۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

درد شانه بعد از آسیب نخاعی

همه ما به نوعی با درد شانه سروکار داشته ایم. مواقعی که روی تخت در یک وضعیت نامناسب می خوابیم، یا به دلیل انجام یک فعالیت ورزشی وفشارهای وارده، یا اجرای حرکات تکراری، یا شاید هم  به دلیل اینکه بدن ما در بهترین حالت قرار نمی گیرد، احتمال ایجاد دردهای شانه برای ما پیش می آید. اما وقتی پای آسیب نخاعی درمیان باشد، درد شانه به موضوعی جدی تر تبدیل می شود.

در هفته ها و ماههای اول پس از آسیب  نخاعی، تمرکز بهبود شرایط بیمار در تثبیت آسیب و انتقال از مرکز مراقبتها (ICU ) به یک مرکز توانبخشی است. اما طولی نمی کشد که عوارض  ثانویه آسیب نخاعی هم آشکار می شوند و بعد از آن است که باید توجه کنیم  که باید چکار کنیم تا پیامدهای این عوارض وخیم تر نشود.

درد شانه بعد از آسیب نخاعی

عوامل بروز درد شانه چه چیزهایی هستند؟

وقتی به درد شانه فکر می کنیم، به خصوص آنهایی که دارای آسیب نخاعی هستند، می بینیم که معمولا” به دلیل استفاده مفرط یا نادرست  از ویلچر دستی آشکار می شود. این عارضه اغلب با درد قابل توجهی همراه است، اما یکی از دلایل مهم آن، ناشی از فعالیتهای روزانه در افرادی است که احساس می کنند هیچگونه آسیب دیدگی ندارند. کارهای خانه، همراه شدن با اعضای خانواده، فعالیت های مربوط به حرفه، حرکت در مسیرهای هرروزه و بسیاری موارد دیگر می توانند درد شانه ها را تشدید کرده و مشکلات جدی تری را برای شانه ها به وجود آورند.

برای مقابله و کنترل درد شانه چه کارهایی می توان انجام داد؟

در مقاله ای که اخیراً توسط کنگره پزشکی – توانبخشی آمریکا منتشر شده، گزینه هایی درمورد  نحوه مقابله با درد شانه درافراد مبتلا، ارائه داده شده است. اولین و مهمترین توصیه برای این افراد این بوده که سعی کنند به بهترین وجه ممکن استراحت کنند. البته گفتن این ایده آسانتر از انجام دادن آن است، اما باید توجه داشته باشید که استراحت خوب می تواند پیشرفت چشمگیری را دربهبودی هرگونه درد مزمن ایجاد کند و به شما کمک می کند تا در طول روز راحت تر باشید.

در کنار استراحت کافی، پیگیری اقدامات فیزیوتراپی یا کاردرمانی می تواند درد شانه پس از آسیب نخاعی را به حداقل ممکن برساند و انجام فعالیت های روزانه را آسان تر کند. بسته به این که فرد با درد کوتاه مدت یا طولانی مدت درگیر باشد، ممکن است نحوه درمان، تفاوت زیادی از نظر مدیریت و کاهش درد داشته باشد. وقتی به دنبال یک متخصص فیزیوتراپی یا کاردرمان هستید، به دنبال شخصی باشید که در زمینه درمان درد شانه، تجربه و تخصص کافی داشته وحتی بهتر است این توانایی را داشته باشد  که بتواند در صورت نیاز امکان اسکان شما را فراهم کند.

درمواردی که درد شدیدتر است، معمولا” چند گزینه پزشکی در دسترس خواهد بود. از جمله  تزریق داروهای کورتیکواستروئید که می تواند باعث تسکین کوتاه مدت درد شود و می تواند یک گام بیمار را به سمت پیشرفت درمان و تحرک بیشتر جلو ببرد. گزینه دیگر جراحی است، به خصوص اگر درد شما به دلیل عوارض ناشی از عضلات شانه ( روتاتور کاف ) ایجاد شده باشد، اما به عنوان اولین روش درمانی توصیه نمی شود. بطورکلی بهتراست با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین شرایط درمان را برای شما فراهم کند.