وهله اول به یاد داشته باشید که آرامش خود را حفظ کرده و نترسید . به راهنمایی های مسئولان استانی و مقامات بهداشت عمومی محل زندگی خود گوش دهید. ”

وضعیت فعلی ، شرایطی است که بیماری به سرعت در حال گسترش است . هر روز اطلاعات جدیدتری منتشر می شود – احتمالاً در روزهای پیش روی شرایط تغییر می یابد و این موضوع از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است .  بنابراین باید آماده باشیم .

لی می گوید :  عادت های بهداشتی ، را دقیقا” همانند مواقعی که در فصول سرماخوردگی یا آنفولانزا داشته اید، اجرا کنید . از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید. به یاد داشته باشید که برخی از افراد مبتلا به کوید -۱۹ ممکن است بدون علامت باشند ، بنابراین شستن دستها و تمیز کردن سطوح می تواند بهترین کاری باشد که باید انجام شود .

حرف آخر

ممکن است به زودی شاهد انتشار گسترده فعالیت ویروس جدید (کوید -۱۹) باشیم . مقامات بهداشتی همواره از شهروندان می خواهند که وحشت نکنند بلکه آماده شوند .

در ضمن ، به اندازه کافی اقلامی مانند صابون ، مواد غذایی و داروها را در دسترس داشته باشید . در مورد تعطیلی احتمالی مدارس و محلهای کار با فرزندان خود صحبت کرده و یک برنامه کاربردی برای خود طراحی نمائید  .

فقط به دستورالعملهای مقامات بهداشت محلی توجه داشته باشید . اگر بیماری در جامعه شیوع پیدا کند ، مسئولان مراکز بهداشتی ، راهنمایی های لازم را در مورد  نحوه جلوگیری از بیمار شدن را در طی چند دقیقه به شما توضیح خواهند داد .