۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تحریک جنسی بعد از ضایعات نخاعی

تحریک جنسی بعد از ضایعات نخاعی

مسائل جنسی چیست ؟ 

مسائل جنسی ، چیزی است که میل طبیعی فرد را از طریق عشق ، محبت و صمیمیت به ارتباط با دیگران سوق می دهد . راههایی که ممکن است تمایلات جنسی فرد تظاهر پیدا کنند ، عبارتند از :

  • ارتباطات عاطفی – احساس نزدیکی به کسی .
  • تماس بدنی – تماس هایی مانند دست در دست ، بغل کردن ، بوسیدن ، نوازش کردن ، و فعالیت جنسی .
  • هویت جنسی – نحوه تفکر و احساس فرد در مورد خودش و میل او به جنس مخالف .
  • هویت جنسیتی – ( زنانگی یا مردانگی ) هویتی که فرد از ” درون ” احساس می کند .

 

چگونه آسیب نخاعی بر روی فعالیت جنسی تاثیرمی گذارد ؟

اغلب ، بعد ازآسیب نخاعی ، حرکت عضلانی ، حس لامسه و رفلکس های جنسی مصدوم دچار افت شده یا از بین می روند .

نحوه تاثیرات ضایعه نخاعی برروی تحریک ، ارگاسم و باروری ، به سطح آسیب و همچنین کامل یا ناکامل بودن آن بستگی دارد .

در زمان ابتدای آسیب دیدگی ، ممکن است افراد مبتلا ،  تمایل زیادی به رابطه جنسی نداشته باشند . اما به احتمال زیاد ، به مرور زمان ، همزمان با اینکه ، نحوه مدیریت مراقبت از خود را یاد می گیرند و وضعیت بدن خود را درک می کنند ، تمایلات جنسی آنها نیز افزایش خواهد یافت . اگر چنین اتفاقی نیفتاد ، توصیه بر این است که با پزشک متخصص صحبت شود .

این امکان هم وجود دارد که داروهای مصرفی بر روی میل جنسی تاثیرگذار باشد . در این گونه موارد تغییر داروهای مصرفی می تواند کمک زیادی کند .

همچنین آسیب نخاعی می تواند بر روی نحوه تفکر و احساس فرد  تاثیر گذارباشد .  بیشتر افراد پس از آسیب نخاعی حس خوشایندی ندارند . اما ، از دست دادن حرکت یا احساس این واقعیت را تغییر نمی دهد که شما یک موجود جنسی مطلوب هستید . به احتمال زیاد اگر فرد بدن خود را درک کند و احساس راحتی با خود و هویت شخصی خود داشته باشید ، احساس او مطلوب شده و دوست دارد که به طور کامل تمایلات جنسی خود را بیان کنید .

درک تحریک جنسی

تحریک جنسی ، عبارتست از واکنش بدن به تمایل فرد به رابطه جنسی . این واکنش با افزایش ضربان قلب ، فشار خون و بالارفتن تعداد تنفس همراه است ، و می تواند منجر به افزایش جریان خون به آلت تناسلی برای آماده کردن بدن جهت رابطه جنسی شود .

  • در زنان : با تحریک جنسی ترشحات مهبل افزایش می یابد تا برای نفوذ آسان تر و ایمن تر آماده شود .
  • در مردان : تحریک جنسی منجر به ایجاد نعوظ در آلت می شود .

مردم عادی معمولا” از دو مسیر تحریک جنسی می شوند .

  • مسیر انعکاسی –  تحریکی است که در پاسخ به لمس  شهوانی رخ می دهد.
  • مسیرروانی – تحریکی است که از طریق حس جنسی – روانی مانند افکار جنسی ، تماشای صحنه های جنسی ، بو ، و یا صداهای مربوط به فعالیت جنسی رخ می دهد .

پس از آسیب ، تحریک جنسی دچار تغییر می شود . بطوری که یک یا هر دو مسیر تحریک ممکن است مسدود شود . در هر حال :

  • بیشتر افراد نخاعی می توانند از طریق لمس جنسی تحریک شوند . اگر کسی که دچار ضایعه نخاعی شده و می خواهد ببیند که آیا از طریق لمس ، تحریک می شود یا نه ، بایستی بدن خود را به روشهای مختلف تحریک کند تا ببینید که آیا تحریک جنسی می شود یا خیر؟ . می تواند امتحان کند که آیا استمناء احساس خوبی به او می دهد یا خیر ؟ تحریک دهانی چطور ؟ . همچنین ممکن است از طریق لمس مناطقی مانند گردن ، گوش ، نوک سینه ها و داخل رانها احساس خوشایندی داشته باشد . در هر حال باید به طریقی تحریک لمسی خود را ارزیابی کند .
  • برخی از افراد مبتلا به آسیب نخاعی ، عمدتا” کسانی دارای آسیب ناکامل هستند ، می توانند ازطریق احساس جنسی روانی تحریک شوند .
  • هر چقدرحس فرد در نواحی بین ناف و جیب جلوی شلوار ( قسمت فوقانی و خارجی ران ) بیشتر باشد ، احتمال اینکه دستگاه تناسلی ازطریق افکار جنسی ، دیدار، بو ، و یا صدا تحریک شود ، بیشتر است .

اگر پس از آسیب نخاعی ، تحریک جنسی وجود نداشته باشد ، چه کارهایی می توان انجام داد ؟

با پزشک خود صحبت کنید . عوض کردن داروهای مصرفی ممکن است بتواند به حل مشکل کمک کند . اغلب اوقات  داروهای ضد اسپاسم ، داروهای ضد درد و یا داروهای ضد افسردگی ازعوامل تاثیرگذار هستند . در غیر اینصورت ، راهکارهای دیگری هستند که می تواند به حل مشکل کمک کند . از جمله :

  • در زنان – اجرای رابطه جنسی دهانی می تواند ترشحات مهبل رابرای مقاربت ، به اندازه کافی افزایش دهد . استفاده از یک روان کننده پایه آب نیز می تواند گزینه ای دیگر باشد .
  • در مردان – بیشتر مردان می توانند با تحریک لمسی ، پس از مصرف داروها یی مانند سیلدنافیل ، تادالا فیل و یا واردنافیل نعوظ داشته باشند . اگر نمی توانید از این داروها استفاده کنید ، در مورد گزینه های دیگر با متخصصین مربوطه صحبت کنید . از جمله گزینه های دیگر می توان به مواردی همچون استفاده از حلقه محدود کننده ، دستگاه مکش خلاء ( وکیوم ) ، تزریق دارو به داخل آلت تناسلی ، یا کاشت پروتز آلت جراحی اشاره نمود .