۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آیا آب تنها مایعی است که افراد دچار آسیب نخاعی باید بنوشند؟

بعد از آسیب نخاعی و فلج شدن، یکی از بیشترین چیزهایی که ممکن است از پرستاران و پزشکان خود بشنوید، این است که مایعات بیشتری بنوشید. احتمالا” بارها و بارها این مطلب را خواهید شنید، حتی وقتی که سن شما بیشتر می شود. بطورکلی مقدار توصیه شده مصرف روزانه مایعات برای یک فرد مبتلا به آسیب نخاعی ۱٫۵ لیتر است که از نظر حجمی تقریباً معادل ۶ – ۵ لیوان می باشد.

بعضی ها احساس می کنند که نوشیدن این مقدار آب زیاد است، ضمن اینکه برخی هم فکر می کنند که به سختی می توانند این مقدار را بنوشند. ترجیح این است که آب مصرفی شما بیشتر باشد.  به بیان ساده واقعیت این است که پس از آسیب نخاعی مصرف آب یک الزام محسوب می شود. چراکه مصرف آب می تواند از بروز مشکلات ثانویه ای حاصل از عفونت ادراری، سنگ کلیه و مثانه، یبوست و مشکلات حاصل از فشار خون جلوگیری کند.

اگر هر روز مقدار آب توصیه شده را بنوشید، می توانید از بسیاری عوارض ثانویه جلوگیری کنید. تنها مشکل این است که نوشیدن این مقدارتوصیه شده برای بعضی ها ممکن است کار خیلی سختی باشد . و بعضی ها هم انجام این کار راغیرممکن می دانند.

موضوع دیگر این است که آیا آب تنها راه حل است یا مایعات دیگری هم وجود دارند که بتوانند مفید باشند؟  واقعیت این است که گزینه های زیادی برای جایگزینی آب وجود ندارد، اما یکسری مایعات می توانند مانند آب مفید باشند. روش هایی نیز وجود دارند که می توان آب را طعم دار و خوشبو تر کرد وبه این طریق نوشیدن آن را آسانتر کرد. اگر در تلاش برای نوشیدن ۱٫۵ لیتر آب توصیه شده در روز هستید، توصیه های زیر می تواند در مصرف مایعات پیشنهادی روزانه به شما کمک کند.

بهترین جایگزین های آب:

چای:

هر نوع چای تا هنگامی که خیلی غلیظ دم نشده باشد و زیاد مصرف نشود، می تواند جایگزین مناسبی برای آب باشد. به خصوص چای های معمولی و چای سبز که سالم هستند. توصیه بر این است که سعی کنید از افزودن قند وشکر به چای خود پرهیز کنید و تا حد امکان چیزی به آن اضافه نکنید. یک راه آسان برای آماده سازی چای روزانه خود این است که آن را در یک قوری دم کرده تا برای مصرف آماده در دسترس داشته باشید.

هر نوع چای تا هنگامی که خیلی غلیظ دم نشده باشد و زیاد مصرف نشود ، می تواند جایگزین مناسبی برای آب باشد

عصاره گوشت کم نمک :

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما نوشیدن عصاره گوشت گرم یا سرد می تواند راهی عالی برای آبرسانی به بدن باشد. دقت کنید که حتماً از عصاره های کم نمک استفاده کنید. این نوع مایعات کم نمک نه تنها می توانند بدن شما را به خوبی هیدراته کنند، بلکه بواسطه کلاژنی که دارند، یک پروتئین حیوانی محسوب می شوند. این عصاره برای همه اندام ها، بخصوص برای پوست و استخوان ها و مفاصل شما مفید هستند، بخصوص برای کسانی که دچار آسیب نخاعی شده اند بسیار عالی است.

گاتورید: ( Gatorade )

گاتورید: یک نوع نوشیدنی بدون گاز است و به گونه ای طراحی شده که کربوهیدرات بدن را تامین کرده و می تواند جایگزین مناسبی برای مایعات و سدیم از دست رفته همراه عرق شود. 

ورزشکاران به دلایلی ، مقادیر زیادی گاتورید می نوشند – این کار به هیدراته کردن بدن آنها کمک می کند. این نوشیدنی ها حاوی الکترولیتهایی هستند که برای مواقع گرم شدن بیش از حد بدن یا برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی هستند. این الکترولیتها برای زمان اوج عملکرد بدن ضروری هستند. بهترین مزیت آنها این است که  طعم خوبی دارند. ضمن اینکه عاری از قند هستند.

یک نوع نوشیدنی بدون گاز است

آب نارگیل:

امروزه آب نارگیل، در خیلی فروشگاه ها یافت می شوند و دقیقا” طعمی مانند نارگیل دارند و حاوی الکترولیت هستند. مصرف این نوشیدنی، راه بسیار خوبی برای تامین آب موردنیاز روزانه بدن محسوب می شود. فقط دقت داشته باشید که حتماً آب نارگیلی بنوشید که فاقد قند باشد.  همچنین آب آلوئه ورا نیز گزینه ای دیگر است.

آب میوه:

استفاده از مخلوط یک چهارم فنجان آب میوه ۱۰۰ درصد خالص و طبیعی می تواند یک گزینه خوب برای آب باشد.  فقط دقت کنید که حساب کالری هایی را که با این آب میوه ها به رژیم غذایی خود اضافه می کنید، را داشته باشید.

یک نکته مهم این است که اگر روزانه بیش از حد مورد نیاز آب بنوشید ممکن است دچار مسمویتی شوید که به آن که به آن ” مسمومیت با آب” گفته می شود. این کار باعث خروج سدیم از بدن شده و منجر به ایجاد سرگیجه می شود. همیشه هنگام نوشیدن آب اضافی، مقدار خیل کمی خوراکی میل کنید.

آب میوه یک گزینه خوب برای آب باشد

استفاده از طعم دهنده های آب :

غیر از آب میوه و خود میوه، طعم دهنده متعددی وجود دارند که می توان به آب اضافه کرد. اکثر این طعم دهنده ها فاقد قند هستند. البته ممکن است این ترکیبات طبیعی طعمی به آب بدهند که مورد پسند شما نباشد. در هر حال این روش، راهی فوق العاده ای برای طعم دادن به آب، بدون اضافه کردن کالری یا نمک محسوب می شود. خیلی از این طعم دهنده هم حاوی انواع ویتامین ها هم می باشند.

آب حاوی قطعات میوه:

منظور ازترکیب آب و قطعات میوه همان ترکیب آب با انواع مرکبات ( معمولاً لیمو و نارنج  ) همراه با خیار است. انواع توتها نیز تاثیر بسیار کارآمدی دارند. مخلوط آب و مرکبات، یک روش عالی برای بهتر شدن طعم آب، بدون اضافه کردن چیزهای مضری مثل نمک یا شکر محسوب می شود. همچنین برای بهتر شدن طعم آنها می توانید گیاهانی مانند ریحان یا نعنا را هم به آنها اضافه کنید. برای تهیه مخلوط آب و مرکبات، میوه را به آن اضافه کرده و بگذارید تا در آن غوطه ور شود. استفاده از یک پارچ ( غیر پلاستیکی ) یا بطری آب برای تهیه این گونه مخلوط ها بسیار مفید است.