۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

کوید ۱۹ یک هوابرد است / نحوه ایمن ماندن = تهویه مناسب هوا

کارشناسان از سازمان بهداشت جهانی (WHO  ) درخواست کرده اند که اذعان کند ” کوید ۱۹  می تواند  بصورت انتقال هوابرد گسترش پیدا کند “.

  • کارشناسان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC ) اطلاع داده اند که: سارس و کوید ۱۹ می تواند از طریق هوابرد انتقال پیدا کند.
  • تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به ویروس هنگام بازدم، صحبت یا سرفه کردن می توانند ذرات ترشحات خود را به بیرون پرتاپ کنند که بعضا” قابل مشاهده نیستند. 
  • خطرعفونت در فضاهای سر بسته بیشتر است . چرا که در فضاهای باز، آئروسل ها بسیار سریعتر تبخیر و پراکنده می شوند.

منابع معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  که دستورالعملهای پیگشیری و مبارزه با ویروس کرونا را به روزرسانی می کنند، اظهار داشته اند که ویروس کرونا می تواند توسط ذرات معلق در هوا پخش شود.

گرچه هنوز تصور می شود ویروس کرونا از طریق ترشحات و قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود، اما CDC  تشخیص داده است که انتقال از طریق هوا نیز تهدید کننده است، چراکه ذرات کوچک می توانند برای چند دقیقه تا چند ساعت در هوا معلق مانده  و این ذرات پس از استنشاق، باعث ایجاد عفونت شوند.

همچنین CDC  تأیید می کند که این ذرات معلق در هوا می توانند مسافتی تا بیش از نزدیک به ۲ متر را به راحتی طی کنند، به ویژه هنگامی که افراد در محیط های سربسته با تهویه ضعیف در حال صحبت کردن ، آوازخواندن یا حتی تنفس شدید باشند.

لذا توصیه براین است: ” افراد می توانند با فاصله گرفتن حداقل ۲ متری از دیگران، پوشیدن ماسکی که بینی و دهان را کاملا” بپوشاند ، شستن مداوم دست ها، تمیز کردن سطوح تماس و همچنین ماندن در خانه هنگام بیماری ، خود را در برابر ویروس کوید ۱۹ محافظت کنند. همچنین  CDC در یک بیانیه مطبوعاتی جدید، منابع خبری معتمد ومعتبری را در مورد انتشار از طریق هوا اعلام کرده است.

بیش از ۲۳۰ دانشمند، از سازمان بهداشت جهانی  (WHO) خواستند بودند تا راهنمایی های خود را در مورد خطر انتشار ویروس عامل کوید  ۱۹ بصورت هوابرد را به روزرسانی کنند. آنها  تشخیص داده اند که در فضاهای سربسته و محصور،  ویروس از طریق قطرات تنفسی میکروسکوپی، نه فقط ۲ متر بلکه تا چندین متر هم قابل انتقال است.

آنها امیدوارند که راهنماهای به روزرسانی شده مردم را ترغیب کند تا اقدامات ایمنی بیشتری – مانند تهویه هوای مناسب و کارآمد در ساختمان ها برقرار کرده و از ازدحام بیش از حد افراد در فضای سربسته جلوگیری کنند – تا خطر انتقال از طریق هوا را به حداقل ممکن برسانند.

مترجم : توصیه می شود هر ساعت یا چند ساعت یکبار ( بسته به میزان حضور افراد و وضعیت تهویه اتاق / ساختمان ) با باز کردن پنجره ها و استفاده از تهویه های مصنوعی وطبیعی ، نسبت به برقراری جریان هوا وتعویض هوای اتاق اقدام کنید . بهتر است این کاررا  بیش۱۰ تا ۱۲ بار در روز انجام دهید.     

کوید 19 یک هوابرد است / نحوه ایمن ماندن = تهویه مناسب هوا

نحوه انتشار کوید ۱۹ از طریق آئروسل ها

تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به ویروس هنگام بازدم ، صحبت یا سرفه کردن می توانند قطرات ترشحات را به بیرون پرتاپ کنند .ترشحات کوچک ویروسی ، که ریز قطره نامیده می شوند ، می توانند به قدری کوچک باشند که در هوا شناور مانده و به طور بالقوه مسافتهایی تا چند متر را طی کنند. حتی برخی از ریز قطرات هم می توانند به راحتی در تمام نقاط اتاق وجاهای سربسته حرکت کنند.

بنابراین افراد حاضر درآن مناطق می توانند ذرات ویروسی کوچک را استنشاق کرده و به کوید -۱۹ مبتلا و بیمار شوند .

بر اساس مقالات ارسال شده به WHO، اسناد و شواهد گذشته نشان می دهد که سندرم تنفسی خاورمیانه  MERS )  ) و آنفولانزا نیز می توانند از طریق ریز قطراتی که به طور بالقوه قادربه طی مسافت زیادی در فضاهای بسته هستند ، استنشاق و شیوع پیدا کند. و به نظر می رسد که کوید ۱۹ نیز رفتاری مشابه دارد، اما متخصصان هنوز مطمئن نیستند که افراد از چه طرقی /  به روش انتقال از طریق هوا / به این بیماری مبتلا می شوند.

دکتر دین وینسلو ، پزشک بیماریهای عفونی مرکز مراقبتی استنفورد چنین می گوید:

” در ابتدا تصور می شد که اصلی ترین راه انتقال ویروس از طریق ترشحات با قطرات درشت از فردی به فرد دیگر است که در آن اساسا” فقط می توانند حدود ۲ متر را طی کرده و خیلی سریع روی زمین سقوط می کنند “. اما تحقیقات جدید قویا”  نشان می دهند که انتقال هوایی، نقش خیلی بزرگتری از آنچه تصورمی شده،  دارد. در واقع ذرات کوچک معلق در هوا حتی می توانند، از این قطرات بزرگتر مهم تر باشند.

وینسلو خاطرنشان می کند که: ” خطر انتقال در محیط های سربسته بسیار بیشتر است – مثل  مراکز خرید و رستوران های شلوغ –  وهرجایی که تبادلات هوا محدود است.  این ذرات می توانند برای مدت زمان قابل توجهی در هوا معلق بمانند.

به عنوان مثال:  ” چندی پیش در یکی از تمرینات یک گروه کر در یک سالن محصور و همچنین در یک مسابقه فوتبال که در یک فضای نیمه بسته در برگاموی ایتالیا انجام شد، یک شیوع بزرگ گزارش کردید.

به گفته وینسلو: ” اگر به گذشته نگاه کنید متوجه خواهید شد که موارد شیوع بیشتر در محیط های سربسته و محصور اتفاق افتاده  است.”

عوامل موثر در خطر ابتلا

خطر ابتلا به عفونت به چه معناست؟ . این موضوع با دو عامل مهم مرتبط است : مدت زمان  و میزان تماس با ویروس.

وینسلو می گوید: ” این بیماری محصول در معرض قرار گرفتن با ویروس است – یعنی مقدار ویروس موجود در هوا یا اتمسفر – و مدت زمانهایی که در معرض تماس هستید  “.  و این خطر در فضاهای بسته بیشتر است . چرا که  به گفته وینسلو ، در فضای باز ، آئروسل ها بسیار زودتر تبخیر و پراکنده می شوند.

چگونه خود را در برابر شیوع هوابردها محافظت کنیم

 ” شستن دست، رعایت فاصله فیزیکی و اجتماعی و استفاده از ماسک صورت “،  اقدامات اساسی ایمنی برای محافظت از خود در برابر کوید -۱۹ محسوب می شوند. استفاده از ماسک در کاهش خطر انتشار یا قرار گرفتن در معرض ویروس از طریق آئروسل بسیار مهم است.  

دکتر رابرت گلاتر ، پزشک اورژانس بیمارستان لنوکس هیل نیویورک چنین می گوید :

طی هفته های گذشته ، براستفاده از ماسک، تاکید بیشتری شده است . مردم باید هر زمانی که در خانه نیستند،  و یا در معرض تماس با افراد خارج از خانه قرارمی گیرند ، باید استفاده از آن را با جدیت مد نظر قرار دهند. به دلیل عدم وجود علامت و شدت مسری بودن بیماری، ماسک تا حدود زیادی ،  نه تنها از شما، بلکه از اطرافیان تان نیز محافظت می کند . همچنین پیشنهاد می کند که حتی المقدور از رفتن به محیط های پرازدحام مانند پاساژها و سالنهای غذاخوری خودداری کرده و رفتن به فروشگاه ها را به حداقل ممکن برسانید .

بنا به اظهار گلاتر: “ما باید اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از خود و خانواده بیشتر از پیش انجام دهیم ، چراکه گویا انتقال از طریق هوا، راه اصلی انتقال به حساب می آید.”

حرف آخر

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  اکنون هشدار می دهد که ویروس کرونا  -۱۹ می تواند از طریق انتقال هوا منتقل شود.

مقامات بهداشتی در ابتدا تصورمی کردند ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی بزرگ گسترش می یابد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که کرونا ویروس می تواند به راحتی همراه با ذرات بسیار کوچکتر، ساعتها در هوا معلق مانده و استنشاق شود.

برای محافظت بیشتر خود ، باید ماسک زده و تا حد امکان از حضور در محیط های شلوغ و سربسته پرهیز کنید.