۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مراقبتهای خاص و روزانه پوست برای افراد دچار آسیب نخاعی

افراد نخاعی ، به خاطر کاهش خون رسانی  و عدم کفایت غذادهی به سلولها و فقدان حرکت ، در اندامهای پائین تر از سطح ضایعه خود، باید به پوست  خودشان توجه خاصی داشته باشند . این موضوع برای آنها بسیار حیاتی است  ، چرا که زخمها ی فشاری خیلی سریع می توانند ایجاد شوند . بنابراین نیاز به شناخت ، درمان و از همه بیشتر ، پیشگیری از آن موضوعاتی بسیار مهم هستند .  اما بررسی پوست نیز در خصوص مشکلات احتمالی حیاتی هستند .

نکات مهم در مورد بازرسی پوست

۱٫    بطور کلی پوست بدن افراد مبتلا به ضایعه نخاعی باید دو بار در روز مورد بازدید قرار گیرد . یکی قبل از خارج شدن از تخت ، که باید  قسمتهایی که هنگام خوابیدن تحت فشار بوده اند ، بازبینی شوند . یکی هم قبل از رفتن روی تخت و خوابیدن  ، مناطقی که در زمان نشستن به آنها فشار آمده ، به دقت بررسی گردند  . در شکل زیر نواحی که باید مورد بازبینی قرار بگیرند ، مشخص شده است .

۲٫    تمام نواحی استخوانی زیر سطح ضایعه ( قوزک ها ، آرنجها ، پاشنه ها  ، نواحی استخوانی لگن ودنبالچه ) باید با دقت زیاد بازدید گردند . از یک آینه استفاده کنید تا بتوانید نواحی پشت بدن از جمله استخوانهای نشیمن را بهتر و راحت تر ببینید .

۳٫    اگر نمی توانید ازآینه استفاده کنید یا خودتان قادربه انجام معاینه خود نیستید ، از شخص دیگری (مثلا” مراقب خود ) کمک بگیرید تا نواحی مربوطه را برای شما بررسی کنند .
۴٫    دنبال نواحی قرمز شده ، یا هر گونه بریدگی ، خراشیدگی ، تاول و کبودی باشید . هر چیزی که بنظر می رسد تغییر کرده باید به دقت بررسی شود .
۵٫    اگر متوجه قرمزی شدید ، باید اقدامات لازم ، در پیشگیری از بدتر شدن اوضاع سریعا” انجام شود .
۶٫    پوست را لمس کرده و به دنبال هر گونه تغییرات روی مناطق استخوانی از جمله توده یا سفتی یا نقطه ای که نسبت به پوست اطراف خود سفت تر شده باشید .
نواحی که باید بازدید شوند
ضرورت دارد که اندازه بودن لباس ، کفش و تجهیزات پوشیدنی کنترل شوند و اطمینان حاصل شود که خیلی تنگ نباشند و به بدن فشار نیاورند . به خصوص موارد زیر را بررسی نمائید :
۱٫    ضخامت درز لباس ها ، بخصوص روی شلوارهای از جنس جین که نباید ضخیم و حجیم باشند .
۲٫    قسمتهای کشاله ران نباید هیچگونه فشاری روی ناحیه بیضه ها وارد کنند .
۳٫    تنگی کفش ها به خصوص اگر پاها دچار روم شده باشد ، می تواند مشکل زا باشد .
۴٫    جوراب ها ی کش باف که به خصوص به ناحیه دور مچ پا فشار می آورند .
۵٫    تسمه یا نوارهای نگهدارنده کیسه ادرار و سیستم سوند اژ که نباید خیلی سفت باشند .
۶٫    کاندومهای مورد استفاده نباید فشار زیادی وارد کنند .
به نکات مهم زیر توجه نمایید:
۱٫    لباسهایی را که تا حالا نپوشیده اید ( لباس نو ) ، قبل از پوشیدن بشوئید و یک تا دو ساعت بعد از پوشیدن آنها ، پوست خود را از نظر وجود قرمزی یا سائیدگی کنترل کنید .
۲٫    لباسها ( لباسهای جین ) باید دارای درزهای ظریف باشند ( نه حجیم ) . در ضمن شلواری بخرید که جیب عقب نداشته باشد ، در غیر اینصورت جیبهای عقب آن را بردارید .
۳٫    جین یا شلواری بخرید که یک سایز بزرگتر از اندازه شما باشد تا از وجود هر گونه فشار جلوگیری گردد.
۴٫    اگر مرد هستید ، بعد از پوشیدن شلوار ، بیضه های خود را در وضعیت مناسب تنظیم کرده و روی صندلی جابجا شوید .
۵٫    جرابهایی بپوشید که نه خیلی تنگ باشند نه خیلی گشاد ؛ مگر اینکه جورابهای مخصوص TEDبرای تان تجویز شده باشد .
۶٫    اندازه بودن کفش تنا را به دقت بررسی کنید و به پاهای خود از نظر وجود ورم ( ادم ) دقیقا” نگاه کنید . بعد از پوشیدن کفش ها به مدت ۶ ماه یا بیشتر ، کفی داخل آن را بازدید کنید و از نظر وضعیت لایه های داخل ، آنها را کنترل نمائید .
۷٫    وضعیت سیستم تخلیه ادرار خود را تغییر داده و آزاد کنید بطوری که هیچ جای آن تحت فشار نباشد .

 

ترجمه  و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com ) ؛   منبع مورد استفاده  ؛  سایت :  http://campaign99.tripod.com –  مقاله :  DAILY SKIN CARE SPECIFIC TO SCI – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران