۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مراجعه به دندانپزشکان در ایام کرونایی

مراقبت از دندان همیشه از مهمترین اقدامات بهداشت فردی محسوب می شود. بخصوص این موضوع برای افراد دچار آسیب نخاعی که برای مراجعه به دندانپزشکان با چالشهای زیادی مواجه هستند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. ایام کرونایی هم بر مشکلات این مسئله افزوده است و باعث شده که مراجعه به کلینیکهای دندانپزشکی را با تردید همراه کند. اما جالب این است که مطالعات انجام شده نرخ پائین تری از کرونا را در مطبهای دندانپزشکی، دندانپزشکان و پرسنل شاغل در کلینیکهای تابعه و مشاغل وابسته به آن گزارش می کنند. در این مقاله به دلایل این موضوع اشاره شده است.

مراجعه به دندانپزشکان در ایام کرونایی

کارشناسان می گویند : مطب های دندانپزشکی نه تنها از سالها بلکه از دهه های قبل، اقدامات ایمنی لازم که امروزه به دلیل کرونا ویروس بر آن تاکید می شود ، را انجام می داده اند.

  • یک نظرسنجی جدید توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان می دهد که کمتر از ۱ درصد دندانپزشکان شاغل در آن کشور از نظر کوید -۱۹ مثبت بوده اند.
  • به اعتقاد کارشناسان، دلیل این موضوع سیاست های ایمنی و اقدامات ضد عفونی کننده جاری در مطب های دندانپزشکی است که دهه هاست درحال اجرا می باشد.
  • کارشناسان اضافه می کنند که سلامت و بهداشت دهان و دندان، نه تنها برای خود دندان ها مهم است، بلکه در پیشگیری از عفونت های دندانی که می تواند به بیماری های دیگری از جمله بیماری های قلبی منجر شود، نقش به سزائی دارد.

نکته ای که انجمن دندانپزشکان ایلات متحده به مردم تاکید می کند این است که حتی در طی دوران همه گیری ها هم ، مراجعه به کلینیکهای دندانپزشکی ، کم خطر تر از سایر اماکن است. دراین راستا، این انجمن مطالعه ای را منتشر کرده که براساس آن گزارش می دهد: کمتر از یک درصد دندانپزشکان در سراسر کشور کوید -۱۹ مثبت دارند که این آمار در مقایسه با سایر متخصصان بهداشتی بسیار کمتر است.

 این گزارش حاصل بررسی داده های مربوط به  تقریباً ۲۲۰۰ دندانپزشکی بوده که در ژوئن ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار گرفتند . این مطالعه در نوع خود اولین نمونه ای بوده است که نرخ کوید -۱۹ را در بین دندانپزشکان ایالات متحده و همچنین روشهای ایمنی مربوطه را نشان می دهد. این یافته ها پس از مطرح شدن حرفه دندانپزشکی به عنوان یک حرفه پر خطر کوید -۱۹ بدست آمد .

اکثر دندانپزشکان (۸۲ درصد) در یک ماه قبل از نظر سنجی هیچ علامتی از کرونا را گزارش نکرده بودند. نزدیک به ۱۷ درصد اظهار کردند که آزمایش کوید -۱۹ را انجام داده اند.

دکتر مارسلو آراوجو ، مدیر اجرایی موسسه علوم و تحقیقات انجمن دندانپزشکی آمریکا و نویسنده ارشد این گزارش، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: ” این مطالعه ما را یک گام دیگر به جلو برد تا درک کنیم ، چه چیزی مفید است.”

آراجو اضافه کرد که: ” دندانپزشکان از دستورالعملهای  ADA و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) پیروی می کنند ، و این موضوع کمک می کند تا تیمهای دندانپزشکی و بیماران آنها تا حد ممکن ایمن باشند.” رهنمودهای کلی منبع کنترل بیماریها (CDC) شامل اقدامات ایمنی از بهداشت مناسب دستها  تا استریل سازی و ضدعفونی کردن وسایل و تجهیزات مراقبت از بیمار است .این مطالعه هنوز هم در حال اجرا بوده و شامل بررسی بیشتری بر روی داده های متخصصان بهداشت دهان و دندان است .

دکتر مارکو ووجی کیک، نایب رئیس موسسه سیاست گذاری بهداشت انجمن دندانپزشکی آمریکا، در بیانیه مطبوعاتی رسمی اعلام کرده :آنچه کارشناسان باید بگویند این است که:

 ” درست است که دندانپزشکی در فهرست یکی از حرفه های در معرض خطر عفونت کوید ۱۹ نامگذاری شده است ، اما شیوع عفونتهای کرونایی در مقایسه با سایر مشاغل بهداشتی بسیار کمتر است ” وی افزود: ” مشخص است که حرفه دندانپزشکی این موضوع را خیلی جدی گرفته است”. ما همچنان به ردیابی میزان شیوع کوید  -۱۹ در میان دندانپزشکان و سایر جنبه های همه گیری این بیماری در دندانپزشکی ادامه می دهیم ، که می تواند به اطلاع رسانی حرفه دندانپزشکی و سایر صنایع وابسته به آن نیز کمک کند .”

دکتر ادگار هررا سانچز ، متخصص بیماری های عفونی در مرکز سلامت اورلاندو در فلوریدا، می گوید: ”  من از یافته های این مطالعه متعجب نیستم، چرا که دندانپزشکان کارهای زیادی انجام می دهند که از شیوع کرونا جلوگیری می کند.” بنابراین من می خواهم اطمینان زیادی بدهم که اگر خطر انتقالی هم وجود داشته باشد، شخصی که بیشتر در معرض خطر قرار دارد، دندانپزشک است –  نه بیمار . “

سانچز می افزاید: ” دندانپزشکان قبلاً هم ماسک می زدند، و از وسایل حفاظتی دیگری مثل دستکش و شیلد وعینک و همه چیز استفاده می کرده اند ، بنابراین خطر اینکه ویروس از آنها به بیماران منتقل شود،  بسیار کم خواهد بود.”

دکتر جوئل گولد  که مدت ۳۰ سال است در حرفه دندانپزشکی کار می کند،  می گوید:

” داشتن داده ها برای تأیید آنچه انتظار داریم عالی است دندانپزشکان متخصص کنترل عفونت هستند و از اواسط دهه ۸۰ و همزمان با شروع بیماریهایی مانند اچ آی وی از اقدامات احتیاطی جهانی توصیه شده استفاده می کنند.”

گولد می افزاید: ” متخصصان بهداشت دندان به شدت شرایط  بهداشتی کارکنان مراقبتهای بهداشتی را دارا هستند و برخی از بالاترین استانداردهای مراقبت را رعایت می کنند.” به گفته او ، دندانپزشکان همیشه نسبت به کنترل عفونت حساس بوده و در استفاده از “اقدامات احتیاطی جهانی” پیشگام بوده اند.

وی توضیح داده که: ” این سیستم فرض را براین گذاشته که هر کسی ویزیت می شود، بیمار مسری یا عفونی است، چرا که بسیاری از عفونت ها مانند هپاتیت و ایدز علائم قابل تشخیصی ندارند.”