۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

همسرمن ، جزو مردان آهنین !

همسر من ۳ سال پیش در اثر تصادف دچار ضایعه نخاعی شده است . او یک فرد حیرت آوره . نه بهتره بگم یه پهلوانه . به نظرم باید جزو مردان آهنین حسابش کرد .

می خواهید بدون چرا ؟… اگه با من همراه شوید ، می فهمید چرا ! و قطعا” حرف منو تائید می کنید :
او طی این سه سال گذشته دوران خیلی سختی را سپری کرده . جای جراحی های زیادی روی بدنش دیده می شه ! به دلیل مشکلات ادراری جراحی های زیادی رو را انجام داده . شاید دلیل اصلی اش این بوده که از اول روش درست تخلیه ادرار را به او یاد ندادند . انجام ندادن سونداژ صحیح ، عفونت های ادراری مکرر ، برگشت ادرار به کلیه ها ، تشکیل سنگ های ادراری و مصرف نکردن آب کافی ، نداشتن فعالت بدنی کافی ، در حالت ایستاده قرار نگرفتن و خیلی عوامل دیگر… همه دست به دست هم دادند و باعث شدند ، جراحی پشت جراحی و آخرش هم سوند سوپراپوبیک ( روی عانه ) برای او نصب کردند .

ازآنجائی که برنامه اجابت مزاجش تنظیم نشده بود ، مشکلات زیادی برایش به وجود آمد . آخرش هم عمل کلستومی روی او انجام شد . ولی بعد از آن ، خیلی از مشکلات اجابت مزاجش برطرف شد .

درطول این مدت چندین بار در نواحی مختلف بدنش از جمله ناحیه لگن وخاجی و پاشنه ی پاهایش زخم فشاری ایجاد شد . عدم اجرای مانورهای چرخش بدن و کاهش فشاراز روی مناطق تحت فشار ، عدم استفاده از تشک و تشکچه مناسب ، نشت ادرار به محل نشیمن گاه و پشت او وایجاد یک محیط مرطوب و گرم و ….. باعث ایجاد زخم های ناجوری در بدنش شد که مجبور شد چندین بار تحت عمل جراحی قرار بگیره . حتی یک بار هم جراحی پیوندش ناموفق بود .

تا حالا چندبار به خاطر مناسب سازی نشدن محل های گذر و اماکن ، استاندارد نبودن رمپ ها در اماکن عمومی ، وارد نبودن افرادی که می خواستند ویلچرش را هل دهند ، سقوط کرده و زخم و زیلی شده . یکبار هم دستش شکسته که چندین ماه طول کشیده تا خوب بشه .

یکی دوبار توی خونه پاهاش به خاطر تماس با لوله های آب داغ داخل دستشوئی ، تماس با رادیاتور شوفاژ ، داغ بودن آب در موقع استحمام دچار سوختگی شده و چندین ماه طول کشیده تا خوب بشه .

خلاصه هر جای بدنش رو که می بینی جای زخم و جراحی می بینی .

اما با این حال :

طبق برنامه ای که از مربیانش گرفته ، هر روز ورزش می کنه . تغذیه اش خیلی خوبه یعنی خیلی مراقبه . از غذاهای فیبر دار استفاده می کنه . هر روز از ۵ نوع میوه به اندازه یک بشقاب می خوره . روزی ۲ تا ۲٫۵ لیتر آب ومایعات مصرف می کنه . آب زغال لخته ( عصاره کرانبری ) زیاد می خوره چون می گه برای عفونت ادراریش خیلی خوبه . همیشه در فعالیت های اجتماعی شرکت می کنه ، با دوستان زیادی معاشرت می کنه .( تلفنش خیلی زنگ می زنه . اگه هم زنگهاش کم بشه ، خودش زنگ می زنه ) . . خیلی اهل گردشه و آخر هفته ها همراه خانواده و دوستانش این ور و اون ور می ره . فکر می کنم برای همین هم روحیه اش خیلی خوبه . نشونی از افسردگی تو چهره اش نمی بینی . تو کارهای خونه خیلی به من کمک می کنه ! تو تهیه و تدارک غذا ، تهیه سالاد ، حتی گاهی شستن ظرفها و خیلی کارهای دیگه . هر شب هم یکی دو ساعت مطالعه می کنه . در اینترنت به دنبال موضوعاتی می گرده که با آسیب نخاعی مرتبط هستند تا از آخرین اطلاعات آسیب نخاعی آگاه بشه .

حالا با اون وضع بدنی و این برنامه هایی که داره ، حتما” تائید می کنید که : ” همسر من ، جزو مردان آهنینه ! ” .
 

منبع : نوشته «افسانه موسوی» – انتشار : مرکز ضایعات نخاعی جانبازان