۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

آسیب نخاعی و تقویت سیستم ایمنی در شرایط همه گیری کرونا ویروس

با توجه به شیوع ویروس کرونا، همانطور که احتمالا” شنیده اید ، همه مردم بخصوص کسانی که از نظر سلامتی مشکل دارند، لازمست برای محافظت خود، تا حد ممکن شرایط خوبی را برای خودشان فراهم کنند. برای مبتلایان به آسیب نخاعی، که جزو افراد پرخطرهستند، داشتن یک سیستم ایمنی پرقدرت، یکی از بهترین سلاحهای حفظ سلامتی محسوب می شود. اما داشتن یک سیستم ایمنی خوب، نیاز به اجزای زیادی دارد. دراینجا فهرستی از مهمترین کارهایی که افراد دچار آسیب نخاعی می توانند برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود انجام دهند، ارائه می شود.

خواب کافی و خوب داشته باشید

خواب کافی یکی از عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. هنگام خواب است که بدن شما در بهترین حالت بهبودی قرار می گیرد و ذهن، اعضاء بدن و همچنین سیستم ایمنی مجددا” راه اندازی می شوند. وقتی خواب کافی ندارید، هورمونهای استرس در بدن شما افزایش می یابند که برای بدن بسیار مضر بوده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. توصیه می شود بزرگسالان بین ۶ تا ۸ ساعت بخوابند تا بدن زمان لازم برای بهبودی را داشته باشد.

خواب کافی و خوب داشته باشید

غذاهای متنوع و رنگارنگ بخورید

 رژیم غذایی رنگارنگ، نشانگر یک رژیم خوب است. هر رنگی از میوه ها یا سبزیجات، نشان دهنده وجود ویتامین های مختلفی در آنها است که هر یک به اشکال مختلف برای بدن مهم هستند . هیچ میوه یا گیاهی وجود ندارد که سیستم ایمنی بدن را به طور کامل تقویت کند. بنایراین نکته اصلی این است که رژیم غذایی شما باید حاوی طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات باشد.

 فراموش نکنید که تنها مصرف مقادیر زیاد ویتامین سی، کلید حفظ سلامت نیست. باید اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی ویتامین دی که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند، از طریق یک مکمل یا از مصرف خوراکی هایی از جمله روغن ماهی، اسفناج یا تخم مرغ استفاده کرده باشید.  ویتامین سی به شما کمک می کند ، اما می توانید سیستم ایمنی بدن خود را با خوردن یک سیب زمینی شیرین همانند آب پرتقال تقویت کنید. همچنین می توانید با استفاده از کلم بروکلی خام، گل کلم و کیوی مقادیر زیادی ویتامین سی دریافت کنید.

همچنین ، سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی باشند. روی می تواند به از بین بردن باکتری ها و ویروس ها در بدن کمک زیادی کند. روی به مقدار مناسبی در گوشتهای بدون چربی، کدو تنبل، غلات غنی شده و انواع لبنیات یافت می شود. همچنین، از پروبیوتیک ها استفاده کنید، که فوق العاده برای سیستم ایمنی بدن مفید هستند. برای این منظور از ماست پروبیوتیک و غذاهای تخمیر شده استفاده کنید.

به طور منظم ورزش کنید

 تا آنجا که می توانید، سعی کنید هر روز ورزش کنید. ورزش کردن  جدا از سوزاندن کالری، برای بدن شما منافع زیادی  دارد.  تمرینات ورزشی با افزایش تولید آنتی بادی می تواند سیستم ایمنی و متابولیکی شما را بهبود بخشد. وقتی فعالیت بدنی می کنید، باعث می شود که سلولهای T در سرتاسر بدن در سطح بالاتری گردش کنند. برای بسیاری از افراد مبتلا به آسیب نخاعی می توانند تمرینات هوازی مختلفی را روی ویلچر خود انجام دهند و دسترسی آنها به سالنهای ورزشی مشکل است. در مجموع اینکه، ورزش منظم، به کاهش هورمونهای استرس کمک می کند، که این موضوع باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد.

بیرون از فضای بسته خانه خارج شوید

 سعی کنید از اتاقتان خارج شوید. از هوای تازه نترسید، چراکه هوای تازه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. در صورت امکان حداقل ۳۰ دقیقه از روز را از منزل خارج شوید. تنها یک گردش  به دور منزل تان، یا فقط نشستن درفضای پاسیو یا ایوان بالکن جلوی خانه  تمام آن چیزی است که نیاز دارید. مطالعات نشان داده است که در کل افرادی که حداقل ۲ ساعت در هفته را در خارج از منزل بسر می برند، احساس بهتری دارند.

و در آخر اینکه:

بهداشت فردی را به خوبی رعایت کنید

 فراموش نکنید که رعایت دقیق شستشوی دستها، همچنین نظافت روزانه منزل طبق یک روال منظم و پوشیدن ماسک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. موضوع بسیار مهم این است که در شرایط همه گیری فعلی، بهداشت و نظافت بدن و محیط زندگی خود را به خوبی حفظ کنید.

درست است که دوران همه گیری کرونا  دورانی ترسناک است، اما هنوز هم چیزهای زیادی وجود دارند که کنترل آنها در دست ماست .  مبتلایان به ضایعات نخاعی ممکن است یک گروه پرخطر برای کرونا محسوب شوند، اما با رژیم غذایی مناسب و روشهای خودمراقبتی می توانید در طولانی مدت، تفاوت زیادی در وضعیت سیستم ایمنی و سلامت خود ایجاد کنید.