۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

بهترین رمپها کدامند ؟ چوبی یا آلومینیومی

کدام نوع رمپ کارآئی بهتری برای افراد ویلچری دارد ؟

بسیاری از آسیب دیدگان نخاعی بعد از گذراندن دوره حاد و به هنگام بازگشت به خانه با مشکلات مناسب سازی مواجه می شوند. از جمله مهمترین این مشکلات می توان به ورود و خروج  به منزل اشاره نمود. یکی از تغییرات مهمی که باید در منزل این افراد ایجاد شود ، اضافه کردن یک رمپ برای تردد ویلچر می باشد.

خیلی از این افراد، قبلاً هرگز به رمپ ویلچر نیاز نداشته و بدیهی است ابتدایی ترین چیزها را در مورد آنها نمی دانند. با این حال، حتی بسیاری از افراد که حتی در نجاری بسیار زبردست هستند، فکر می کنند با تهیه مقداری الوار فرآوری شده می توانند رمپ بسازند و تصورشان این است که یعنی واقعا ساخت آن چقدر می تواند سخت باشد؟ درواقع آنها به سرعت متوجه می شوند که چالش اصلی تنها ساختن یک رمپ ویلچر نیست، بلکه دانستن این است که چه چیزی باید ساخته شود.

بهترین رمپها کدامند ؟ چوبی یا آلومینیومی

به لطف گوگل و یوتیوب، یکسری از اطلاعات مربوط به ویژگیهای مهم و ضروری در اصول طراحی انواع رمپ در  در دسترس هستند. از جمله این اطلاعات ساخت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شما به یک پاگرد درفضای جلوی درب ورودی نیاز دارید که باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا ویلچر بتواند به راحتی درآن چرخش کند و باید یک فضای اضافی برای ویلچر در نظر گرفته شود.
  • برای جلوگیری از عبور چرخ ویلچر از لبه رمپ لازم است اطارف آن ریل گذاری شود.
  • لازمست که شیب آن ایمن باشد. شیب استاندارد برای یک رمپ نسبت ۱ به ۱۲ است. یعنی به ازای هر ۱ اینچ عمودی، به ۱۲ اینچ طول افقی نیاز دارید.

البته قانون شیب ۱ به ۱۲، همه جا سفت وسخت اجرا نمی شود. ADA ( قانون معلولیت های آمریکا) این قانون را برای همه اماکن عمومی الزام کرده، اما در مورد ساختمان های مسکونی صدق نمی کند. با این حال ، عموما” این قانون ایمن خوبی را فراهم می کند که باید از آن پیروی کرد. در ایالات متحده قوانین در شهرهای مختلف فرق می کند. مثلا” ممکن است شهری که در آن زندگی می کنید یک اندازه را به عنوان یک کدالزامی  برای منطقه شما درنظرگرفته باشد. لذا قبل از شروع به هر کاری، سازنده باید ابتدا قوانین مربوط به  شهر خود را چک کند. در مجموع، موضوع مهم این است که شیب باید به اندازه ای باشد که استفاده ایمن و راحت کاربر ویلچر تامین شود.

همچنین، اگر درنظر است که از سطح شیب دار برای اسکوتر استفاده شود و نه برای ویلچر دستی، سازنده اسکوتر باید توانایی های آن را در استفاده از رمپها مشخص کند. معمولا” برای کسب چنین اطلاعاتی می توانید به دفترچه راهنمای اسکوتر مراجعه کنید.

پس از تعیین آنچه که از نظر اندازه و شیب نیاز دارید، باید تصمیم دیگری بگیرید . وآن این است که جنس رمپ بهتر است از چه چیزی باشد: چوب یا فلز؟

در این مقاله در مورد بتن صحبتی نشده است. البته در برخی شرایط  بتن می تواند یک گزینه عالی باشد.

برای رمپ های چوبی و فلزی ویلچر مزایا و معایبی وجود دارد. در این راستا به چند مورد از آنها قابل توجه اشاره می شود:

 چوب

  • شما می توانید رمپ مورد نظرخودتان را به صورت سفارشی طراحی و بسازید تا متناسب با نیازهای شما باشد و همچنین ظاهرآن به گونه ای باشد که مکمل خانه شما باشد.
  • احتمالا چوب ارزان تر از سایر مواد خواهد بود.
  • رمپ های چوبی بصورت “دائمی” در نظر گرفته می شوند و ممکن است نیاز به مجوز داشته باشند.
  • چوب به مرورزمان فرسوده می شود و هر از گاهی نیاز به تعمیر کردن دارد. همچنین شرایط آب و هوایی می تواند باعث تاب خوردن آن شده، در نتیجه احتمالا” نیاز به تعمیر یا تعویض خواهند داشت.
  • چوب عمر محدودی دارد و با گذشت زمان نیاز به نگهداری بیشتری دارد.

  فلز (آلومینیوم)

  • رمپ های فلزی باید متناسب با نیاز و محیط خاص شما طراحی شوند.
  • معمولا” رمپ های آلومینیومی به عنوان رمپهای “قابل حمل” در نظر گرفته می شوند و می توانند برداشته و جابجا شوند. بنابراین در خیلی از جاها و بیشتر شهرها نیازی به مجوز ندارند. با این حال ، بهتر است این موضوع را ابتدا ازطریق دفتر بازرسی ساختمان شهر خود بررسی کنید.
  • سطوح شیب دار آلومینیومی قابل جابجا شدن هستند و در صورت نقل مکان به خانه دیگری می توان دوباره از آنها استفاده کرد.
  • رمپهای آلومینیومی در برابر آب و هوا مقاوم هستند، زنگ نمی زنند و هرگز نیاز به صاف کردن ندارد. فقط لازم است بررسی های تعمیر و نگهداری انجام شود تا مطمئن شوید که پیچ ​​ها، نرده ها و سایر اجزای آن محکم باشند.
  • رمپ های آلومینیومی را می توان در مواقعی که دیگر مورد نیاز نیستند ، برداشت . می توان آن را فروخت یا دوباره در جای دیگری استفاده کرد.
  • در صورتی که مدت محدودی نیاز به رمپ باشد، در بعضی جاها می توان رمپ های آلومینیومی را بصورت ماهانه اجاره کرد. همچنین می توان از طریق یک برنامه بنام “اجاره به شر ط تملیک ” آنها را از تامین کنندگان  تهیه نمود.

در مجموع:

اگر با کارنجاری آشنا باشید، ساختن رمپ ویلچر از چوب می تواند کار ساده ترین کار باشد. اما اگر فقط برای مدت محدودی به رمپ نیاز دارید، ممکن است به سرعت تبدیل به ضایعات و انباشت چوب شود. بنابراین، مواقعی وجود دارد که استفاده از یک رمپ آلومینیومی به دلیل مزایای بسیاری که دارد ، کاملاً منطقی بنظر می رسد.

امروزه رمپهایی ساخته شده اند که بصورت چمدانی هستند و می توان آنها را جمع کرد و درماشین قرار داده و با خود حمل کرد.