۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

احتمال آسیب نخاعی در تابستونها بیشتره ، خیلی مواظب باشید !

یک سال تحصیلی دیگه رو گذرونده بودیم . فصل امتحانات رسیده بود . وای که چقدر زود گذشت . باید دیگه با کلاس و نیمکت وتخته سیاهمون خداحافظی می کردیم . چه روزها و ساعت های خوب و شیرینی رو توی مدرسه گذرونده بودیم . احساس می کردم دلم برای کلاسمون ، تخته سیاهش ، نیمکتم ، همکلاسی هام ، معلمام و ناظمامون و حتی سریدارمون و خلاصه کل مدرسه خیلی تنگ می شه . یه لحظه فضای کلاس و همهمه ی بچه ها و زنگ تفریحامون مثل یک فیلم سریع از خاطرم گذشت ….. آه که چقدر خوب بود ! حیف که گذشت !.

مدیر مدرسه بچه ها رو جمع کرده بود . سخنرانیش شروع شد :
خوب ! دانش آموزای عزیزم . یکسال تحصیلی رو گذروندیم . امیدوارم که امتحانات رو هم با موفقیت بگذرونید . بازهم تابستون اومد . برای ماها که تو شهر بزرگی مثل تهران زندگی می کنیم و همیشه در گیر شلوغی ، آلودگی هوا و ترافیک و آپارتمان نشینی هستیم ، تابستونا فرصت وذوق و شوق سفر بیشتر میشه . شما هم که بعد از فصل امتحانات مثل پرنده ای که از قفس آزاد شده باشه ، با شنیدن کلمه ی مسافرت از خوشحالی بالا و پائین می پرید . اما برای اینکه همیشه سالم باشید و به این چیزا که می گم خیلی توجه کنید :
– سفرها که شروع می شه . جاده ها شلوغ میشه . خطر تصادف بیشتر می شه . همیشه می شنویم که هنگام رانندگی باید خیلی احتیاط کنیم . کمربند ایمنی رو حتما” ببندید . سرعت غیر مجاز ممنوعه ! . سبقت بی جا ممنوعه ! . صحبت با تلفن همراه ممنوعه ! . رانندگی با خستگی و خواب آلودگی حادثه سازه ! . به دستورات وراهنمائی های پلیس باید توجه بشه . معاینه فنی خودروها هم که که خیلی اهمیت داره و…….. خیلی چیزهای دیگه . همه ی اینها باید رعایت بشه تا خدای ناکرده دچار تصادفات جاده ای نشیم . از شما می خواهم که این نکته ها را مثل یک پلیس با مسئولیت ، به والدینتون تذکر دهید .

– کنار جاده ها هر جا که آب و سبزه و خوش منظره باشه ، ماشینها اونجا می ایستن . شما هم که عاشق آب و رودخونه و دریاچه و برکه و از این جور جاها هستید . هر جا آب گیرتون بیاد ، سریع می پرید تو آب ووو… شنا و آب بازی . دویدن و شیرجه زدن هم که تو ذات شماست . تو اون لحظه آنقدر خوشحالید که سر از پا نمی شناسید . دیگه نگاه نمی کنید آب چه وضعی داره ! عمقش چقدره ! زیرآب چیه ! سنگه یا ماسه ست ! خلاصه سریع می پرید توآب . حالا چه با کله و چه با پا . اما نمی دونید چه خطری در کمینتونه. پارسال تعداد بچه هایی که در قسمتهای کم عمق آب شیرجه زده اند و سرشون یا دماغشون شکست ، کم نبود . اما بدتر از همه احتمال شکستن مهره های گردن و نخاعی شدنه . متاسفانه هر سال می شنویم که یکی دو نفری در سطح کشور به همین صورت آسیب نخاعی شده اند . بعدش هم فلج و روی ویلچر و تا آخر عمر مشکلات زیادی برای خودشون و خانوادشو ن به وجود آورده اند .

– هر جا هم که جنگل و باغ ودرخت باشه ، همه مون اونجا رو دوست داریم . اما خیلی از بچه ها عاشق بالا رفتن از درختا هستند و به هر بهانه ای شده دوست دارند این کار رو بکنن . یا می خواهند تاب ببندند . یا می خواهید میوه بکنند . بخصوص از درختای توت و گردو نمی تونند بگذرن . بعضی هاتون هم که اصلا” دوست دارید برید بالا و بپرید وقهرمان بازی در بیارید . وقتی هم که از درخت بالا می رید ، دیگه نگاه نمی کنید تا کجا رفته اید ! همین جوری میرید بالا و بالا تر . هیچ توجهی هم به وضع شاخه ها و زمین زیر درخت نمی کنید . متاسفانه خیلی ها از بالای درخت می افتند . بیشتر آسیبهایی که در اثر سقوط رخ داده ، خیلی ناجور بوده و احتمال شکستن استخوانهای پا و ستون فقرات در این سقوطها خیلی بالا است .

– تابستونا باشگاههای ورزشی خیلی شلوغتر می شه . چرا که بیشتر بچه ها تو اوقات فراغتشون یه سری به باشگاهها می زنند . خیلی ها هم به ورزشهای رزمی و کشتی علاقه دارند . اما یادتون باشه . تجربه نشون داده که حوادث و احتمال آسیب دیدگی توی این ورزشها خیلی زیادتره . بنابراین اگه ورزشهایی مثل ورزشهای رزمی رو دوست دارید ، خیلی مواظب خودتون باشید .
– شما مثل فرزندان ما هستید . ما توی مدرسه همیشه و هر لحظه مواظب شما بودیم . دوست داریم که شما را همیشه صحیح و سالم و شاد ببینیم . متاسفانه سالهای گذشته بعد از گذروندن فصل تابستون شاهد این بودیم که بعضی از شما دچار حادثه هائی شدید که باعث ناراحتی خودتون و خانوادتون و ما شد . به همین خاطر می خواستم این چند نکته رو یادآوری کنم تا انشاءاله تابستان رو به خوشی سپری کنید . آرزوی سلامتی برای تک تک شما دارم .

امتحانات به پایان رسید . …. آماده مسافرت بودیم . حرکت کردیم . یاد حرفهای مدیرمون افتادم .
تصادفات جاده ای ، سقوط از درخت و بلندی ، حوادث ورزشی ، حادثه های توی آب ، شیرجه زدن تو آبهای کم عمق و جاهای خطرناک ، بعضی شوخی های ناجور و …… می تونند باعث حوادث و آسیب به خصوص آسیبهای نخاعی شوند . اما در تابستون احتمال آنها بیشتره . به همین خاطر بود که مدیر می گفت :
“بچه ها تابستونها بیشتر مواظب باشید “.

 

منبع : نوشته «افسانه موسوی» – انتشار : مرکز ضایعات نخاعی جانبازان