۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

فعالیت جنسی زنان پس از آسیب نخاعی : مشکلات و راه حل ها

اکثر زنان مبتلا به آسیب های نخاعی خجالتی هستند و نمی توانند در مورد روابط و فعالیتهای جنسی خود بحث کنند، چراکه این موضوع یک مسئله کاملاً شخصی است. همچنین در چند ماه اول بعد از آسیب نخاعی، دوره قاعدگی زنان قطع می شود و از آنجا که پریود نمادی از یک زن بارور محسوب می شود، آنها از این موضوع بسیار نگران می گردند.

آنچه که آنها را بیشتر آزار می دهد، ترس از این است که آیا آنها قادر به بچه دار شدن خواهند بود.  اما واقعیت این است که جای نگرانی نیست. آسیب نخاعی به هیچ وجه احتمال باردار شدن خانمها را کاهش نمی دهد.

وقفه در چرخه قاعدگی، در حقیقت، پاسخ اولیه به شوک نخاعی پس از ضایعه نخاعی است که  با گذشت زمان و به مرور بهبود می یابد.

موضوع فعالیت جنسی در زنان در اصل از ۳ جنبه تشکیل شده است :

  1. ترشحات قبل از آمیزش ( روان سازی )
  2. ارگاسم یا اوج لذت جنسی
  3. باروری

روان سازی و سفت شدن دیواره مهبل :

هنگامی که بدن زن سالم، از نظر جنسی تحریک جنسی می شود، بدن با آزاد کردن ترشحات روان کننده و سفت شدن دیواره های مهبل به آن واکنش نشان می دهد. همه اینها جهت تسهیل ورود آلت تناسلی همسر به داخل بدن اتفاق می افتد.

دو منبع اصلی برای روان سازی مهبل زنان وجود دارد:

  1. محرک روانشناختی ( به دلیل عشق به شریک زندگی یا تمایل به رابطه جنسی )
  2. محرک فیزیکی مهبل ( مالش با دست یا برخی تجهیزات )

هرکدام از این محرک ها، سیگنال های انعکاسی را در نواحی خاجی در سطوح  S2 –S4  نخاع تولید می کنند. بنابراین ، اگر ناحیه خاجی پس از آسیب نخاعی آسیب نبیند، مهبل زنان تحت تحرکات روان سازی و سفت شدن دیواره قرار می گیرد.

اگر آسیب ستون فقرات نا کامل باشد، احتمال تحریک روانشناختی نیز وجود دارد.

اما زنانی که دچار آسیب نخاعی کامل شده باشند، تنها گزینه تحریک جسمی را تجربه خواهند کرد.

در صورت عدم کفایت روانسازی و سفت شدن دیواره ، می توان از ژلهای روان کننده یا دیگر داروهای موجود استفاده کرد.

ارگاسم یا اوج لذت جنسی :

بهتراست درهنگام رابطه جنسی، زنان به همان اندازه مردان، لذت ببرند. زنان دچار آسیب های نخاعی فکر می کنند، به دلیل عدم وجود حس در ناحیه تناسلی، نمی توانند به ارگاسم / اوج لذت جنسی برسند. اما حقیقت این است که اگر ناحیه خاجی نخاع آسیب ندیده باشد، به عبارت دیگر، اگر آسیب در نواحی  گردن، قفسه سینه یا کمر باشد، آنها می توانند در هنگام رابطه جنسی احساس لذت کنند.

باروری و حاملگی :

همانطور که در بند اول ذکر شد، باروری زنان پس از آسیب نخاعی ، تحت تأثیر ضایعه نخاعی قرار نمی گیرد. چرخه قاعدگی، دیر یا زود ، شروع به منظم شدن می کند. بنابراین ، دستیابی به بارداری در زنان آسیب نخاعی امکان پذیر خواهد شد !

بارداری، پس از آسیب نخاعی ، باید با مراقبتهای ویژه ای انجام شود، چراکه با وجودکاهش تحرک در زنان حامله، احتمال ایجاد زخم های فشار در مناطق استخوانی بدن بیشتر می شود.

اگر سطح آسیب در ناحیه کمر باشد، احساس زایمان توسط زنان قابل درک است. بنابراین، زایمان طبیعی از طریق مهبل امکان پذیر است.

زنان تتراپلژی یا کسانی که ضایعه نخاعی آنها در سطح قفسه سینه است، باید در دوره بارداری بطور مداوم تحت نظر متخصصان زنان یا مراقبت های پزشکی قرار گیرند. به این دلیل که، آنها نمی توانند آغاز درد زایمان را حس کنند.