۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

فعالیت جنسی در زنان دچار آسیب نخاعی :

ارگاسم ، باروری، زایمان و بارداری و رفتارهای جنسی

زنان مبتلا به آسیب نخاعی در مقایسه با مردان دچار ضایعات مشابه خود ، می توانند ارگاسم طبیعی داشته باشند ، به شرطی که تحریکات عصبی آنها در ناحیه لگن تا حدی باقی مانده باشد . اما بطور کلی ارگاسم در این افراد نسبتا” نادر است . از طرفی گزارش شده است که برخی از مردان و زنان مبتلا به آسیب نخاعی قادرند آنچه که منسوب به ” پارا ارگاسم ” و یا ” شبه ارگاسم ” است ، را از طریق انتقال مجدد پاسخ جنسی به نواحی از بدن که تحت تاثیر آسیب نیستند ، را تجربه کنند . این موضوع به عنوان ” ارگاسم تخیلی لذت بخش ” توصیف شده است که در واقع بصورت ذهنی و روانی باعث تشدید حس موجود در برخی از بخشهای عصبی سالم بدن و انتقال مجدد احساس به اندام تناسلی می گردد .

باروری، زایمان و بارداری

معمولا ” زنان مبتلا به پاراپلژی یا کوادری پلژی که در سنین باروری هستند ، می توانند مجددا” قاعدگی خود را باز یابند . بطوری که حتی نزدیک به ۵۰ درصد از آنان پس از آسیب ممکن است تنها یک دوره قاعدگی را از دست بدهند . بنابراین بارداری در زنان دچار آسیب نخاعی امکان پذیر است ، و اگر وضعیت لگن آنها مناسب باشد ، بیشتر آنان می توانند حتی زایمان طبیعی هم داشته باشند .

یک زن مبتلا به آسیب نخاعی ممکن است در معرض عوارض خاص بارداری قرار گیرد ، بنابراین باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد . از جمله عوارض بالقوه آنان می توان به زایمان زودرس در دوران بارداری و درافراد دارای آسیب دیدگی بالاتر از سطح T10 و همچنین بروز اتونومیک دیس رفلکسی در هنگام زایمان ( با علائم : فشار خون بالا، تعریق، لرز، و سردرد) اشاره نمود . البته این مشکل در دوران بارداری بیشتر دیده می شود . از سوی دیگر ، عدم وجود حس در ناحیه لگن می تواند مانع از آگاهی زن نسبت به شروع درد زایمان خود گردد . اما اگر آسیب نخاعی خانمی در سطوح پایین تر باشد ، می تواند درهنگام زایمان به تولد نوزاد خود کمک کند.

پیشگیری از بارداری

انتخاب روش پیشگیری از بارداری باید با مشورت پزشک متخصص زنان انجام گیرد ، چرا که لازم است برخی از ملاحظات خاص مربوط به آسیب نخاعی مورد توجه قرار گیرند :

– ضد بارداری های خوراکی می توانند باعث التهاب و ایجاد لخته در عروق خونی شده و از این جهت ممکن است برای مبتلایان به آسیب نخاعی خطر زیادی داشته باشند .

– دستگاههای داخل رحمی در زنان دچار ضایعه نخاعی که حس خود را در ناحیه لگن خود از دست داده اند و قادر به حس نیستند ، ممکن است باعث بروزعوارض پزشکی شوند که قابل تشخیص نباشند .

– استفاده از انواع دیافراگمها و اسپرم کش ها می تواند برای زنان دچار اختلالات مهارتی دست ها ، مشکل زا باشد.

– بستن لوله های رحمی را می توان برای زنانی که هرگز تمایل به بارداری ندارند ، در نظر گرفت .

درهرحال ، برای حفظ سلامت این افراد ، باید معاینات دوره ای سالانه و غربالگری شامل پاپ اسمیر، معاینه لگن و ماموگرافی انجام شود.

رفتار و فعالیت جنسی در زنان مبتلا به آسیب نخاعی

تظاهرات جنسی در زنان مبتلا به آسیب نخاعی در مقایسه با مردان مشابه معمولا” تاثیر کمتری بر روی عملکرد جنسی آنها دارد . به دلیل آن که زنان از نظر جسمی راحت تر می توانند نقش جنسی منفعلانه خود را ایفا کنند .با این حال ، پائین بودن اعتماد به نفس و وضعیت ظاهری بدن از جمله عوامل مهمی هستند که می توانند بر روی رفتار های جنسی افراد مداخله نمایند .

در آسیبهای نخاعی کامل ، ترشحات واژنی تحت تاثیر قرار می گیرند و در برخی از نوشتجات، توصیه شده که از مواد چرب کننده ( لوبریکانت های واژینال ) استفاده شود . در حین ارتباط جنسی ، در زنان مبتلا به آسیب نخاعی نیز درست همانند زنان سالم : تنفس ، ضربان نبض و فشار خون افزایش می یابد. کلیتوریس و لب های مهبل در زنان مبتلا به آسیب نخاعی نیز متورم می شوند . وضعیت استقرار بدن زنان دچار آسیب نخاعی در حین آمیزش جنسی نقش مهمی دربرقراری یک فعالیت مطلوب می تواند داشته باشد .

برخی از وضعیتها یی که برای آمیزش افراد نخاعی توصیه شده اند از این قرارند :

  • • زن به پشت دراز کشیده و مرد روی او می خوابد ؛ می توان درزیر پاهای زن یک بالش قرار داد تا تکیه گاه خوبی برای پاهای او ایجاد شود .
  • • زن و همسرش در حالت دراز کشیده به پهلو و رو درروی یکدیگرقرارمی گیرند .
  • • زن و همسرش به پهلو دراز کشیده ، دخول مرد از پشت انجام می شود .
  • • زن به پشت دراز کشیده ، مرد روی او قرار گرفته و پاهای زن را رو به بالا و متمایل به عقب نگه می دارد .
  • • زن روی همسرش قرار گرفته ، دستها و بازوهای خود را در اطراف گردن و شانه های همسرش می گذارد .
  • • زن روی شکم خوابیده و همسرش از عقب دخول می کند .
  • • زن روی پاهای مرد می نشیند و یک حرکت گهواره ای انجام می شود .

بطور کلی برای زوجین ، ایده آل این است که هنگام هر شکل از فعالیت جنسی ، از نظر فکر و تصورات ، استفاده از دستگاه های مصنوعی ، و بیان عبارات تحریک کننده که برای آنها قابل قبول و لذت بخش است ، آزاد باشند . تحریک دستی اندامهای تناسلی ، در آغوش گرفتن ، تحریک دهانی مناطق حساس بدن ، و یا هر شکل دیگری که باعث لذت شود ، می توانند به نوبه خود در تمایلات جنسی نقش زیادی داشته باشد .

 

منبع:http://www.facingdisability.com –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)