۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تجربه پیری با آسیب نخاعی

لسلی (Leslie ) یکی از افراد دچار آسیب نخاعی است که تجربیات سالمندی خود را به اشتراک گذاشته است. او می گوید:

” من جزوکسانی هستم که به مدت طولانی مدت با ضایعه نخاعی زندگی کرده ام و نزدیک به ۳۹ سال است که جهان را در حالت نشسته تماشا می کنم. از آنجایی که بیشتر زندگی ام را روی ویلچر بوده ام، تجربیات این دوره را با هدف کمک به دیگران برای شناخت مفهوم زندگی با آسیب نخاعی به اشتراک گذاشته ام. من در طول عمرم، درمانهای پزشکی، تجهیزات مختلف و موانع اجتماعی زیادی را مشاهده کرده ام که منتج به تغییر و تحولات زیادی در زندگی من شد  “.

” در سن ۴۲ سالگی بود که احساس کردم دوره سالمندی با آسیب نخاعی می تواند یک چالش مهم برای من وامثال من باشد. ازاین رو همزمان که به دنبال روشهای بهبود طول عمر در این دوره از زندگی بودم، شخصا” باید سلامت خود را در چندین حوزه مهم حفظ می کردم . با توجه به تجربیات خودم در راستای مقابله با چالشهای دوران سالمندی، در اینجا چند نکته مهم را که تجربه کرده ام و می توانند به بهبود سلامت و طول عمر شماهم کمک کنند، ذکر نموده ام “:

  1. فعال باشید !

    من سعی می کنم هر روز ورزش کنم. البته در حال حاضر، نمی تونم این کار را هر روز به نحو احسن  انجام دهم. اما، چون من کارهای روزمره خانه را انجام می دهم، آن را به عنوان ورزش وفعالیت بدنی حساب می کنم . کارهایی مثل پر وخالی کردن لباسها از ماشین لباسشویی، شستشوی ظروف و جاروکردن و دیگر کارهای خانه. این تجربه شخصی من بوده که بلندشدن ازروی تخت و فعال بودن، به من کمک می کند تا بتوانم هم جسمی و هم سلامت روانی خودم را حفظ کنم.

  2. آب فراوان بنوشید !

    من یک بطری آب دارم که روی آن ساعتهای مختلفی که باید آب بنوشم را مشخص کرده ام.
    البته سعی می کنم از همان اوائل صبح تا جایی که می تونم آب بنوشم. البته بعضی روزها این کار خوب انجام می دهم ، ولی گاهی اوقات نه. درهرحال،  این بطری که دارم، کمک می کند تا بهتر به هدفم برسم.

    آب فراوان بنوشید

  3. لاغر بمانید !

    وزن اضافی می تواند به سلامت من آسیب برساند ، ضمن اینکه جابجایی ها و انتقال من را خیلی سخت تر می کند. به همین خاطر سعی می کنم وزنم را از طریق خوردن وعده های غذایی کوچک در طول روز حفظ کنم. همچنین منابع پروتئینی غذای خود را با چیزهایی مثل آجیل و لبنیات جایگزین می کنم و بطور کلی مصرف گوشت را محدود کرده ام.

  4. از مکانیک بدن به خوبی استفاده کنید !

    می دانید که افراد نخاعی و ویلچری، از شانه ها و آرنج های خود ، هنگام جابجا شدن ها و راندن ویلچر زیاد استفاده می کنند. به  همین خاطر تمام تلاشم را می کنم تا نسبت به مراقبت ازوضعیت بدنم هوشیارباشم، و همچنین هنگام استفاده از آرنج و شانه هایم فشار زیادی به آنها وارد نکنم. اگر درگیر ورزش هستید، حواس تان به کار با اندامهای خود ( و استفاده بیش از حد از مفاصل ) باشد. تمام تلاش خود را برای محافظت بیشتر از آنها، تقویت عضلات و استراحت کافی انجام دهید.

  5. ارتباط داشته باشید و مثبت فکر کنید !

    خانواده ، دوستان ، گروه های حمایتی من، نقش مهمی در طول عمر ( و خوشبختی ) من داشته اند. همچنین گروههای تعاملی زیادی وجود دارند که می توانید بصورت اینترنتی با آنها تعامل داشته باشید. از جمله جمعهای بزرگی از کسانی که زندگی خود را با آسیب نخاعی می گذرانند، وجود دارند که می توانید آنها را پیدا و با آنها ارتباط برقرار کنید. این گروهها به عنوان یک منبع عالی، کوهی از تجربه و داستانهای شگفت انگیز دارند که می توانید از آنها برای زندگی بهتر خود استفاده کنید. در واقع دقیقا” به همین دلیل است که من تصمیم گرفتم با این گونه گروهها مشارکت داشته باشم .

ارتباط داشته باشید و مثبت فکر کنید !