۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

انتقال با استفاده از صفحه جابجایی

انتقال به مفهوم جابجا شدن بین دو سطح است ( مثلا” بین تخت و ویلچر ) . انتقال ایمن برای جلوگیری از افتادن حیاتی است . بطورکلی نوع انتقالی که می خواهید استفاده کنید ، به وضعیت سلامتی و قدرت بدنی شما بستگی دارد . دراین مقاله یک نوع انتقال را با استفاده از صفحه مخصوص این کار توضیح داده می شود :

استفاده از صفحه انتقال

صفحه انتقال ، یک صفحه محکم و صاف است که معمولا”  از جنس چوب یا پلاستیک ساخته می شود . استفاده از صفحه انتقال یکسری مزیتها دارد . برای مثال ، این صفحه کمک می کند  تا بتوانید بین صفحات بدون استفاده از پاهای تان حرکت کنید . همچنین اجازه می دهد بتوانید به جای انجام یک حرکت بزرگ ، ازحرکات کوچک متعدد برای جابجایی خود استفاده کنید .
درابتدا که می خواهید از ای نصفحه استفاده کنید  ، نیاز به کمک خواهید داشت  و معمولا” باید یک یا دو مراقب به شما کمک کنند  . حتی  ممکن است نیاز به پوشیدن کمر بند های مخصوص مثل کمربند گام برداری داشته باشید  . این کمر بند ، کمربند خاصی هستند که اجازه می دهند مراقب بتواند راحت تر به شما کمک کند . اما بعد از مدتی تمرین  قادر خواهید بود خودتان به تنهایی از صفحه انتقال استفاد ه کنید .

نکات مهم برای یک انتقال موفق

نکات زیر می تواند به شما کمک کند تا بتوانید با استفاده از یک صفحه ، یک جابجایی راحت تر وایمن تر  داشته باشید  :

  • استفاده از صفحه انتقال باید با نظر و تائید پزشک شما انجام شود : همیشه  صفحه انتقال را در دسترس خود بگذارید . اگر صفحه انتقال در دسترس شما نیست ، از چیز دیگری به عنوان جایگزین آن استفاده نکنید .
  • به آرامی و با دقت حرکت کنید . در حین جابجا شدن روی صفحه انتقال ، توجه دقیق به حرکت خود و محل استقرار بدن خود داشته باشید .
  • انتقال را بین سطوح با ارتفاع یکسان یا ، انتقال به یک سطح کمی پایین تر انجام دهید.  این کار باعث کاهش زحمت خودتان و مراقب شما خواهد شد .
  • محافظت از پوست. این مسئله به معنی ، حفاظت پوست در برابر گیر کردن و یا مالیده شدن آن در طی جابجائی است . به عنوان مثال، نباید باسن خود را روی صفحه بکشید. همیشه لباس بپوشید و یا از یک پارچه مناسب برای  انتقال استفاده کنید . پارچه باید طوری باشد که به سهولت حرکت شما در طول مسیرجابجایی کمک کند.
  • قسمتهای بدن خود را در موقعیت صحیح نگه دارید. در اکثر انواع انتقال ها ، باید پای خود را بصورت صاف روی زمین نگه دارید . همانطور که روی صفحه حرکت می کنید ، در صورت نیاز توقف کنید و موقعیت بدن و پاهای خود را تغییر دهید .  هر پا را در یک لحظه جابجا کنید و هر کدام از پاها را در تراز با زانوها نگه دارید . برای جلوگیری از فشار بر روی مچ دست و یا کشیدگی بیش از حد ماهیچه های دست ها  ، کف دست را روی سطح جابجایی نگذارید  . بلکه بهتر است سعی کنید دست خود را مشت کرده  و وزن بدن خود را بر روی سطح صاف بین پنجه ها نگه دارید . دقت کنید که در هنگام انتقال ، هرگز دست یا انگشتان شما در زیر صفحه قرار نگیرد  .
  • در صورت امکان کفش های خود را محکم بپوشید .
  • اگر قدرت یا حس قسمت بالاتنه شما کم است ، با ید با کمک یک مراقب تمرین کنید تا مهارت انتقال را پیدا کنید.  همانطور که در استفاده از یک صفحه انتقال مهارت بیشتری پیدا می کنید  یاد خواهید گرفت که بدون پرستار جابجا شوید . در مرحله کسب مهارت ، ممکن است لازم باشد  ازتجهیزات ویژه ای استفاده کنید  که می توانند به انتقال شما کمک کنند .

 

جابجایی از روی تخت به روی ویلچر با کمک صفحه انتقال

یکی از بیشترین جابجایی های افراد نخاعی ، انتقال از روی تخت به روی ویلچر است . مراحل زیر را دنبال کنید تا هنگام استفاده از صفحه انتقال حرکتی ایمن داشته باشید . ممکن است لازم باشدکه یک یا ۲ پرستار یا مراقب به شما کمک کند . آنها هم باید آموزش می بینند تا میزان حمایتی مورد نیاز شما را تامین کنند  :

۱٫ کنار تخت بنشینید . پاهای شما باید از لبه تخت آویزان شده ، بطوری که روی کف زمین قرار گیرد .
۲٫ ویلچر باید تا حد امکان نزدیک به تخت قرار گیرد. بطوری که با تخت ، زاویه ای در حدود ۳۰ درجه داشته باشد .
۳٫ چرخ های ویلچر باید قفل شوند . هر دو جاپایی ویلچرباید کنار زده شوند و دسته صندلی قرار گرفته در سمت جابجایی  را بردارید .
۴٫ خودتان یا پرستارتان باید یکی از سرهای صفحه انتقال را در زیر ران شما سر دهد . آن را به سمت پائین هل دهید تا از گیر کردن پوست بدنتان یا نیشگون گرفتن آن جلوگیری شود . بهتر است بالاتنه را به سمت مخالف صفحه خم کنید تا قرار دادن آن آسانتر انجام شود .
۵٫ انتهای دیگر صفحه باید روی کف صندلی ویلچر قرار گیرد . صفحه انتقال باید رو به گوشه دورتر پشت صندلی نسبت به تخت قرار داده شود . همچنین، لبه جلویی صفحه انتقال باید جلوی چرخ عقب ویلچر قرار داده شود .
۶٫ برای حرکت کردن درعرض صفحه انتقال ، بدن خود را با فشار دستها بالا کشیده ( push-up  ) و. بعد، به دقت بدن خود را به سمت سطح دوم حرکت  دهید و روی صفحه انتقال پائین بیاورید . این حرکت را ، با استفاده از چندین حرکت کوتاه به جای یک حرکت بلند تکرار کنید . دقت کنید که در حین انتقال ، سر را خم کرده  و شانه ها را در جهت مخالف آن حرکت  دهید . به عنوان مثال، برای حرکت به چپ، سر و شانه خود را به سمت راست خم کنید وهمزمان باسن خود را به سمت چپ حرکت دهید .
۷٫ هنگامی که به طور کامل در سطح دوم مستقر شدید ،  می توانید صفحه انتقال را بردارید .

حرکت بین سطوح مختلف با استفاده از صفحه انتقال

•  جابجا شدن از روی ویلچر به  دیگر سطوح موجود در خانه .  
برای جابجا شدن از روی ویلچر به سطوح دیگری که در خانه شما وجود دارد از جمله توالت و نیمکت و از این قبیل سطوح ، مراحل اصلی ذکر شده در بالا را اجرا کنید .
•  انتقال از روی ویلچر به داخل خودرو .
ضمن توجه به مراحل اصلی ذکر شده در بالا ،  برای وارد شدن به یک خودرو ، به راهنمایی های زیر نیز توجه داشته باشید :

  • ممکن است شما برای انتقال به داخل خودرو نیاز به  ۱ یا ۲ مراقب داشته باشید .
  • قبل از انتقال ، باید صندلی خودرو را تا حد امکان به سمت عقب جابجا کنید تا فضای بیشتری برای حرکت شما ایجاد شود  . این کار باعث می شود که کشاندن ویلچر شما به داخل خودرو هم آسانتر انجام شود .
  • اگر نیاز به ارتفاع بیشتر یعنی فضای بیشتر ی درسقف دارید ، می توانید پشتی صندلی خودرو را کمی هم به پشت بخوابانید .
  • پنجره دری که می خواهید از آن وارد شوید ، باید پایین باشد . این کار باعث می شود سطحی مناسب برای گرفتن دستها در هنگام جابجایی برای شما وجود داشته باشد .
  • بعد از اینکه باسن تان را بر روی صندلی خودرو قراد دادید ، کمربند ایمنی را ببندید . اینکار به شما کمک می کند ، هنگامی که پاهایتان را به داخل خودرو حرکت می دهید ، ثبات بیشتری داشته باشید .
  • پاهای خود راهمزمان به داخل خودرو حرکت دهید .
  • ویلچر را براساس دستورالعمل کارخانه سازنده تا کنید . اگر مراقب کمکی دارید ، او می تواند ویلچر را در قسمت صندلی عقب و یا صندوق عقب خودرو جای دهد .

نکات مهم برای مراقبان

مراقبان باید مواظب پشت و کمر خود باشند .  کمک به انتقال یک بیمار می تواند روی کمر مراقبین فشار زیادی وارد آورد . برای کاهش خطر آسیب کمر ، انجام موارد زیر را به یاد داشته باشید :

  • مراحل جابجایی را قبل از حرکت دادن بیمار در ذهن خود سازماندهی کنید .
  • مراحل حرکت را به بیمار توضیح دهید و از از بپرسید که چه موقع  آماده حرکت است.
  • زانوها را در حین کمک به بیمار خم کرده و  پشت خود را صاف نگه دارید.
  • در صورت امکان به جای گرفتن بیمار با انگشتان دست ، از کمربند های مخصوص گام برداری یا تجهیزا ت مشابه استفاده کنید . استفاده از این قبیل وسائل می تواند به گرفتن ایمن تر وبهتر بیمار کمک کند .
  • هر موقع مراقب احساس کند توانایی جابجایی بیمار را به تنهایی ندارد ، باید کمک بگیرد.
  • ابتدا زیر نظر یک کارشناس ، جابجا شدن ها را تمرین کنید ، تا مهارت کافی را بدست آورید .