۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نحوه جابجایی انتقال ایمن بیمار از روی تخت به روی برانکار

انتقال یک بیمار از روی یک تخت به روی ویلچر یا یک برانکار می تواند یک چالش بزرگ باشد ؛ چراکه لازمست  برای حمایت بیمار، حرکت دادن او به درستی انجام شود . بیمارانی که نمی توانند روی پاهای خود راه بروند یا وزن خود را روی پاها بگذارند ، نیاز دارند که به طور منظم در خانه و در یک مرکز بیمارستانی جابجا شوند . از لحاظ ایمنی لازمست که کار انتقال به طور صحیح انجام شود ، به طوری که بیمار در معرض خطر افتادن یا جراحت قرار نگیرد . یادگیری تکنیکهای صحیح جابجا کردن بیمار، باعث می شود که این کار برای شما و شخصی که می خواهید جابجا شود ، یک فرایند ایمن و مناسب باشد .

۱- از یک نفر کمک بگیرید .

 از یک نفر کمک بگیرید .

همیشه سعی کنید برای انتقال فرد از روی تخت به روی برانکار از یک نفر کمک بگیرید  ، تا بیمار را بر روی برانکار قراردهید . برای این منظور از یک همکار ، دوست یا اعضای خانواده خود بخواهید که به شما کمک کند . از آنها بخواهید در طرف مقابل تخت بایستند تا بتوانند از طرف مقابل به شما کمک کنند .

 

۲ – برانکار را در مجاورت تخت بیمار و هم سطح با آن قرار دهید .

 برانکار را در مجاورت تخت بیمار و هم سطح با آن قرار دهید .

 دقت کنید که بالای برانکار با بالای تخت بیمار در یک خط قرار گرفته باشند . همچنین توجه داشته باشید که چرخ های برانکار و همچنین چرخ های تخت قفل شده باشند . سپس ارتفاع تخت بیمار را افزایش دهید ، بطوری که ۱ تا ۲ اینچ (۲۵ تا ۵۱ میلیمتر) بالاتر از برانکار قرار گیرد  .

  • اگر سر تخت بالا قرار گرفته ، آن را پایین بیاورید تا بصورت مسطح قرار گیرد .

۳ – بیمار را به لبه تخت منتقل کرده و او را به سمت خودتان بچرخانید .

 

 بیمار را به لبه تخت منتقل کرده و او را به سمت خودتان بچرخانید .

بیمار را به لبه تخت منتقل کرده و او را به سمت خودتان بچرخانید . اگر بیمار بتواند به تنهایی حرکت کند ، از او بخواهید که خودش را به لبه تخت منتقل کند. اما اگر نتوانند خودش را حرکت دهد  ، ممکن است لازم باشد او را با دستهای خودتان  ودستیارتان حرکت دهید . بیمار را به کنار خودتان هدایت کنید ، بطوری که رو به شما قرار گیرد . در حالی که بیمار به پهلو قرار گرفته ، از او بخواهید که پاهایش را کمی خم کرده و دست هایش را دور سینه خود نگه دارد .

 

۴ – حفاظ یک طرف تخت را پایین بیاورید و صفحه مخصوص انتقال را زیر بیمار قرار دهید.

 حفاظ یک طرف تخت را پایین بیاورید و صفحه مخصوص انتقال را زیر بیمار قرار دهید.

 

دقت کنید که صفحه انتقال دقیقا” در زیر ملحفه زیربیمار  قرار گیرد ، بطوری که ملحفه و بیمار هر دو توسط صفحه حمایت شوند . وضعیت را طوری قرار دهید که با صفحه انتقال یک پل بین تخت و برانکار تشکیل دهید و آن را طوری مستقر کنید که نیمی از آن در زیر بیمار و نیمه دیگر روی برانکار قرار گیرد .

  • ملحفه زیر بیمار را طوری تنظیم کنید که روی صفحه انتقال قرار گیرد .
  • دقت کنید اطراف برانکار هیچ چیزی دیگری مثل طناب ، سیم ، یا لوله ها وجود نداشته باشد ، تا در معرض خطر افتادن قرار نگیرید .

 

۵ – بیمار را بر روی پشت او بچرخانید تا کاملا” روی صفحه انتقال قرار گیرد .

بیمار را بر روی پشت او بچرخانید تا کاملا" روی صفحه انتقال قرار گیرد .

از دستیار خود بخواهید که به شما در چرخش بیمار کمک کند . دقت کنید که پشت او به خوبی روی ملحفه زیری و صفحه انتقال قرار گیرد .

  • باز هم بررسی کنید که زانوهای بیمار خم شده باشند و دستها دور سینه قرار گیرند .

۶ – با کمک دستیار خود ، بیمار را بر روی برانکار قرار دهید.

 با کمک دستیار خود ، بیمار را بر روی برانکار قرار دهید.

 

هنگام حرکت دادن بیمار به روی برانکار او را از تصمیم خود آگاه کنید . به بیمار بگویید که قصد دارید او را با ۳ شماره جابجا کنید. از دستیار خود بخواهید ریل حفاظ کنار تخت را پایین آورد . سپس ، با صدای بلند تا “۳” بشمارید .  با شماره “۳”، بیمار را همراه با صفحه انتقال ، بر روی برانکار قرار دهید .

  • دقت کنید که خودتان و دستیارتان در هنگام جابجا کردن بیمار ، صفحه انتقال را محکم گرفته باشید.
  • ممکن است لازم باشد که دستیار برای جابجا کردن بیمار روی تخت قرار گیرد . دقت کنید که او هنگام قرار گرفتن روی تخت روی زانوهای خود باشد . بنابراین اطمینان حاصل کنید که او با زانوهایش روی تخت باشد نه روی صفحه انتقال .

 

۷ – صفحه انتقال را بردارید و از بیمار بخواهید که روی برانکار راحت  باشد .

How-to-Safely-Transfer-a-Patient55

هنگامی که بیمار بر روی برانکار قرار گرفت ، او را به پهلو چرخانده تا رو به طرف شما قرار گیرد .سپس صفحه انتقال را بردارید . صفحه انتقال را روی تخت بگذارید.  بیمار را به پشت قرار داده و یک بالش زیر سر او قراردهید تا بتواند راحت روی برانکار استراحت کند . ملحفه زیری را تنظیم کنید تا روی برانکار صاف قرار گیرد .

  • حفاظها را بر روی برانکار بردارید تا بیمار پشتیبانی شود .
  • از بیمار پرس وجو کنید که آیا روی برانکار احساس راحتی می کند یا نه ؟ . می توانید سئوالاتی این چنینی بپرسید : « احساس راحتی می کنید ؟» یا « آیا بر روی برانکار احساس خوبی می کنید ؟» اگر جواب «بله»  است ، می توانید او را روی برانکار به جایی که می خواهید ، منتقل کنید .