۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

راهنمای لوازم جانبی و قطعات ویلچر

این جوری نیست که با بستن چهار چرخ به یک صندلی معمولی آن را به یک ویلچر دستی تبدیل کنیم.  ویلچر در واقع یک ماشین پیچیده است و در حال حاضر، طرح های مختلفی که از آن در دسترس ما قرار دارد، نتیجه سالها مطالعه و مهندسی است.

افراد به دلیل آسیب نخاعی و سایر معلولیت ها به ویلچر وابسته می شوند. اگر سطح آسیب پائین تر از مهره های گردن باشد، ویلچرهای دستی می تواند بهترین گزینه باشد، چراکه می توان با یکسری ورزشهای مفید، قسمت فوقانی بدن را قویتر نمود و هنگام جابجایی ها، آن را به آسانی در خودرو حمل کرد.

با طراحی ها، اندازه ها و تنظیمات مختلف، فرد باید دانش لازم در مورد ویلچر را داشته باشد تا بتواند با توجه به نیازها و اندازه گیری بدن، یک وسیله مناسب برای خود انتخاب کند.

در این مقاله در مورد انواع ویلچر دستی و قسمت‌های مختلف آن صحبت خواهیم کرد:

انواع ویلچر براساس وزن

ویلچرهایی که معمولاً در بازارهای کشورهای در حال توسعه وجود دارند، سنگین و ساخته شده از آهن یا فولاد هستند. در عین حال ارزان ترند، اما طراحی آنها ضعیف است.

آشنایی با انواع ویلچر براساس وزن

ویلچرهای سبک وزن از جنس آلومینیوم یا تیتانیوم ساخته شده اند، به همین دلیل گرانتر هستند، اما طراحی خوبی دارند. این ویلچرها با توجه به ساختار بدن و ناتوانی‌های فرد گزینه هایی برای تنظیم دارند. وزن ویلچرهای سبک زیر ۳۰ پوند ( ۱۳ کیلوگرم ) است. ویلچرهای فوق سبک هم، خیلی سبک هستند.

ویلچرهای سبک وزن از جنس آلومینیوم یا تیتانیوم ساخته شده اند

اجزاء ویلچر دستی

معرفی اجزاء ویلچر دستی

دسته صندلی

دسته های صندلی ویلچر، طرح های مختلفی دارند. برخی از آنها ثابت هستند، برخی از آنها قابلیت جداشدن دارند و برخی هم می توانند بصورت لولائی حرکت کنند. برای افراد تتراپلژی، دسته صندلی به عنوان یک تکیه گاه پشتیبان و افزایش ایمنی هنگام حرکت می تواند بسیار مفید باشد.

جا پایی

این قسمت از ویلچر برای قراردادن پاها و حمایت از پایین پاها است. در سبک های مختلف عرضه می شوند. برخی از آنها ثابت، برخی هم  قابلیت جداشدن دارند. بلندی آنها را می توان با توجه به اندازه گیری بدن تنظیم کرد.

چرخ و لاستیک

درهر ویلچر دستی، دو چرخ کوچک با قطر ۳ تا ۶ اینچی ( ۵/۷ تا ۱۵ سانت )  و دو چرخ بزرگ ۲۴ اینچی  (۶۰ سانت ) وجود دارد. لاستیک ها می توانند بادی یا توپر باشند. لاستیکهای بادی سبک هستند، راندن ویلچر را آسان می کنند و به دلیل قابلیت جذب شوک سواری راحتی را فراهم می کنند. اما ممکن است پنچر شوند و نیاز به مراقبت ونگهداری دارند. لاستیک های توپر نیاز به سرویس نگهداری ندارند، اما سنگین هستند و باعث می شوند سواری خوشایندی نداشته باشند.

قفل چرخ ها

این قسمت برای قفل شدن چرخ ویلچر، هنگام جابجا شدن فرد بین ویلچر و سطوح مختلف و حفظ ایمنی اوکاربرد دارند. اما بعضی از افراد، آنها را دوست ندارند، چرا که جابجا شدن را با مشکل مواجه می کند.

پشتی صندلی

تکیه گاه ها دارای گزینه های مختلفی مانند تکیه گاه پارچه ای ، پشتی های قابل تنظیم، تکیه گاه سفت و تکیه گاه فیبر کربن هستند. ارتفاع پشتی می تواند مطابق با راحتی بدن و سطح آسیب انتخاب شود. افراد تتراپلژی برای بهره مندی از پشتیبانی خوب، نیاز به  پشتی بلند دارند و برعکس برای افراد پاراپلژی باید تکیه گاه کوتاه باشد، تا امکان فعالیت و حرکت برای آنان بهتر فراهم شود.

حلقه چرخ

انواع مختلفی از حلقه های چرخ  با قدرت اصطکاک و طراحی‌های متفاوت در دسترس هستند. طرح های ویژه ای نیز برای استفاده افراد تتراپلژی وجود دارند.

تشکچه

تشکچه قسمت بسیار مهمی از ویلچر است. این قطعه به کاربرویلچر کمک می کند تا از ایجاد زخم های فشار در امان بماند. برای افراد تتراپلژی، که نمی توانند فشار را به درستی آزاد کنند، تشکچه‌های هوا گزینه عالی محسوب می شوند.