۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

رمپ هائی با کاربرد آسان

رمپ هایی با کاربرد آسان
یکی از اعضای انجمن مهارتهای شغلی آمریکا فردی بنام باب زیمرمن (BOb Zimmerman ) است که بسیاری از روزهای عمر خود را جهت کمک به فراهم کردن ایمنی منازل مردم صرف کرده است. وی که به عنوان مشاور در زمینه تامین زندگی مستقل برای افراد نخاعی با مرکز توانبخشی مینسوتا (Minnesota) همکاری دارد، بخشی از کار خود را به ساخت و نصب رمپ هایی اختصاص داده که با استفاده از آنها منازل مشتریان او ازنظرترددمناسب سازی وقابلیت دسترسی پیدا می کنند .البته تصور نکنید که رمپ هائی که او می سازد یک نوع رمپ معمولی است. باب برای ساخت رمپهای خود از روش منحصر به فردی استفاده می کند ، بطوری که می تواند قطعات رمپ را در خارج از کارگاه ساخته ، براحتی آنهارا جابجا و سریعا” آنها را نصب کند و زمانی که دیگر نیازی به آن نباشد ،می تواند از آنها در جای دیگری استفاده نماید.

باب زیمرمن (سمت چپ)وجیم سوکر(سمت راست)بهمراه جیمزویلیام(پائین)جهت ساخت رمپ زیرهمکاری کرده اند

امروزه، بیش از ۴۵۰ نوع از رمپ های مینسوتا تنها با استفاده از طرح باب ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته اند و مرکز زندگی مستقل مینسوتا طرح او را بنام ” پروژه رمپ ” نامیده است. به علاوه، بسیاری از نمایندگی های سراسر کشور طرح وی را پذیرفته اند. شما هم می توانید همین حالا اقدام کنید. روش ساخت رمپ های مذکور می تواند بوسیله یک فرد ( همراه با یک کمک کننده ) یا یک گروه اجرا شود.

در صورت تمایل به داشتن نقشه های کامل و دستورالعملها ی مربوط به این رمپ می توان با مرکز توانبخشی مینه سوتا تماس حاصل نمود

تفاوت روش ساخت با روشهای دیگر

وقتی که باب بخشی از سفارشات مرکز زندگی مستقل را با طرح خود آغاز نمود، ثابت کرد که رمپ های ساخته شده او می توانند چه نقش بزرگ و شگفت آوری داشته باشند. در آن زمان هزینه مواد و دستمزد پیمانکاران خیلی بالا بود و مشتریان اونیز کسانی بودند که به لحاظ ایجادشدن موانع در محوطه منازلشان ،از عملکرد سایر سازندگان رمپ ها معترض بودند. رمپ هایی هم که بوسیله مالکان ساخته شده بود ، اغلب طراحی غلطی داشتند، بطوری که استفاده کننده را در وضعیت ناامنی قرار می دادند. از همه مهمتر اینکه باب بعد از سالها فهمید، خیلی از مشتریان او کسانی هستند که تنها نیازمند یک رمپ موقتی می باشند.
باب تصور کرد که بایستی راه آسانتر و ارزانتری هم برای برآورده شدن نیازهای مشتریانش وجود داشته باشد. وی با یکی از اعضای انجمن مرکز زندگی مستقل ( وابسته به پایتخت ) بنام جیمز ویلیام ( James Williams ) و پیمانکاری بنام جیم سوکر ( Jim Sueker ) از شرکت رودین ( Rudin ) و شرکت مهندسی ماین پلیس ( Minneapolis ) کار کرد. درنهایت آنان با همکاری هم توانستند،رمپی را طراحی کنند که با اهداف باب و نیازهای مشتریان او متناسب و از نظر ساختاری نیز کاملا” بی عیب و مناسب باشد.

جکهای خودرو جهت تنظیم واسکلت بندی رمپ می توانند مورداستفاده قرارگیرند.جهت نصب صحیح قطعات اولیه ابتدایک سطح ایجاد می شو د.


از آنجائی که رمپ های مذکور دارای قسمتهای مختلف هستند، می توانند در یک جایی مثل پارکینگ ساخته شده و سپس براحتی در محوطه بیرونی مونتاژ گردند. جیم بیش از ۳۰۰ عدد از رمپ های مذکور را برای مشتریان باب ساخته است. او می گوید: ” من قسمتهای مربوط به اسکلت کار را در پارکینگم می سازم. بنابراین حتی اگر هوا خیلی هم بد باشد، من می توانم اجزای کار را بسازم و هر چیز لازم برای نصب را آماده کنم. ”
رمپ های ذکر شده بطور کامل از الوارهای تحت فشار ( الوارهایی که تحت فشار اصلاح شده اند ) ساخته می شوند. بطور نمونه قطعات استفاده شده طولی برابربا ۱۱۶ اینچ (۵/۲۹۴ سانتیمتر)یا ۵۸ اینچ ( ۱۱۶ سانتیمتر) و عرضی معادل۳۹ اینچ ( ۹۹ سانتیمتر)یا ۴۲ اینچ (۱۰۶سانتیمتر)عرض دارند. اگر چه به هنگام کار و جهت رفع نیازهای موقعیت کار ممکن است آنها را کوتاهتر یا باریکتر کنند. پاگردهایی که برای چرخش ۹۰ درجه هستند ۵۸ اینچ مربع ( ۳۲/۱۴۷ سانتیمترمربع) و پاگردهایی که برای چرخش ۱۸۰ درجه هستند ۵۸ اینچ ( ۱۱۶ سانتیمتر) طول و ۵/۹۲ اینچ (۲۳۵سانتیمتر) یا ۵/۹۸ اینچ (۲۵۰سانتیمتر)عرض دارند.


اختلاف سطح وروردی رمپ وآستانه درنبایستی از۲/۱اینچ(۳سانتیمتر)بیشترباشد.درزگیری سطح ورودی نیزضرورت داردبطوری که موازی با آستانه درشود

قطعات با تخته های صیقل داده شده به ابعاد ۶× ۴/۵ اینچ ( ۲۴/۱۵در ۷/۱۳سانتیمتر) ساخته و سپس در محلهای مورد نظر روی چارچوب نصب می گردند. استفاده از این تخته باعث می شود که آب از بین آنها براحتی عبور نماید.زیرا فاصله و درز بین تخته ها نیز باعث می شود که آب براحتی کشیده شود. بنابراین سریعا” خشک می شوند.
باب می گوید :”خیلی ها بخاطر استفاده از تخته های چندلا ( مثل تخته سه ۳ لا ) دچار اشتباه می گردند. سطح تماس این تخته ها به سرعت در اثر فشار و رفت و آمدهای زیاد ورقه ورقه می شود. این موضوع می تواند با وجود یک سطح لیز و لغزنده بسیار خطرساز باشد ،زیرا در هیچ قسمتی از آن آب مکش نمی شود”. باب خانواده ای را می شناسد که روی رمپ چند لایه ماسه ریخته اند، تا سطح صافی را ایجادمی کنند. اما این مسئله اوضاع را بدتر می کند. او می گوید: ” ذرات ماسه همانند تیله عمل می کنندوباعث سرخوردن می شود ” و یک نفرپرستار هم روی یکی از همین رمپ ها بدلیل وجود ماسه لیز خورد و بازوی او شکست. ”
رمپ های باب بوسیله قطعات ۴ × ۴ اینچ (۱۶/۱۰در ۱۶/۱۰سانتیمتر) تقویت می شوند که روی صفحات حمل کننده تخته چندلا به ابعاد ۱۲ × ۱۲ اینچ(۴۸/۳۰در ۴۸/۳۰سانتیمتر) قرار می گیرند. یک رمپ سنتی ( همانند عرشه کشتی یا یک ایوان ) روی تیرکهایی که به یک پایه سیمانی متصل شده اند، قرار داده می شود .این پایه می تواند در برخی از قسمتهای محوطه حداکثر تا عمق ۴ فوتی(۱۲سانتیمتر )قرار گیرد.

قطعات اولیه با دیرکهای ۴*۴ برروی پله پیچ می شوند.

باب می گوید: ” صفحات حامل باعث می شوند که رمپ یک ساختار قابل انعطاف داشته باشد، در هر ۱۰ فوت یک مفصل و به ازای هر ۵ فوت (۳۰۴سانتیمتر) یک تقویت کننده عرضی وجود دارد. اگر به هنگام سرما و یخ زدگی هیچ انعطافی وجود نداشته باشد، رمپ انحنا پیدا می کند .درنتیجه بعدازمدتی حرکت روی آن شبیه واگنهای قطار باربری خواهد شد. اکثرا” سنگینی افراد به اندازه ای نیست که قابل توجه باشد،ولی این موضوع تاثیرزیادی خواهدداشت. اما کارکرد این سیستم تا چه اندازه مناسب است؟ باب و جیم می گویند :”که طی ۵ سالی که آنها این رمپ ها را نصب کرده اند، هیچ گزارشی مبنی بر داشتن مشکلات مطرح نشده است”.

سایرقطعات هم به وسیله تکه های جانبی به هم متصل وبه زمین پیچ می شوند.

جمع کردن و جدا کردن اجزای رمپ هم بسیار راحت است و نسبت به مونتاژ آن با سرعت بیشتری انجام می گیرد.
با توجه به اینکه زمین بوسیله پایه ها خراب نمی شود، برای ترمیم قسمتهای کنده شده نیز تلاش زیادی لازم نیست. باب می گوید: ” بطور واقع بینانه ، بسیاری از رمپ ها فقط برای چند سالی مورد استفاده قرار می گیرند. این رمپ ها طوری هستند که به آسانی ساخته می شوند و بطورکلی می توانند برای استفاده های طولانی مدت یا کوتاه مدت کاربرد داشته باشند. مردم می میرند، نقل مکان می کنند و توانایی های جسمی آنان تغییر می کند”.

طرح ایده آل و نصب مناسب

انتخاب محل نصب رمپ بایستی با دقت بسیار زیاد و با تفکر و مشاوره انجام گیرد. این موضوع ممکن است آنقدر که فکر می کنید واضح نباشد.چراکه حتی اگر تنها دو انتخاب هم وجودداشته باشد (مثلا”نصب درجلو یا پشت منزل) بازهم خیلی ها مورد اشتباه را انتخاب می کنند.

سوراخهائی بوسیله درل ایجادو قطعات به یکدیگرپیچ می شوند

بطوزکلی، دهانه رمپ باید پهنای کافی برای ورود ویلچر داشته باشد . معمولا”اندازه ی ۳۰ اینچ (۷۶ سانتیمتر) ، برای ویلچرهای استاندارد که عرض ۲۷ اینچی( ۵/۶۸ سانتیمتر) دارند کافی است. وقتی ویلچر وارد رمپ می شود، استفاده کننده بایستی قادر باشد ، براحتی ازروی آن عبور و وارد منزل شود. همچنین باید فضای لازم جهت استقرار رمپ وجودداشته باشد.
ممکن است شما مایل باشید که رمپ مستقیما” از محل در به داخل محوطه نصب شود. ولی اگر ورودی منزل شما دارای پلکان باشد، احتمالا”لازم خواهد بود که بطور مستقیم از رمپ با شیب مناسب و محاسبه شده استفاده نمائید. برای اینکه رمپ ایمن و کاربرد آسانی هم داشته باشد، شیب آن باید خیلی تدریجی در نظر گرفته شود. طبق دستورالعمل هایADA (The AMERICANS With Disabilities Act=) نبایستی از نسبت ۱۲ /۱ فوت بیشتر باشد، یعنی به ازای هر ۱۲ فوت طول بایستی ارتفاع به اندازه ۱ فوت زیاد شود. به این مفهوم که شما نیاز دارید به ازای هر یک فوت حرکت، یک اینچ ارتفاع را بالا ببرید. دراین رابطه که:” شما نمی توانید با یک شیب آهسته یک رمپ خیلی طولانی را بسازید” نیازی نیست که توضیح زیاد داده شود. درجه شیب بستگی به توانایی جسمی فرد دارد. برای مثال اگر شخصی از ویلچرهای برقی استفاده می کند ،شیب ۱۲/۱ می تواند مناسب باشد. ولی اگر کسی نیروی بدنی خودش را برای حرکت ویلچر بکار می برد و یا از عصا یا واکر استفاده می کند، شیب های کمتر برای حرکت او مناسب تر خواهند بود. باب می گوید: ” در این موارد بهتر است از شیب های ۱۶/۱ یا ۲۰/۱ استفاده شود”.

بوسیله تخته هائی قطعات بهم پیچ می شوندتا ازگسیختگی کار جلوگیری شود



رمپ هائی با کاربرد آسان


یکی از اعضای انجمن مهارتهای شغلی آمریکا فردی بنام باب زیمرمن (BOb Zimmerman ) است که بسیاری از روزهای عمر خود را جهت کمک به فراهم کردن ایمنی منازل مردم صرف کرده است. وی که به عنوان مشاور در زمینه تامین زندگی مستقل برای افراد نخاعی با مرکز توانبخشی مینسوتا (Minnesota) همکاری دارد، بخشی از کار خود را به ساخت و نصب رمپ هایی اختصاص داده که با استفاده از آنها منازل مشتریان او ازنظرترددمناسب سازی وقابلیت دسترسی پیدا می کنند .البته تصور نکنید که رمپ هائی که او می سازد یک نوع رمپ معمولی است. باب برای ساخت رمپهای خود از روش منحصر به فردی استفاده می کند ، بطوری که می تواند قطعات رمپ را در خارج از کارگاه ساخته ، براحتی آنهارا جابجا و سریعا” آنها را نصب کند و زمانی که دیگر نیازی به آن نباشد ،می تواند از آنها در جای دیگری استفاده نماید.

باب زیمرمن (سمت چپ)وجیم سوکر(سمت راست)بهمراه جیمزویلیام(پائین)جهت ساخت رمپ زیرهمکاری کرده اند

امروزه، بیش از ۴۵۰ نوع از رمپ های مینسوتا تنها با استفاده از طرح باب ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته اند و مرکز زندگی مستقل مینسوتا طرح او را بنام ” پروژه رمپ ” نامیده است. به علاوه، بسیاری از نمایندگی های سراسر کشور طرح وی را پذیرفته اند. شما هم می توانید همین حالا اقدام کنید. روش ساخت رمپ های مذکور می تواند بوسیله یک فرد ( همراه با یک کمک کننده ) یا یک گروه اجرا شود.

در صورت تمایل به داشتن نقشه های کامل و دستورالعملها ی مربوط به این رمپ می توان با مرکز توانبخشی مینه سوتا تماس حاصل نمود

تفاوت روش ساخت با روشهای دیگر

وقتی که باب بخشی از سفارشات مرکز زندگی مستقل را با طرح خود آغاز نمود، ثابت کرد که رمپ های ساخته شده او می توانند چه نقش بزرگ و شگفت آوری داشته باشند. در آن زمان هزینه مواد و دستمزد پیمانکاران خیلی بالا بود و مشتریان اونیز کسانی بودند که به لحاظ ایجادشدن موانع در محوطه منازلشان ،از عملکرد سایر سازندگان رمپ ها معترض بودند. رمپ هایی هم که بوسیله مالکان ساخته شده بود ، اغلب طراحی غلطی داشتند، بطوری که استفاده کننده را در وضعیت ناامنی قرار می دادند. از همه مهمتر اینکه باب بعد از سالها فهمید، خیلی از مشتریان او کسانی هستند که تنها نیازمند یک رمپ موقتی می باشند.
باب تصور کرد که بایستی راه آسانتر و ارزانتری هم برای برآورده شدن نیازهای مشتریانش وجود داشته باشد. وی با یکی از اعضای انجمن مرکز زندگی مستقل ( وابسته به پایتخت ) بنام جیمز ویلیام ( James Williams ) و پیمانکاری بنام جیم سوکر ( Jim Sueker ) از شرکت رودین ( Rudin ) و شرکت مهندسی ماین پلیس ( Minneapolis ) کار کرد. درنهایت آنان با همکاری هم توانستند،رمپی را طراحی کنند که با اهداف باب و نیازهای مشتریان او متناسب و از نظر ساختاری نیز کاملا” بی عیب و مناسب باشد.

جکهای خودروجهت تنظیم واسکلت بندی رمپ می توانند مورداستفاده قرارگیرند.جهت نصب صحیح قطعات اولیه ابتدایک سطح ایجاد می شو د.

از آنجائی که رمپ های مذکور دارای قسمتهای مختلف هستند، می توانند در یک جایی مثل پارکینگ ساخته شده و سپس براحتی در محوطه بیرونی مونتاژ گردند. جیم بیش از ۳۰۰ عدد از رمپ های مذکور را برای مشتریان باب ساخته است. او می گوید: ” من قسمتهای مربوط به اسکلت کار را در پارکینگم می سازم. بنابراین حتی اگر هوا خیلی هم بد باشد، من می توانم اجزای کار را بسازم و هر چیز لازم برای نصب را آماده کنم. ”
رمپ های ذکر شده بطور کامل از الوارهای تحت فشار ( الوارهایی که تحت فشار اصلاح شده اند ) ساخته می شوند. بطور نمونه قطعات استفاده شده طولی برابربا ۱۱۶ اینچ (۵/۲۹۴ سانتیمتر)یا ۵۸ اینچ ( ۱۱۶ سانتیمتر) و عرضی معادل۳۹ اینچ ( ۹۹ سانتیمتر)یا ۴۲ اینچ (۱۰۶سانتیمتر)عرض دارند. اگر چه به هنگام کار و جهت رفع نیازهای موقعیت کار ممکن است آنها را کوتاهتر یا باریکتر کنند. پاگردهایی که برای چرخش ۹۰ درجه هستند ۵۸ اینچ مربع ( ۳۲/۱۴۷ سانتیمترمربع) و پاگردهایی که برای چرخش ۱۸۰ درجه هستند ۵۸ اینچ ( ۱۱۶ سانتیمتر) طول و ۵/۹۲ اینچ (۲۳۵سانتیمتر) یا ۵/۹۸ اینچ (۲۵۰سانتیمتر)عرض دارند.


اختلاف سطح وروردی رمپ وآستانه درنبایستی از۲/۱اینچ(۳سانتیمتر)بیشترباشد.درزگیری سطح ورودی نیزضرورت داردبطوری که موازی با آستانه درشود

قطعات با تخته های صیقل داده شده به ابعاد ۶× ۴/۵ اینچ ( ۲۴/۱۵در ۷/۱۳سانتیمتر) ساخته و سپس در محلهای مورد نظر روی چارچوب نصب می گردند. استفاده از این تخته باعث می شود که آب از بین آنها براحتی عبور نماید.زیرا فاصله و درز بین تخته ها نیز باعث می شود که آب براحتی کشیده شود. بنابراین سریعا” خشک می شوند.
باب می گوید :”خیلی ها بخاطر استفاده از تخته های چندلا ( مثل تخته سه ۳ لا ) دچار اشتباه می گردند. سطح تماس این تخته ها به سرعت در اثر فشار و رفت و آمدهای زیاد ورقه ورقه می شود. این موضوع می تواند با وجود یک سطح لیز و لغزنده بسیار خطرساز باشد ،زیرا در هیچ قسمتی از آن آب مکش نمی شود”. باب خانواده ای را می شناسد که روی رمپ چند لایه ماسه ریخته اند، تا سطح صافی را ایجادمی کنند. اما این مسئله اوضاع را بدتر می کند. او می گوید: ” ذرات ماسه همانند تیله عمل می کنندوباعث سرخوردن می شود ” و یک نفرپرستار هم روی یکی از همین رمپ ها بدلیل وجود ماسه لیز خورد و بازوی او شکست. ”
رمپ های باب بوسیله قطعات ۴ × ۴ اینچ (۱۶/۱۰در ۱۶/۱۰سانتیمتر) تقویت می شوند که روی صفحات حمل کننده تخته چندلا به ابعاد ۱۲ × ۱۲ اینچ(۴۸/۳۰در ۴۸/۳۰سانتیمتر) قرار می گیرند. یک رمپ سنتی ( همانند عرشه کشتی یا یک ایوان ) روی تیرکهایی که به یک پایه سیمانی متصل شده اند، قرار داده می شود .این پایه می تواند در برخی از قسمتهای محوطه حداکثر تا عمق ۴ فوتی(۱۲سانتیمتر )قرار گیرد.

قطعات اولیه با دیرکهای ۴*۴ برروی پله پیچ می شوند.

باب می گوید: ” صفحات حامل باعث می شوند که رمپ یک ساختار قابل انعطاف داشته باشد، در هر ۱۰ فوت یک مفصل و به ازای هر ۵ فوت (۳۰۴سانتیمتر) یک تقویت کننده عرضی وجود دارد. اگر به هنگام سرما و یخ زدگی هیچ انعطافی وجود نداشته باشد، رمپ انحنا پیدا می کند .درنتیجه بعدازمدتی حرکت روی آن شبیه واگنهای قطار باربری خواهد شد. اکثرا” سنگینی افراد به اندازه ای نیست که قابل توجه باشد،ولی این موضوع تاثیرزیادی خواهدداشت. اما کارکرد این سیستم تا چه اندازه مناسب است؟ باب و جیم می گویند :”که طی ۵ سالی که آنها این رمپ ها را نصب کرده اند، هیچ گزارشی مبنی بر داشتن مشکلات مطرح نشده است”.

سایرقطعات هم به وسیله تکه های جانبی به هم متصل وبه زمین پیچ می شوند.


جمع کردن و جدا کردن اجزای رمپ هم بسیار راحت است و نسبت به مونتاژ آن با سرعت بیشتری انجام می گیرد.
با توجه به اینکه زمین بوسیله پایه ها خراب نمی شود، برای ترمیم قسمتهای کنده شده نیز تلاش زیادی لازم نیست. باب می گوید: ” بطور واقع بینانه ، بسیاری از رمپ ها فقط برای چند سالی مورد استفاده قرار می گیرند. این رمپ ها طوری هستند که به آسانی ساخته می شوند و بطورکلی می توانند برای استفاده های طولانی مدت یا کوتاه مدت کاربرد داشته باشند. مردم می میرند، نقل مکان می کنند و توانایی های جسمی آنان تغییر می کند”.

طرح ایده آل و نصب مناسب



انتخاب محل نصب رمپ بایستی با دقت بسیار زیاد و با تفکر و مشاوره انجام گیرد. این موضوع ممکن است آنقدر که فکر می کنید واضح نباشد.چراکه حتی اگر تنها دو انتخاب هم وجودداشته باشد (مثلا”نصب درجلو یا پشت منزل) بازهم خیلی ها مورد اشتباه را انتخاب می کنند.

سوراخهائی بوسیله درل ایجادو قطعات به یکدیگرپیچ می شوند

بطوزکلی، دهانه رمپ باید پهنای کافی برای ورود ویلچر داشته باشد . معمولا”اندازه ی ۳۰ اینچ (۷۶ سانتیمتر) ، برای ویلچرهای استاندارد که عرض ۲۷ اینچی( ۵/۶۸ سانتیمتر) دارند کافی است. وقتی ویلچر وارد رمپ می شود، استفاده کننده بایستی قادر باشد ، براحتی ازروی آن عبور و وارد منزل شود. همچنین باید فضای لازم جهت استقرار رمپ وجودداشته باشد.
ممکن است شما مایل باشید که رمپ مستقیما” از محل در به داخل محوطه نصب شود. ولی اگر ورودی منزل شما دارای پلکان باشد، احتمالا”لازم خواهد بود که بطور مستقیم از رمپ با شیب مناسب و محاسبه شده استفاده نمائید. برای اینکه رمپ ایمن و کاربرد آسانی هم داشته باشد، شیب آن باید خیلی تدریجی در نظر گرفته شود. طبق دستورالعمل هایADA (The AMERICANS With Disabilities Act=) نبایستی از نسبت ۱۲ /۱ فوت بیشتر باشد، یعنی به ازای هر ۱۲ فوت طول بایستی ارتفاع به اندازه ۱ فوت زیاد شود. به این مفهوم که شما نیاز دارید به ازای هر یک فوت حرکت، یک اینچ ارتفاع را بالا ببرید. دراین رابطه که:” شما نمی توانید با یک شیب آهسته یک رمپ خیلی طولانی را بسازید” نیازی نیست که توضیح زیاد داده شود. درجه شیب بستگی به توانایی جسمی فرد دارد. برای مثال اگر شخصی از ویلچرهای برقی استفاده می کند ،شیب ۱۲/۱ می تواند مناسب باشد. ولی اگر کسی نیروی بدنی خودش را برای حرکت ویلچر بکار می برد و یا از عصا یا واکر استفاده می کند، شیب های کمتر برای حرکت او مناسب تر خواهند بود. باب می گوید: ” در این موارد بهتر است از شیب های ۱۶/۱ یا ۲۰/۱ استفاده شود”.

بوسیله تخته هائی قطعات بهم پیچ می شوندتا ازگسیختگی کار جلوگیری شود

همین که شما شیب را تعیین کردید، می توانید تصور کنید که باید طول به چه اندازه ای باشد و در نتیجه طرح رمپ را ترسیم نمائید. طرحهای پر و پیچ و خم U شکل یا L شکل خیلی متداول هستند. باب هشدار می دهد که:” دقت کنید که در مورد طول فریب نخورید، در غیر اینصورت مردم قادر نخواهند بود که از رمپ ساخته شده استفاده نمایند و اگر شما آن را بیش از حد شیب دار بسازید ممکن است باعث آسیب دیدن افراد شوید” . پایان رمپ باید در نقطه ای قرار گیرد که برای رفت و آمد و استفاده مناسب باشد. انتهای رمپ باید با سطح زمین تراز باشد تا گذر از روی آن به آرامی و به نرمی انجام شود.
طرح شما باید یک سطح ورودی (مانند پاگرد)در قسمت جلوی در و یا حد فاصل شیب رمپ برای استراحت یا چرخش داشته باشد. باب و جیم هر دو رمپ های بسیار زیادی را دیده بودند که یا سطح ورودی آنها بیش از حد کوچک بوده و حتی بدتر از آن، اصلا” سطح ورودی نداشته اند. بنابراین سطح ورودی باید به اندازه کافی داشته باشد تا اجازه دهد شخص با استفاده از ویلچر ،وبطور مستقل از آن استفاده کند.

قالب کاربطورسطحی درون زمین قرارداده می شوندولی ازبتون استفاده نمی شود


توجه داشته باشید که بدون وجود سطح ورودی، استفاده کننده مجبور خواهد بود که برای بازکردن در، روی شیب رمپ قرار گیرد که این مسئله می تواند بسیارخطرناک باشد و درواقع باعث می شود که استفاده از رمپ بدون داشتن کمک امکان پذیر نباشد.سطح ورودی باید حداقل ۲ فوت(۶۱سانتیمتر) فضا درسمت بسته شدن در داشته باشد. بنابراین شخص استفاده کننده قادرخواهدبود، در را از سمت ویلچر خود به طرف جلو باز کند. سطح ورودی بایستی حداقل ۵۸ × ۵۸ اینچ (۳/۱۴۷ سانتیمترمربع) باشد و بالای پاگرد باید در ۲/۱ اینچی(حدود۳سانتیمتری) آستانه در قرار گیرد.

سطوح درنظرگرفته شده برای قسمت استراحت و چرخش ،درواقع تفکیک کننده ی شیب های ممتد هستند و فضای کافی را برای چرخش ویلچر در یک قسمت فراهم می نمایند. در رمپهای طویل بایستی حداقل در هر ۳۰ فوت(۳سانتیمتر) یک پاگرد استراحت در نظر گرفته شود. سطوح درنظرگرفته شده جهت چرخش های ۹۰درجه بایستی حداقل ۵۸ × ۵۸ اینچ (۳/۱۴۷سانتیمترمربع) باشند. سطوح پر پیچ و خم هم بایستی حداقل ۵۸ اینچ(۳/۱۴۷سانتیمتر) درازا و پهنا داشته باشند، تا فضای کافی برای تعبیه بخشهای مختلف در هر دو طرف به وجود بیاید.


یک پاگردجهت چرخش برروی سطح زمین ایجاد می شودسطح عبور برروی زمین نصب وبوسیله میخ وپیچ محکم می شود


وقتی شما قسمتهائی راکه برای پوشش رمپ لازم است ، تعیین کردید، در محاسبات خودتان پاگردها را به حساب نیاورید. باب هشدار می دهد که : ” اشتباه زیادی که معمولا” رخ می دهد این است که در موقع محاسبه تعداد قطعات مورد نیاز، طول قسمتهای شیب و سطوح بطور دقیق در نظر گرفته نمی شود. بخاطر داشته باشید که پاگردها شما را به زمین نزدیکتر نمی کنند. ” برای مثال: اگر شما یک شیب ۲۹ فوتی( ۸۸۴ سانتیمتر) برای عبور از رمپ داشته باشید، می توانید از دو قسمت ۱۱۶ اینچی (۲۹۵سانتیمتر)و ۲ قطعه ۵۸ اینچی( ۳/۱۴۷سانتیمتری) استفاده کنید و معمولا” پاگردها درمحاسبات اضافی هستند. همچنین چنانچه ساخت رمپ مانع وجود پله شود، شما بایدطراحی پلکان جدیدی را مدنظرقراردهید. قبل از اینکه شما هر ساختی را شروع نمائید، ابتدا موقعیت محل ساختمان خودرا با سازمانهای قانونی (ازجمله اداره بازرسی شهرداری) چک کنید تا استانداردهایی که شما لازم را داشته باشید و در صورت لزوم مجوزهای مربوطه را نیز جهت ساخت بگیرید.

جیم اطمینان دارد که کسی که خودش مهارت انجام کار را داشته باشد قادر به ساخت اینگونه رمپ ها خواهد بود. او هشدار می دهد که:” در هر حال اگر شما خودتان تصمیم به ساخت رمپ نمودید، بایستی دارای مجوز باشید و کارتان را نیز بیمه نمائید”.
عمدتا” ساخت رمپ های مذکور یک پروژه حداقل ۲ نفره است، برای اینکه لازم است که شما جابجائی و نصب قطعاتی به طول ۱۱۶ اینچ( ۲۹۵ سانتیمتر) را انجام دهید. طرح ساخت یک رمپ ۲۰ تا ۳۰ فوتی (۶۱۰ تا۹۱۰سانتیمتری)حداقل ۲ روز وقت نیاز دارد.
او متذکر می شود که : “چنانچه در جلوی در ، پله داشته باشید، شما ممکن است مجبور شوید برای ایجاد پاگرد در چارچوب کار شکاف ایجاد نمائید و این مسئله می تواند مقداری زمان به خود اختصاص دهد. همچنین شما ممکن است مجبور شویدکه نرده های موجود را بردارید تا بتوانید پاگردی مناسب بسازید. بعد از آن بقیه طرح بایستی بطور جاری انجام شود.

منبع: مترجم «مهندس عباس کاشی» – انتشار: مرکز ضایعات نخاعی جانبازان


رمپ هائی با کاربرد آسان


یکی از اعضای انجمن مهارتهای شغلی آمریکا فردی بنام باب زیمرمن (BOb Zimmerman ) است که بسیاری از روزهای عمر خود را جهت کمک به فراهم کردن ایمنی منازل مردم صرف کرده است. وی که به عنوان مشاور در زمینه تامین زندگی مستقل برای افراد نخاعی با مرکز توانبخشی مینسوتا (Minnesota) همکاری دارد، بخشی از کار خود را به ساخت و نصب رمپ هایی اختصاص داده که با استفاده از آنها منازل مشتریان او ازنظرترددمناسب سازی وقابلیت دسترسی پیدا می کنند .البته تصور نکنید که رمپ هائی که او می سازد یک نوع رمپ معمولی است. باب برای ساخت رمپهای خود از روش منحصر به فردی استفاده می کند ، بطوری که می تواند قطعات رمپ را در خارج از کارگاه ساخته ، براحتی آنهارا جابجا و سریعا” آنها را نصب کند و زمانی که دیگر نیازی به آن نباشد ،می تواند از آنها در جای دیگری استفاده نماید.

باب زیمرمن (سمت چپ)وجیم سوکر(سمت راست)بهمراه جیمزویلیام(پائین)جهت ساخت رمپ زیرهمکاری کرده اند

امروزه، بیش از ۴۵۰ نوع از رمپ های مینسوتا تنها با استفاده از طرح باب ساخته شده و مورد استفاده قرار گرفته اند و مرکز زندگی مستقل مینسوتا طرح او را بنام ” پروژه رمپ ” نامیده است. به علاوه، بسیاری از نمایندگی های سراسر کشور طرح وی را پذیرفته اند. شما هم می توانید همین حالا اقدام کنید. روش ساخت رمپ های مذکور می تواند بوسیله یک فرد ( همراه با یک کمک کننده ) یا یک گروه اجرا شود.

در صورت تمایل به داشتن نقشه های کامل و دستورالعملها ی مربوط به این رمپ می توان با مرکز توانبخشی مینه سوتا تماس حاصل نمود

تفاوت روش ساخت با روشهای دیگر

وقتی که باب بخشی از سفارشات مرکز زندگی مستقل را با طرح خود آغاز نمود، ثابت کرد که رمپ های ساخته شده او می توانند چه نقش بزرگ و شگفت آوری داشته باشند. در آن زمان هزینه مواد و دستمزد پیمانکاران خیلی بالا بود و مشتریان اونیز کسانی بودند که به لحاظ ایجادشدن موانع در محوطه منازلشان ،از عملکرد سایر سازندگان رمپ ها معترض بودند. رمپ هایی هم که بوسیله مالکان ساخته شده بود ، اغلب طراحی غلطی داشتند، بطوری که استفاده کننده را در وضعیت ناامنی قرار می دادند. از همه مهمتر اینکه باب بعد از سالها فهمید، خیلی از مشتریان او کسانی هستند که تنها نیازمند یک رمپ موقتی می باشند.
باب تصور کرد که بایستی راه آسانتر و ارزانتری هم برای برآورده شدن نیازهای مشتریانش وجود داشته باشد. وی با یکی از اعضای انجمن مرکز زندگی مستقل ( وابسته به پایتخت ) بنام جیمز ویلیام ( James Williams ) و پیمانکاری بنام جیم سوکر ( Jim Sueker ) از شرکت رودین ( Rudin ) و شرکت مهندسی ماین پلیس ( Minneapolis ) کار کرد. درنهایت آنان با همکاری هم توانستند،رمپی را طراحی کنند که با اهداف باب و نیازهای مشتریان او متناسب و از نظر ساختاری نیز کاملا” بی عیب و مناسب باشد.

جکهای خودروجهت تنظیم واسکلت بندی رمپ می توانند مورداستفاده قرارگیرند.جهت نصب صحیح قطعات اولیه ابتدایک سطح ایجاد می شو د.

از آنجائی که رمپ های مذکور دارای قسمتهای مختلف هستند، می توانند در یک جایی مثل پارکینگ ساخته شده و سپس براحتی در محوطه بیرونی مونتاژ گردند. جیم بیش از ۳۰۰ عدد از رمپ های مذکور را برای مشتریان باب ساخته است. او می گوید: ” من قسمتهای مربوط به اسکلت کار را در پارکینگم می سازم. بنابراین حتی اگر هوا خیلی هم بد باشد، من می توانم اجزای کار را بسازم و هر چیز لازم برای نصب را آماده کنم. ”
رمپ های ذکر شده بطور کامل از الوارهای تحت فشار ( الوارهایی که تحت فشار اصلاح شده اند ) ساخته می شوند. بطور نمونه قطعات استفاده شده طولی برابربا ۱۱۶ اینچ (۵/۲۹۴ سانتیمتر)یا ۵۸ اینچ ( ۱۱۶ سانتیمتر) و عرضی معادل۳۹ اینچ ( ۹۹ سانتیمتر)یا ۴۲ اینچ (۱۰۶سانتیمتر)عرض دارند. اگر چه به هنگام کار و جهت رفع نیازهای موقعیت کار ممکن است آنها را کوتاهتر یا باریکتر کنند. پاگردهایی که برای چرخش ۹۰ درجه هستند ۵۸ اینچ مربع ( ۳۲/۱۴۷ سانتیمترمربع) و پاگردهایی که برای چرخش ۱۸۰ درجه هستند ۵۸ اینچ ( ۱۱۶ سانتیمتر) طول و ۵/۹۲ اینچ (۲۳۵سانتیمتر) یا ۵/۹۸ اینچ (۲۵۰سانتیمتر)عرض دارند.


اختلاف سطح وروردی رمپ وآستانه درنبایستی از۲/۱اینچ(۳سانتیمتر)بیشترباشد.درزگیری سطح ورودی نیزضرورت داردبطوری که موازی با آستانه درشود

قطعات با تخته های صیقل داده شده به ابعاد ۶× ۴/۵ اینچ ( ۲۴/۱۵در ۷/۱۳سانتیمتر) ساخته و سپس در محلهای مورد نظر روی چارچوب نصب می گردند. استفاده از این تخته باعث می شود که آب از بین آنها براحتی عبور نماید.زیرا فاصله و درز بین تخته ها نیز باعث می شود که آب براحتی کشیده شود. بنابراین سریعا” خشک می شوند.
باب می گوید :”خیلی ها بخاطر استفاده از تخته های چندلا ( مثل تخته سه ۳ لا ) دچار اشتباه می گردند. سطح تماس این تخته ها به سرعت در اثر فشار و رفت و آمدهای زیاد ورقه ورقه می شود. این موضوع می تواند با وجود یک سطح لیز و لغزنده بسیار خطرساز باشد ،زیرا در هیچ قسمتی از آن آب مکش نمی شود”. باب خانواده ای را می شناسد که روی رمپ چند لایه ماسه ریخته اند، تا سطح صافی را ایجادمی کنند. اما این مسئله اوضاع را بدتر می کند. او می گوید: ” ذرات ماسه همانند تیله عمل می کنندوباعث سرخوردن می شود ” و یک نفرپرستار هم روی یکی از همین رمپ ها بدلیل وجود ماسه لیز خورد و بازوی او شکست. ”
رمپ های باب بوسیله قطعات ۴ × ۴ اینچ (۱۶/۱۰در ۱۶/۱۰سانتیمتر) تقویت می شوند که روی صفحات حمل کننده تخته چندلا به ابعاد ۱۲ × ۱۲ اینچ(۴۸/۳۰در ۴۸/۳۰سانتیمتر) قرار می گیرند. یک رمپ سنتی ( همانند عرشه کشتی یا یک ایوان ) روی تیرکهایی که به یک پایه سیمانی متصل شده اند، قرار داده می شود .این پایه می تواند در برخی از قسمتهای محوطه حداکثر تا عمق ۴ فوتی(۱۲سانتیمتر )قرار گیرد.

قطعات اولیه با دیرکهای ۴*۴ برروی پله پیچ می شوند.

باب می گوید: ” صفحات حامل باعث می شوند که رمپ یک ساختار قابل انعطاف داشته باشد، در هر ۱۰ فوت یک مفصل و به ازای هر ۵ فوت (۳۰۴سانتیمتر) یک تقویت کننده عرضی وجود دارد. اگر به هنگام سرما و یخ زدگی هیچ انعطافی وجود نداشته باشد، رمپ انحنا پیدا می کند .درنتیجه بعدازمدتی حرکت روی آن شبیه واگنهای قطار باربری خواهد شد. اکثرا” سنگینی افراد به اندازه ای نیست که قابل توجه باشد،ولی این موضوع تاثیرزیادی خواهدداشت. اما کارکرد این سیستم تا چه اندازه مناسب است؟ باب و جیم می گویند :”که طی ۵ سالی که آنها این رمپ ها را نصب کرده اند، هیچ گزارشی مبنی بر داشتن مشکلات مطرح نشده است”.

سایرقطعات هم به وسیله تکه های جانبی به هم متصل وبه زمین پیچ می شوند.


جمع کردن و جدا کردن اجزای رمپ هم بسیار راحت است و نسبت به مونتاژ آن با سرعت بیشتری انجام می گیرد.
با توجه به اینکه زمین بوسیله پایه ها خراب نمی شود، برای ترمیم قسمتهای کنده شده نیز تلاش زیادی لازم نیست. باب می گوید: ” بطور واقع بینانه ، بسیاری از رمپ ها فقط برای چند سالی مورد استفاده قرار می گیرند. این رمپ ها طوری هستند که به آسانی ساخته می شوند و بطورکلی می توانند برای استفاده های طولانی مدت یا کوتاه مدت کاربرد داشته باشند. مردم می میرند، نقل مکان می کنند و توانایی های جسمی آنان تغییر می کند”.

طرح ایده آل و نصب مناسب



انتخاب محل نصب رمپ بایستی با دقت بسیار زیاد و با تفکر و مشاوره انجام گیرد. این موضوع ممکن است آنقدر که فکر می کنید واضح نباشد.چراکه حتی اگر تنها دو انتخاب هم وجودداشته باشد (مثلا”نصب درجلو یا پشت منزل) بازهم خیلی ها مورد اشتباه را انتخاب می کنند.