۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

روش ارزیابی تحمل پوست در افراد دچار آسیب نخاعی

زخمهای فشاری از موضوعات مهم افراد دچار آسیب نخاعی محسوب می شود . میزان تحمل پوست در افراد مختلف متفاوت است . هر چه میزان تحمل پوست بیشتر باشد ، امکان ابتلا به زخم فشاری در او کمتر خواهد بوده وچنین افرادی بهتر می توانند از خود شان در برابر ایجاد زخم مراقبت کنند . برای شتاخت بیشتر از موضوع میزان تحمل پوست و  عوامل موثر بر آن این مقاله را بخوانید :

تحمل پوست چیست ؟

 

  • تحمل پوست ، مدت زمانی است که پوست می تواند تا قبل از زمان شروع آسیب دیدگی تحمل کند . تحمل پوست هر کسی با بقیه متفاوت است . برخی از افراد ممکن است لازم باشد ،  بیشتر مواقع ، کاهش یا حذف فشار را انجام دهند اما  یکسری هم هستند که مجبور نیستند این کار را هر از گاهی انجام دهند ، اما در هر حال نیاز به اجرای آن را دارند .
  • میزان تحمل پوست هر کس ممکن است با گذشت زمان یا تحت شرایط خاصی دچار تغییر شود . مثلا” وقتی کسی بیمار می شود یا خوب غذا نمی خورد ،  یا هنگامی که وضعیت استقرار بدن فرد عوض می شود  یا سطح نشستن و یا خوابیدن او تغییر می کند . بنابراین معمولا” در چنین شرایطی توصیه می شود که تعداد بازرسی های معمول پوست بیشتر شود .

 

چگونه هر کسی می تواند بفهمد که میزان تحمل پوستش چقدر است ؟

  • معمولا” هنگامی که افراد آسیب دیده نخاعی در بیمارستان هستند ، کارکنان و مراقبین پزشکی او هر روز با او کار می کردند تا به وی کمک کنند میزان تحمل پوستش را زیاد کند . آنان به او یاد می دهند که  چه چیزهایی می تواند باعث محدودیت کنترل پوست شود .  اگر کسی سئوالی در مورد تحمل پوست خود داشته باشد باید  با پزشک خود یا کسی که در زمینه نشستن تخصص دارد ،  مشورت نما ید .
  • افزایش قرمزی پوست پس از اعمال فشار (اولین نشانه از زخم فشاری) و مقدار زمانی که طول می کشد قرمزی ناپدید شود ، گویای میزان تحمل پوست شما است  و به شما خواهد گفت که آیا نیاز به افزایش زمان بین کاهش فشار دارید یا نه .
  • به یاد داشته باشید که اهمیتی  ندارد که چند ساعت روی ویلچر می نشینید ، اما لازم است که هر ۱۵ الی ۳۰ دقیقه خودتان را جابجا کنید .

 

به چه صورت می توان فهمید که می توان زمان نشستن یا زمان یک وضعیت را زیاد کرد  ؟

افزایش میزان تحمل پوست یک فرایند تدریجی است . شما می توانید تحمل پوست خود را در هر وضعیتی که قرار می گیرید ، اعم از خوابیده ونشسته ، از طریق مراحل زیر  ارزیابی کنید  :

  • در یک حالت ثابت ، برای مدت زمانی که پزشک تان توصیه کرده  ، بخوابید .
  • سپس به پوست خود نگاه کنید . باید روی منطقه قرمز یا صورتی رنگی که روی پوست تان ایجاد شده فشار دهید .
  • دست تان را بردارید تا مناطق دچارقرمزی یا  صورتی را به طور کامل  بی رنگ ببینید .
  • اگر قرمزی یا رنگ صورتی در عرض ۱۵-۳۰ دقیقه برطرف شد ، می توانید زمان بین کاهش فشارها و یا چرخش دادن بدن را تا ۳۰ دقیقه افزایش دهید .
  • اگر قرمزی یا صورتی طی ۱۵ تا۳۰ دقیقه برطرف نشد ،  نباید زمان بین رفع فشارها و یا چرخش ها را افزایش دهید .

 

ترجمه  و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com )  ؛  منبع مورد استفاده  ؛  سایت : http://sci.washington.edu  –  مقاله :  Building Skin Tolerance for Pressure – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران