۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چند پرسش و پاسخ کلیدی درمورد استفاده از صفحه انتقال

صفحه انتقال چیست ؟

صفحه انتقال ، یک صفحه بلند و صاف است که معمولا” حدود ۶۰ سانتیمتر طول دارد . این صفحه برای کمک به بیمار و مراقب او ، جهت انتقال در حالت نشسته از یک جا به یک جای دیگر مثل صندلی ، تخت یا ویلچر مورد استفاده قرار می گیرد .

ظرفیت وزنی صفحه انتقال

چه کسانی می توانند از صفحه انتقال استفاده کنند ؟

افرادی که قدرت بالا تنه خوبی دارند و دستها و قفسه سینه آنها قوی است ، اما برای ایستادن با مشکلاتی مواجه هستند ، نامزد استفاده از صفحه انتقال برای جابجایی های خود هستند . معمولا” افراد پاراپلژی  یا همی پلژی جزو این افراد محسوب می شوند . همچنین کسانی که جراحی های زانو ، مچ پا یا حتی جراحی عمومی داشته اند ، وافرادی که دچار شکستگی پا شده اند و یک یا هر دو پای آنها گچ گرفته شده است ، یا مبتلا به زخم هستند ، نیز می توانند برای تسهیل در انتقالات خود از صفحه انتقال استفاده کنند . به طور خلاصه باید گفت که : صفحه انتقال بهترین وسیله برای استفاده بیمارانی است که می توانند وزن خود را روی دستهای خود تحمل کنند . همچنین مهم است که بیمارهوشیار بوده و قدرت شناخت دستورات ساده یا یادآوریها و پیروی از آنها را داشته باشد .

بیمارانی که قادر نیستند به طورمستقل بنشینند ، نباید از این وسیله استفاده کنند . همچنین صفحه انتقال نباید توسط کسانی که دچار خواب آلودگی ، سرگیجه ، یا عدم تعادل هستند ، استفاده شود . افراد عصبی و پرخاشگر هم نباید از صفحه انتقال استفاده کنند .

ظرفیت وزنی صفحه انتقال چقدر است ؟

ظرفیت وزنی صفحه انتقال
صفحات انتقال دارای ظرفیت وزنی هستند ، بدین معنی که آنها برای نگهداری یک وزن مشخصی طراحی شده اند .

برخی از سازنده های صفحات انتقال ، آنها را تا پنج نوع مختلف عرضه کرده اند . همچنین صفحات ساخته شده دارای طول های مختلفی بوده و ساختار دسته های آنها نیز متفاوت است . اما بطور کلی اکثر انها دارای ظرفیت وزنی تا  ۴۴۰ پوند ( حدود ۱۸۰ کیلوگرم ) هستند . برخی مدل ها از جمله  bariatric ظرفیت وزنی ۴۳۰ کیلوگرمی دارند . در هر حال صفحه انتقال باید با توجه به وزن و سایز کاربر انتخاب شود .

از یک صفحه انتقال در چه جایی می توانید استفاده کنید ؟

بهتراست زمانی از صفحه انتقال استفاده شود که فضای آزاد کافی برای حرکت وجود داشته باشد . مراقب باید به نحوه استقرار بیمار و مبلمان محیط توجه داشته باشد و قبل از اقدام به جابجائی و انجام یک انتقال ایمن ، برنامه خود را مشخص کند . برای تامین ایمنی مراقب ، باید فضای کافی جهت ایستادن او در کنار بیمار وجود داشته باشد ، بطوری که بتواند در حالت آزاد راحت در کنار بیمار بایستد . نکته مهم دیگر این است که مراقبان باید در هنگام انتقال بیمار ، مراقب لغزنده بودن کف و سطوح و موانع موجود درمسیر باشند .

اگر بیمار می خواهد از روی ویلچر به روی یک تخت یا صندلی دیگر منتقل شود ، قبل از انجام انتقال باید دقت کنید  که ترمزهای ویلچردر حالت قفل قرار گرفته باشند . مطمئنا” شما نمی خواهید که ویلچر در حین اننقال  حرکت کند .

دقت کنید که سطح مورد نظر برای انتقال ، از ثبات و پایداری کافی برخوردار باشد . مطمئنا” شما نمی خواهید صندلی یا تخت واژگون یا متلاشی شود .  بنابراین انتقال باید فقط به مبلمان های سنگین ، محکم و پایدار صورت گیرد . حتی می توانید پایه مبلمان معمولی خانه را فیکس کنید تا برای استفاده مفید باشند .

بطورکلی سطوح باید نزدیک به هم و تقریبا” هم ارتفاع باشند. هنگام انتقال باید دقت کنید که صفحه انتقال بیشتر از یک ونیم اینچ ( کمتر از ۴ سانتیمتر ) با سطح مورد نظربرای انتقال ، مانند ویلچر و صندلی اختلاف ارتفاع  نداشته باشد. در بیمارستانها و آسایشگاهها هم بیشتر تختها ، قابلیت تنظیم ارتفاع دارند . بنابراین می توانید ارتفاع آنها را به راحتی کم یا زیاد کنید . در منزل ، شما می توانید از یک صندلی مخصوص که ارتفاع آن مناسب است ، استفاده کنید .

صفحه انتقال نباید برای کشیدن یا هل دادن بیمار به محل دیگراستفاده شود .

بیمار باید از یک دست خود برای نگه داشتن یک سطح پایدار استفاده کند . این سطح می تواند دسته  صندلی ویلچر ، دسته صندلی مورد انتقال ، یک دستگرد میله ای یا حتی دور شانه های فرد مراقبت باشد . البته باید این سطح باید ایمنی لازم را داشته باشد.

برای اینکه مراقبت بتواند جابجائی را بطور ایمن انجام دهد ، بهتر است که بیمار هنگام انتقال کمربند گام برداری پوشیده باشد .

از یک صفحه انتقال در چه جایی می توانید استفاده کنید

 مزایای صفحه انتقال برای فرد و مراقبت او چیست؟

  • مزایای استفاده از صفحه انتقال برای مراقب : با استفاده از صفحه انتقال ، فشار از روی پشت وکمر مراقب که معمولا” هنگام بلند کردن بیمار تجربه می شود ، برداشته می شود .
  • مزایای استفاده از صفحه انتقال برای بیمار :صفحه انتقال ، ایمنی و سهولت در انتقال را فراهم می کند . اکثر بیماران که قادر به استفاده از صفحه انتقال هستند می توانند این کار را فقط با کمی کمک انجام دهند و بعضی از افراد می توانند بطور کاملا” مستقل از صفحه انتقال استفاده کنند .بهترین کار این است که استفاده از صفحه انتقال تمرین شود ، تا بیمار بداند چه انتظاراتی دارد و همچنین مراقب اطمینان پیدا کند که بیمارایمن است . همچنین مراقبان باید جاهایی که در هر فعالیت روزانه ممکن است نیاز به انتقال داشته باشند را پیش بینی کنند ، و برای ساماندهی مبلمان و تجهیزات مورد نیازآن برنامه ریزیهای لازم را داشته باشند .

 

چگونه می توان نحوه استفاده از صفحه انتقال را یاد گرفت ؟

پرستار ان یا متخصصین فیزیوتراپی می توانند در کلینیکها ، نحوه استفاده از صفحه انتقال را به صورت عملی نشان دهند . بهتر است از مراقب یا پرستار خود بخواهید که  نحوه کار با صفحه انتقال را به شما نشان دهد.