۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

انگیزه ؛ رکن مهم ورزش

نمی دونم چرا حس و حال ورزش رو نداشتم . با وجود اینکه عوارض بی تحرکی را می دونستم ، اما با این حال در انجام ورزش و فعالیت های بدنی سستی می کردم . امکاناتش را داشتم . وقتش رو داشتم . اما شاید مهمترین رکن یعنی انگیزه نداشتم . بنابراین باید در درجه اول تمام تلاشم رو می کردم تا انگیزه های لازم را پیدا کنم .

اما از موقعی که ورزش مورد علاقه ام رو پیدا کردم ، اوضاعم روز به روز بهتر شد . در اوائل فکر می کردم افرا د نخاعی محدودیت خیلی زیادی در انجام ورزشها دارند ، اما وقتی لیست بلند بالایی از ورزش ها را دیدم متعجب شدم . شنا ، بسکتبال با ویلچر ، ویلچر رانی ، تیراندازی با کمان و تپانچه ، والیبال نشسته ، تنیس روی میز ، وزنه برداری و پرتاپ دیسک و ….. همگی ازورزش هایی بودند که سطح وسیعی افراد نخاعی می توانند به آنها بپردازند .

نکته مهم این بود که ورزش مورد علاقه ی خودم را پیدا کنم و این موضوع رکن اصلی ایجاد انگیزه برای من محسوب می شد . از وقتی که ورزش مورد علاقه ام رو پیدا کردم ، بعد از هر بار تمرین احساس خیلی خوبی پیدا می کردم که به من کمک می کرد تا جلسات بعدی تمرین خودم را با اشتیاق بیشتری انجام بدهم .

با پرداختن به ورزش مورد علاقه ام ، خیلی زود از منافع آن بهره مند شدم . کالریهای اضافی را می سوزاندم . در نتیجه وزن بدنم متعادل شد . احساس سبکی و نشاط می کردم . پوستم خیلی خوب شد . اسپاسم هایم روز به روز بهتر شدند . درد بدنم کمتر شد . استقامت بدنم بالاتر رفت . عفونت ادراریم خیلی کمتر شد . یبوستم برطرف شد و … خیلی منافع دیگر که همه ی آنها انگیزه من را برای ادامه تمرینات بدنی بیشتر می کرد .

در طول تمرین متوجه شدم که یکسری چیزها هستند که در حفظ و تداوم فعالیتهای جسمی نقش دارند . مثلا “:
پوشیدن لباس مناسب : موضوع خیلی مهمی است . جنس لباس نباید که باعث تحریک پوست بدن شود وباید ضمن راحتی ، ظاهری زیبا هم داشته باشد . بطوری که با پوشیدن آن احساس خوبی به شما دست بدهد .

داشتن یار های ورزشی : از وقتی که هنگام ورزش دوستانی را پیدا کردم ، ذوق و شوق من برای ادامه آن خیلی بیشتر شد . بعد از مدتی ، بیشتر تمرینات را با کمک و اشتراک هم انجام می دادیم و در واقع یک نیروی مثبت از سوی دوستان برای شما وجود دارد . در ضمن با وجود دوستان و یار ورزشی زمینه ی صحبت و شوخی و خنده با همدیگر فراهم می شود و ساعت تمرین خیلی خوش می گذرد و در واقع به هوای هم به تمرین می رویم .

تنوع دادن به تمرینات : مانع از یکنواختی و خستگی می شود . اگر قرار باشد هر روز تمرینات یک جور انجام دهید ، خیلی زود خسته خواهید شد . ضمن اینکه بدن تان خیلی زود به تمرینات عادت می کند و اون نتیجه ی لازم ر ونمی گیرید .

داشتن یک دفترچه یادداشت کوچک : بهتر است یک دفترچه برای ثبت تمرینات روزانه ی خود داشته باشید . وقتی تمرینات خود را ثبت کنید ، بعدا ز مدت کوتاهی نتایج مثبت آن را درک خواهید کرد .

مطالعه داستانهای افراد موفق : همیشه می تواند مشوق شما باشد و شما می توانید به عنوان الگوی برنامه های خود از آنها رهنمود بگیرید .
به خودتان پاداش بدهید : هر گاه به اهداف کوتاه مدت خود رسیدید ، به خودتان پاداش بدهید . سعی کنید پاداشی که برای خودتان تعیین می کنید ، در راستای اهداف سلامتی تان باشد . مثلا” برای خودتان یک وسیله ی ورزشی مناسب بخرید . یا یک فیلم آموزشی ورزشی مانند فیلم یوگا و از این قبیل چیزها ….

همه ی اینها می توانند باعث قوی تر شدن انگیزه های شما بشوند . پس من فکر می کنم :

انگیزه = رکن مهم ورزش

 

منبع : نوشته «افسانه موسوی» – انتشار : مرکز ضایعات نخاعی جانبازان