۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مزایای طب گیاهی برای افراد دچار آسیب نخاعی


افراد دچارآسیب نخاعی ( SCI ) ، می توانند با بهره مندی از طب گیاهی ، تا حد زیادی ، به حفظ سلامت ، درمان و کنترل عوارض ثانویه حاصل از آسیب نخاعی و کاهش مواجه خود با عوارض جانبی داروهای شیمیایی مصرفی ، کمک کنند .
لورنس جانستون (Laurance Johnston  )  در مقاله ای تحت عنوان ” طبی دیگر و آسیب نخاعی ” در خصوص مزایای داروهای گیاهی برای افراد نخاعی  چنین می نویسد : سالها پیش بود که یکی از دوستان من که دچار آسیب نخاعی شده بود  ، یک سری از محصولات گیاهی را به من معرفی کرد که برای او بسیار مفید و موثر واقع شده بودند . مثلا” او با مصرف عصاره کران بری ( قره قاط ) توانسته بود تا حد زیادی مانع از عفونت ادراری شود . همچنین هنگام سرماخوردگی یا ابتلا به آنفولانزا ، اکیناسه (echinacea  ) مصرف می کرد .  او می گفت : هنگامی که احساس افسردگی دارد ، مخمر اس تی جان استفاده می کند .
در آن زمان بود که من به درمانهای سنتی به شدت علاقمند شدم ، و تازه فهمیدم که چرا اساتید بیوپزشکی همیشه تاکید می کنند که چرا باید به حرفهای مراجعین دچار ناتوانی خود به دقت گوش دهم .
درحال حاضر، پژوهش ها به طور خاصی نشان می دهند که قره قاط  یا کران بری می تواند مانع از چسبیدن باکتری ها به جدارمثانه شود . به همین ترتیب ، دانشمندان امروزه اکیناسه را ، که از گذشته ها ، به عنوان یک گیاه دارویی بومی آمریکا مطرح بوده ، به عنوان ضد عفونت های باکتریایی و ویروسی تعیین کرده اند . و مخمر اس تی جان هم یک  ، داروی گیاهی باستانی است که معمولا” نقش داروهای ضد افسردگی را ایفا می کند .

کرانبری یا قره قاط (ضد عفونی کننده دستگاه ادراری )

اکیناسه ( دارای خاصیت آنتی بیوتیکی و ترمیم کننده زخم است )

 

اس تی جان ( مخمر آن می تواند به عنوان یک مهار کننده های مونوآمین اکسیداز خفیف و یا به عنوان یک مهارکننده بازجذب سروتونین عمل می کنند.

به دلیل افزایش زیاد مردم به درمان ها و طب طبیعی ، تولید محصولات گیاهی نیز یک رشد انفجاری داشته اند ، و  با وجود اینکه تنها از یک دهه پیش به فروشگاه مواد غذایی طبیعی ریخته شده اند ، اما در حال حاضر بطور قابل ملاحظه ای درداروخانه ها و فروشگاه های مواد غذایی عرضه می گردند . با استفاده ی بیش از یک سوم از آمریکایی ها از محصولات گیاهی ،  این حرکت مشتری محور ، چهره مراقبت های بهداشتی کشور را با تغیراتی مواجه کرده است .
اگر چه طب رایج در اغلب موارد ارتباطاتی با گیاه شناسی دارد ، اما  طب گیاهی اساسا” دارای فلسفه ای متفاوت است.  این طب که بر مواد طبیعی و پیچیدگی بی نهایت انها تکیه دارد ، ضرورتا”  به طیف گسترده ای از تجربیات جسمانی می پردازد .
در مقابل ، فروارده های دارویی شیمیایی که با هدف علائم و نشانه های یک بیماری خاص تولید می شوند ،  به احتمال زیاد یکسری عوارض جانبی ایجاد می کنند ، چرا که آنها فاقد مکانیسم محصولات طبیعی یعنی انتشار بهتر و کندتر هستند .
به طور کلی ، طب گیاهی بر ارتقاء سطح سلامتی از طریق افزایش قوای ذاتی بدن برای بهبودی ، تمرکز دارد  . بنابراین از آنجا که طب گیاهی علل بیماریها و نه صرفا” علائم را هدف قرار می دهد ، غیر از نابودی بیماری بر ارتقاء بیشتر سلامتی نیز تاکید دارد .
استفاده از طب سنتی در طول دوران ها نشان داده که داروهای گیاهی برای تقریبا” تمام بیماری ها ، از جمله کسانی که دچار ضایعه نخاعی بوده اند ، کاربرد داشته است. اگر چه طرفداران و منتقدان طب سنتی در مورد اثر بخشی داروهای گیاهی، در بسیاری از موارد ، بحث داشته اند ، اما هنگامی که دانشمندان آنها را عملا” مورد آزمایش قرار داده اند ، آنها را بسیار کارآمد و همچنین قابل مقایسه با داروهای شیمیایی دانسته اند.
بیشتر داروهای گیاهی ، هنگامی که با کنترل و کیفیت خوب آماده سازی می شوند ، تاثیراتی ملایم دارند  و بعید بنظر می رسد که عوارض جانبی جدی داشته باشند . با این وجود ، بدلیل شباهت آنها با داروهای حاوی عوامل فیزیولوژیکی فعال، برخی از عوارض جانبی نیز ممکن است رخ دهد . در هرحال ، از جمله شایع ترین واکنش ها می توان به مواردی همچون حساسیت ، تحریک گلو، ناراحتی های معده و روده و سردرد  اشاره نمود .
هنگامی که عوارض جانبی بصورت شدید و جدی ایجاد می شوند ، مراکز پزشکی امروزی بطور مکرر آن را به رخ مشتریان آنها می کشانند. و در واقع این موضوع ، دلیل پرهیز افراد از داروهای گیاهی خواهد بود . البته این موضوع ، یک واکنش دوگانه محسوب می شود ، چرا که از طرفی ، مستندات بروزعوارض جدی حاصل از داروهای گیاهی است بسیار کمتر از گزارشات مربوط به عوارض داروهای شیمیایی بوده است . به طور خاص ، برآورد شده است که داروهای گیاهی هر ساله باعث ۵۰ تا ۱۰۰ مورد مرگ و میر  می شوند .  اما در مقایسه با داروهای شیمیایی، مطالعات نشان می دهند که عوارض جانبی حاصل از داروهای تجویز شده در بیمارستانها سالیا نه باعث مرگ و میر ۱۰۵۰۰۰ می شوند . در واقع می توان چهارمین تا ششمین علت مرگ و میر افراد در برخی کشورها به حساب می آیند . با توجه به چنین آمارهایی، افراد مبتلا به آسیب نخاعی، که اغلب با بار دارویی سنگینی مواجه هستند ، شاید بهترباشد ، که با استفاده از طب گیاهی ، بیماری های معمول را از خود دور کرده  و خود را از توپخانه سنگین داروهای مصرفی نجات دهند تا دچار عوارض جانبی شدید تری نشوند .
افراد دچار آسیب نخاعی  با  بهره گیری از طب گیاهی می توانند  تا حد زیادی به حفظ سلامت ، درمان عوارض و بیماریهای تشدید شونده مرتبط با آسیب نخاعی و کاهش میزان مواجه با عوارض جانبی داروها ، کمک قابل توجهی کنند . علاوه بر این ، با استفاده از داروهای گیاهی مخصوص مبارزه با عفونت که توانایی ذاتی بدن را برای درمان افزایش می دهند ، به مرور زمان ، می توان به حفظ اثر بخشی آنتی بیوتیک های نجات بخش زندگی ، کمک کرد  .
امروزه گیاهان زیادی وجود دارند که در زمره مواد مغذی و تقویت کننده سیستم عصبی محسوب می شوند . فیدر جونز Feather Jones) ) ، مدیر مرکز مطالعات گیاه شناسی راکی مانتین واقع در بولدر، کلرادو، بیان کرده است که چندین گیاه مغذی اعصاب وجود دارند که توانایی کمک به بهبود اختلالات عملکرد نخاع  را دارند . به عنوان مثال ، او نشان داده است که :

 

  • عصاره گیاه تازه عرقچین ( که از خانواده نعناع محسوب می شود ) می تواند  التهابات عصبی را کاهش دهد.
  • تنتور شیری جو ( دانه جو دو سر نارسیده ) می تواند غلاف میلین نورون ها را که معمولا”  در ام.اس و ضایعات نخاعی آسیب دیده را بازسازی کند .
  • مرهم رقیق هویج وحشی ( زردک ) ، ( یک نوع علف هرز که از اعضای خانواده جعفری محسوب می شود)  درجنوب غربی اسپانیا بطور سنتی برای درمان اعصاب آسیب دیده و تحریک بازسازی آنها استفاده می شود .
  •  استعمال خارجی مخمر سنت جان می تواند به درمان التهابات عصبی کمک کند
  • زالزالک ( hawthorn ) می تواند به تقویت رشته های کلاژن موجود درامتداد طناب نخاعی کمک کند  .

بنابراین با توجه به چنین اثراتی که گیاهان دارند ، پتانسیل آنها برای درمان افراد دچار آسیب نخاعی که درمرحله حاد قرار دارند ، بسیار جذاب بنظر می رسد و مستحق تحقیقات بیشتر است  .
در زیر نمونه هایی از برخی از داروهای گیاهی معروف  ذکر شده اند :

  • زغال اخته باعث افزایش سلامت چشم ، از جمله بهبود دید در شب شده و از آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، و گلوکوم ( آب سیاه ) جلوگیری می کند .
  • کران بری ( قره قاط ) مانع از عفونت های دستگاه ادراری می شود .
  • اکیناسه ( گل مخروطی بنفش ) با تحریک سیستم ایمنی بدن با سرماخوردگی ، آنفولانزا، عفونت دستگاه ادراری و سایر عفونت ها مبارزه می کند . از آنجا که به نظر می رسد مالتیپل اسکلروزیس ( ام اس ) یک بیماری خود ایمنی باشد ، برخی بر این باورند که هنگام بروز اسکلروز متعدد در یک فرد ، باید اکیناسه مورد استفاده قرار گیرد .
  • سیر با عفونت های باکتریایی، ویروسی و انگلی مبارزه می کند ، فشار خون بالا کاهش می دهد ، کلسترول را کم می کند ، ازتصلب شرایین جلوگیری نموده ، و باعث کاهش نرخ سرطان می گردد .
  • زنجبیل رفتار اختلالات گوارشی مانند تهوع و استفراغ، بیماری حرکت  را درمان می کند . و در آرتریت روماتوئید از اثر ترکیبات مهارکننده سیستم منی بدن که باعث افزایش التهاب می شوند ، جلوگیری می کنند .
  • جینکوبیلوبا موجب افزایش گردش خون ، به خصوص در مغز شده ، و موجب افزایش حافظه و هوشیاری ذهنی می گردد .
  • زالزالک باعث تقویت قلب شده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند . همچنین فشار خون را کم کرده و، احتمال بروز حملات آنژین، تصلب شرایین را کاهش می دهد، و نارسایی احتقانی قلب را نیز درمان می کند .
  • کاوا (Kava  ) ( یک نوشیدنی آرام بخش است که از ریشه خرد شده گیاهی از خانواده فلفل تهیه می شود ) برای رفتار اضطراب، افسردگی خفیف، و بی خوابی  موثرست .
  • نخل باد بزنی (Saw palmetto  ) نشانه های مرتبط با التهاب پروستات یا بزرگ شدن را تسکین می دهد.
  • والرین (Valerian )  یا سنبل الطیب خواص آرام بخشی داشته و باعث بهبود خواب می شود

طب گیاهی و طب سنتی ، بخشی از طیف درمانی محسوب می شوند ، که با وجود تنوع فعلی آن ها ،هر چیزی که ارائه  می دهد ، تاثیراتی مثبت دارد

از آنجا که طب گیاهی یک نیاز مهم برای مراقبت های بهداشتی محسوب می شود ، اگر یکپارچه سازی آن با جریان اصلی درمان بطور مداوم انجام شود ،  به نفع همه افراد ، از جمله افراد مبتلا به آسیب نخاعی خواهدبود  . البته فراموش نکنید : قبل از شروع به درمان با هر داروی جایگزین ، برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی ، با پزشک خود مشورت کنید .