۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مراقبت از پوست بعد از آسیب نخاعی

پوست بزرگترین عضو بدن انسان است و بدن را در برابر انواع میکروب های بی قاعده و رادیکال های آزاد محافظت می کند. پوست اولین خط دفاعی در برابر عوامل خارجی محسوب می شود، خواه این عامل باکتری باشد، خواه اشعه ماورا بنفش و خواه اجسام خارجی. بنابراین کاملاً منطقی می باشد که مراقبت از پوست پس از آسیب نخاعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مراقبت از پوست پس از آسیب نخاعی، نه تنها در سالم نگه داشتن نمای بیرونی آن مهم است، بلکه به عملکرد صحیح درون بدن نیز کمک می کند. در حقیقت، مدیریت نامناسب پوست می تواند به سرعت منجر به بروز عوارض شدید و بدترشدن آن  شده و حتی موجب بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان  شود.

مراقبت از پوست بعد از آسیب نخاعی

مدیریت پوست پس از آسیب نخاع

محافظت از پوست در افراد نخاعی چیزی بیش از استفاده ضد آفتاب یا شستشو و استفاده مرطوب کننده ها است. چرا که پس از آسیب نخاعی نیازهای خاصی وجود دارد که ضرورت توجه دقیق به مراقبت از پوست را خیلی بیشتر می کند. ادامه مطلب را بخوانید تا با اقدامات مراقبتی ضروری آن دقیقاً آشنا شوید:

تغذیه مناسب و متعادل داشته باشید

داشتن آسیب نخاعی این واقعیت را تغییر نمی دهد که تغذیه برای حفاظت وضعیت خوب پوست در هر شرایطی حیاتی است. این عبارت که ” شما آن چیزی هستید که می خورید ” واقعیت دارد، چرا که مواد مغذی وارد شده به بدن به طور مداوم می توانند سلول های از دست رفته پوست را بازسازی کنند.

رژیم غذایی متعادل داشته باشید. غذاهای حاوی قند خیلی کم و پروتئین زیاد و مقدار فرااون میوه و سبزیجات تازه. ویتامین E، یک آنتی اکسیدان بسیار مغذی، برای پوست محسوب می شود و به محافظت و ترمیم آن کمک می کند. متأسفانه، بدن ما ویتامین E را به خودی خود ایجاد نمی کند بنابراین باید از خارج بدن تهیه شود. از جمله غذاهای غنی از این ویتامین می توان به بادام و سایر مغزها، سیب زمینی شیرین و روغن جوانه گندم اشاره نمود.

محصولات پوستی را پیدا کنید که برای پوست شما مناسب باشند

محصولاتی مانند مرطوب کننده ها و صابون هایی که به خوبی با پوست شما سازگار هستند را شناسائی و پاک کننده و مرطوب کننده های موثر ومفید را پیدا کنید. می توانید به دنبال مواد خاصی باشید که به صورتهای مختلف برای شما کار آمد هستند  و همچنین روغنهای ضروری را استفاده کنید که همگی فواید بسیار ویژه ای دارند. به عنوان نمونه گل سرخ، بابونه، آلوئه ورا و کالامین که همگی روی پوست اثری بسیار ملایم و آرامبخش دارند و اغلب آنها در بیشتر محصولات مخصوص پوست های حساس یافت می شوند. توصیه می شود از محصولات حاوی مقادیر بیش از حد مواد مصنوعی و ترکیبی، خودداری کنید. فروشگاههایی که فراورده های طبیعی جایگزین ارائه می دهند، اغلب مکان خوبی برای یافتن این نوع اقلام هستند.

گردش خون کلید سلامت پوست است

برای حفظ سلامت پوست، باید گردش خون بدن خوب باشد. پوست دارای تعداد زیادی رگهای خونی برای خون رسانی به اندامها است و  با گردش خون خوب اطمینان حاصل خواهد شد که تمام پوست از اکسیژن ، مواد مغذی و خون تأمین می شود. دیابت، کلسترول بالا، استعمال دخانیات و فشار خون بالا می تواند باعث بروز بیماریهای عروقی شود، که به دنبال آنها تنگی مشخص رگ های خونی و در نهایت کاهش جریان خون به بافت های مورد نیاز ایجاد می شود . به منظور بررسی وضعیت پوست از نظر بیماری های عروقی، مشاوره با پزشک ضروری است.

 

همچنین می توانید از فراورده های طبیعی استفاده کنید که به تسهیل جریان خون کمک می کنند، و از جمله این محصولات کاملاً محرک  می توان به روغن های دارچین، نعناع، زنجبیل و چوب صندل اشاره کرد.

فعال باشید

اگرچه ممکن است بسته به شدت وسطح آسیب نخاعی، میزان فلج شدن متفاوت باشد، اما نکته مهم این است که سعی کنید در هر شرایطی برای حفظ برنامه مدیریت پوست، به فعالیت و حرکت داشتن ادامه دهید. سعی کنید از نشستن وخوابیدن طولانی مدت پرهیز کنید، و توجه داشته باشید که یک تغییر وضعیت ساده ( البته یک وضعیت خوب دیگر) می تواند به مبارزه با گردش خون ضعیف و عدم تشکیل زخم های فشاری ناشی از کمبود اکسیژن در یک منطقه کمک کند.

مراقب باشید

موضوعات کوچکی وجود دارند که می توانید در زندگی روزمره خود ایجاد کنید که از طریق آنها به سلامت پوست کمک نمائید که از جمله آنها می توان به ” احتیاط کردن دقیق ” اشاره نمود ! ضربات کوچک و دست اندازهایی که هنگام حرکت با آنها مواجه می شوید ممکن است در آن زمان کوچک به نظر برسند ، اما برای کسانی که کاهش یا فاقد حس در قسمت های مختلف بدن هستند ، می توانند ایجاد بریدگی و خراشهایی کنند که در صورت عدم مراقبت ، به عارضه ای جدی تر یا حتی غفونی تبدیل شوند.

لباس مناسب بپوشید

به نظر واضح است، اما دقت کنید که هنگام حضور در آفتاب برای جلوگیری از نفوذ اشعه های مضر خورشید و محافظت از پوست، کرم محافظ و لباس مناسب داشته باشید. به همین ترتیب، هنگام بیرون رفتن در فصول سرما از لباسهای مناسب گرم استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر شما حس کافی نداشته باشید، ممکن است پوست نتواند گرما و سرما را خیلی احساس کند، بنابراین بررسی های دقیق و اقدامات احتیاطی بسیار مهم هستند.

بررسی های شخصی پوست خود را انجام دهید

درافراد دچار آسیب نخاعی، بررسی پوست بخش مهمی از اقدامات مدیریت پوست محسوب می شود. بدین معنی که باید اطمینان حاصل کنید که هیچگونه بریدگی، زخم یا کبودی وجود نداشته باشد و در صورت مشاهده باید سریعا” مورد رسیدگی قرار گیرد. بازرسی پوست یک روال ضروری است و باید دراسرع وقت به یک عادت روزانه تبدیل شود. برای مشاهده دقیق تر ، مناطق پشت را با  استفاده از یک آینه نگاه کنید یا از شخص دیگری کمک بگیرید.

مدیریت پوست بعد از آسیب نخاعی از موضوعات بسیار مهم است، صرف نظر از اینکه چه مقدار حس از بین رفته باشد. پیروی دقیق از روشهایی که باعث سلامت پوست می شوند به شما کمک می کند تا از بیماریهای بعدی ناشی از گردش خون نامناسب و سایر عوامل جلوگیری کنید. اگر از پوست خود مراقبت کنید، از خودتان مراقبت خواهید کرد!