۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سردی پاها پس از آسیب نخاعی : چگونه با گردش خون ضعیف مقابله کنیم

آسیب نخاعی می تواند باعث بروز مشکلات جدی در گردش خون شود. از این رو، سردی پا ها یکی از شایع ترین علائم ضعف گردش خون در بیماران  آسیب نخاعی است که آنها آن را تجربه می کنند.

در این مقاله متوجه خواهید شد که  چرا ممکن است افراد ، بعد از آسیب نخاعی با سردی پاها مواجه شوند. همچنین در مورد اقداماتی که می توان برای بهبود گردش خون انجام داد ، بحث خواهد شد.

سردی پاها پس از آسیب نخاعی : چگونه با گردش خون ضعیف مقابله کنیم

چرا مشکلات گردش خون باعث سردی پا پس از آسیب نخاعی می شود؟

سیستم عصبی خودمختار، مسئول کنترل عملکردهای غیرارادی مانند فشار خون، ضربان قلب و سایر عملکردهای گردش خون است. این سیستم توسط سیگنال های ارسال شده از مغز از طریق نخاع تنظیم می شود.

هنگامی که نخاع آسیب می بیند ، مغز دیگر نمی تواند با اعصاب قلبی ارتباط برقرار کند. این موضوع باعث می شود که ضربان قلب آرام یا نامنظم شود. همچنین، رفلکس هایی که باعث انقباض یا گشاد شدن رگ های خونی می شوند نیز ممکن است از بین بروند.

این مشکلات، نحوه گردش خون در سراسر بدن را تغییر می دهند. اگر قلب نتواند خون را با قدرت کافی پمپاژ کند، رسیدن خون اکسیژن دار به اندام های بدن از جمله پاها دشوارتر خواهد بود. هنگامی که گردش خون پایین باشد، پاها سرد و متورم می شوند.

سایر دلایل سردی پا

علاوه برمشکلات گردش خون، ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد که باعث می شوند پاهای افراد دچار آسیب نخاعی ، همیشه بعد از آسیب نخاعی سرد باشند.

اختلال در تنظیم دما

 مشکلات تنظیم دما در بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی گردن و قفسه سینه سطوح بالا رخ می دهد.

به این دلیل که بدن تا حدودی دما را از طریق سیگنال هایی که از نخاع می گذرد تنظیم می کند. به عنوان مثال، در یک محیط سرد، اعصاب حسی روی پوست، پیام هایی به مغز می فرستند که بدن در حال سرد شدن است. سپس مغز عروق خونی را برای جلوگیری از هیپوترمی (کاهش دما )  منقبض می کند.

با این حال، اگر هیچ حسی در پاهای خود نداشته باشید، بدن تان نمی تواند این سیگنال ها را به درستی ارسال کند و در نتیجه مغز شما نمی تواند کاری برای گرم نگه داشتن پاها انجام دهد.

اختلال در تنظیم دما

عدم تحرک

عدم تحرک نیز می تواند باعث سرد شدن پاها پس از آسیب نخاعی شود.

زمانی که فرد راه می‌رود، ماهیچه‌های پاها به رگ‌های خونی فشار می‌آورند و این موضوع  به حرکت دادن خون به سمت قلب کمک می‌کند. این مسئله به تقویت گردش خون کمک نموده وباعث گرم نگهداشتن پاها می شود.

علاوه بر این ، نزدیک به ۸۵ درصد گرمای بدن توسط انقباضات ماهیچه ای تولید می شود. بنابراین، اگر ماهیچه های پا نتوانند حرکت کنند، بدن نمی تواند به تنهایی گرمای کافی تولید کند و در نتیجه پاها به سرعت سرد می شوند.

همچنین ، محدودیت حرکتی می تواند باعث تجمع مایعات در اندام تحتانی شده که این مسئله باعث ادم (تورم) می شود. ادم و سردی پاها با هم ظاهر می شوند.

مدیریت سردی پاها پس از آسیب نخاعی

خوشبختانه، راه‌های موثری برای افزایش گردش خون در پاها وجود دارد، حتی اگرشما نتوانید به تنهایی  آنها را حرکت دهید.

در زیر چند روش وجود دارد که می توانید برای مدیریت سردی پاها پس از آسیب نخاعی استفاده کنید.

  1. انجام ورزشهای غیرفعال یا فعال

 اگر پاهای شما کاملاً فلج شده یا به شدت ضعیف هستند، تمرینات دامنه حرکتی غیرفعال ( یعنی با کمک دستگاه یا شخصی دیگر )، راهی عالی برای بهبود گردش خون در پاها محسوب می شوند.

اگر به اندازه کافی عملکرد بالاتنه دارید، می توانید از دستهای خود برای حرکت دادن پاهای خود کمک بگیرید. اگر در دسترسی به پاهای خود مشکل دارید، می توانید از یک باند یا نوار مقاومتی برای بلند کردن آنها استفاده کنید.

اگر قسمتهای بالاتنه بدن شما فلج است، می توانید از مراقب یا درمانگر خود بخواهید تا در حرکت دادن پاها به شما کمک کند. یادتان باشد که هرچه بتوانید حرکت بیشتری انجام دهید، گردش خون بهتری خواهید داشت و این مسئله باعث گرم شدن پاهای سردتان خواهد شد.

برای بیماران ضایعه نخاعی ناکامل که هنوز درجاتی از حرکت در قسمت تحتانی بدن دارند، انجام تمرینات فعال می تواند به تحریک عضلات و رگ‌های خونی کمک کند تا خون را به سمت قلب برگردانند. از جمله این حرکات می توان به تمریناتی مانند ایجاد پمپاژ خون در مچ پاها ( با انجام پائین و بالا بردن انگشتان پا )، چرخش دادن / دایره ای مچ پا ها، یا بالابردن زانوها  ( تلاش برای خم و راست کردن زانوها تا حد ممکن به طرف بالا و پایین) اشاره نمود، که همه اینها را می توان در حالت دراز کش روی تخت هم انجام داد.

انجام ورزشهای غیرفعال یا فعال

  1. جورابهای فشاری

این نوع جورابها، پاها را به آرامی فشار می دهند تا به افزایش فشار خون کمک کنند. همچنین این جورابها ، می توانند به افزایش گردش خون کمک کنند.

با این حال، گاهی اوقات جوراب های فشاری خیلی تنگ هستند و در واقع ممکن است باعث قطع کامل  گردش خون شوند ، بنابراین بهتراست در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا بررسی شود که آیا این جوراب ها برای شما بی خطر هستند یا خیر.

دقت کنید که به طور مرتب باید پوست خود را از نظر قرمزی و شکستگی پوست بررسی کنید، چرا که اینها ، نشانه هایی از سفت بودن بیش از حد جوراب است.

  1. استفاده از پتو و جوراب گرم

 پتوهای گرم و جوراب های گرم برای بیماران آسیب نخاعی جزو تجهیزات  ضروری  محسوب می شوند، به خصوص اگر آنها در آب و هوای سردتری زندگی می کنند.

به دلیل کاهش حس، بیماران آسیب نخاعی نسبت به هیپوترمی ( کاهش دما ) در پاهای خود آسیب پذیرتر هستند. اثرات هیپوترمی می تواند خطرناک باشد و حتی در موارد شدید می تواند با عث قانقاریا ( سیاه شدن اندام ) شود.

بنابراین، حتی اگر دمای بیرون زیر صفر نباشد ، بیماران نخاعی باید پاهای خود را بالا ببندند و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.

استفاده از پتو و جوراب گرم

  1. ماساژ ساق پا

در نهایت، ماساژدادن پاها، چند بار در روز می تواند باعث تحریک بهتر گردش خون شود . افزایش جریان خون باعث افزایش دمای عضلات اطراف از جمله عضلات سرد پاها می شود.همچنین فشار ناشی از ماساژ باعث افزایش فشار خون و کاهش تورم می شود.

نکته مهم این است که همیشه باید پاهای خود را با حرکت رو به بالا ماساژ دهید تا به هدایت جریان خون به قلب شما کمک شود.

نکات کلیدی در مورد مقابله با سردی پا پس از آسیب نخاعی :

سردی و تورم پاها، از مشکلات رایج پس از آسیب نخاعی هستند. این عوارض به دلیل ترکیبی از گردش خون ضعیف و عدم فعالیت بدنی ایجاد می شود.

خوشبختانه، تمرینات دامنه حرکتی غیرفعال و ماساژ پا ها می تواند گردش خون را تقویت کرده و به گرم شدن پاها کمک نماید. وقتی آن فعالیت‌ها را انجام نمی‌دهید، می‌توانید از جوراب‌های فشرده و پتوهای گرم‌ برای جلوگیری از سرد شدن پاهایتان استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله به شما آگاهی بیشتر و بهتری از دلایل سرد شدن پاهایتان پس از آسیب نخاعی داده باشد. موفق باشید!