۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آنچه که باید هنگام خرید ویلچر مورد توجه قرار گیرد

خرید یک ویلچر مناسب معمولا” کار ساده ای نیست. هرکسی یک جور است و نیازهای خاصی دارد. از این رو، انتخاب یک ویلچر یا تعویض آن به سه فاکتور کاملاً شخصی بستگی دارد:

  • متناسب با شرایط و نیازهای کاربر
  • مناسب برای استفاده کاربر
  • مناسب برای محیط مورد استفاده

به طور کلی، ویلچر انتخابی باید از نظر اندازه و موقعیت نشیمن و پشتی قابل تنظیم بوده و جاپایی و دسته های صندلی آن عموما قابل تنظیم و قابل جدا شدن باشند. با این وجود، هنگام انتخاب و خرید یک ویلچر، باید چیزهای دیگری را هم بخاطر بسپارید و این انتخاب ممکن است آنقدر گسترده باشد که باعث سردرگمی و احساس خستگی شود. توصیه کارشناسان ویلچر بر این است که برای یافتن یک ویلچر مناسب بهتر است از دستورالعمل ها ی زیر پیروی کنید.

چگونه نیازهای شخصی کاربر، خرید ویلچر را مشروط می کند

 اولین سوالی که هنگام خرید ویلچر باید از خودتان بپرسید این است که ویلچر مورد نظرتان چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا برای وضعیت معلولیت شما مناسب باشد، به عنوان نمونه جنبه هایی مانند اینکه آیا می توانید خودتان را از روی ویلچر به جاهای دیگر ( مثل صندلی ماشین، روی تخت یا توالت ) منتقل کنید؟  یا اینکه آیا برای کنترل وضعیت خود روی ویلچر مشکلی دارید یا خیر؟

اندازه و وزن کاربر، در انتخاب یک ویلچر یا تعویض آن تأثیر گذاراست. به عنوان یک قاعده کلی، صندلی ویلچر باید بین ۲ تا ۴ سانتی متر از باسن سرنشین آن پهن تر باشد و موضوع مهم دیگری که باید بررسی کنید این است که آیا ویلچر برای وزن شما مناسب است؟

نکته دومی که باید در نظر بگیرید، توانایی هایی است که می توانید با ویلچر انتخابی خود بدست آورید. اگر لازم است که مرتباً آن را تا کرده و جمع کنید، راحت ترین کار این است که به دنبال ویلچری باشید که بتواند بدون ابزار براحتی این کار انجام دهید تا فضای کمی را برای شما اشغال کند. اگر می خواهید از آن برای ورزش و تفریح ​​استفاده کنید، بهتر است انواع سبک تر را انتخاب کنید، و اگر مجبورید به فضاهای تنگ دسترسی پیدا کنید به دنبال ویلچری با پایه های تاشو باشید. اگر از لحاظ فنی به کمک های دیگری ( مانند تشکچه های ضد فشار، بالابر، نگهدارنده عصا و غیره) یا انواع دیگری از لوازم جانبی ویلچر نیاز دارید، به دنبال نوعی باشید که بتواند تمام موارد ذکر شده را برای شما تامین کند.

نکته مهم دیگر، محیط پیرامونی است که کاربر می خواهد در آنجا از ویلچر استفاده کند: خرید یک ویلچر برای استفاده در فضاهای باز، همانند چیزی نیست که برای استفاده در محیط های داخلی و یا برای محیطهایی همانند یک روستا مطرح باشد. علاوه براین باید آب و هوای محل زندگی خود را هم در نظر داشته باشید. اگر محل زندگی شما مکانی مرطوب است، باید ویلچرتان از نواعی باشد که در برابر زنگ زدگی مقاوم است. اگر در شهری سرد زندگی می کنید، به خاطر داشته باشید که احتمالا” بخاطر پوشیدن لباس های حجیم، به فضای بیشتری برای نشستن و حرکت با ویلچر نیاز دارید.

خرید یک ویلچر مناسب

ویلچرهای برقی، دستی و فوق العاده سبک

شرایط پزشکی و وضعیت هایی که فرد را در استفاده از ویلچر محدود می کنند، بسیار زیاد هستند. به همین دلیل کاربران برای انتخاب یک ویلچر مناسب با طیف گسترده ای از موارد قابل توجه مواجه می شوند. یکی از موارد مهم در انتخاب ویلچر برقی یا دستی بودن آن است و این گزینه معمولاً به سطح استقلال کاربر بستگی دارد.

ویلچرهای برقی معمولاً توسط افرادی استفاده می شوند که خودشان توانایی حرکت دادن ویلچر را ندارند. چراکه اغلب در بالاتنه خود قدرت کافی ندارند یا به هر دلیلی امکان این کار را ندارند. ویلچرهای برقی شامل چندین مدل مختلف هستند: از ویلچرهای جمع و جور و قابل کنترل گرفته، تا مدل های محکم و مجهز تر، که برای تسهیل حرکت در فضاهای باز طراحی شده اند.

میزان استقلال فرد نیز در انتخاب ویلچر تأثیرگذار است: انواع خودران دارای چرخ های عقب بزرگتر هستند و برای افرادی با درجه استقلال بیشتر طراحی شده اند، در حالی که ویلچرهای غیر خودران باریک تر بوده ،و چرخ های عقب آنها نیز کوچکتر است.

موادی که ویلچر از آن ساخته شده نیز از عواملی است که باید هنگام انتخاب ویلچر در ذهن خود داشته باشید. ویلچرها به طورکلی با چهار ماده ساخته می شوند:

  • فولاد: ویلچرهایی سنگین تراز سایر ویلچرها هستند، اما از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار هستند.
  • آلومینیوم: ویلچرهای سبک بوده و  حمل آنها راحت است.
  • تیتانیوم: ویلچرهایی سبک وزن هستند.
  • الیاف کربن: ماده ای فوق سبک با مقاومتی بسیار قابل توجه است.

انتخاب یک ویلچر تا شو یاغیر تاشو، یکی دیگر از تصمیمات مهم هنگام خرید ویلچر است. شاسی ویلچرهایی غیر تاشو بسیار سبک تر است، چراکه  فاقد اتصالات و لولا است. از طرف دیگر، حمل و نقل ویلچرهای تاشو راحت تر است، اما ، مصرف انرژی با آنها کمتر است: در یک ویلچر تاشو، انرژی رانش نسبت به انواع غیر تاشو کاهش می یابد.