۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

رمپ های مناسب برای خانه کاربران ویلچر

گاهی اوقات به نظر می رسد به  هر کجا که می رویم پله می بینیم . انگار که همه جهان پله دارد . امرزوه جاهای خیلی زیادی با استفاده از رمپها برای کاربران ویلچر مناسب سازی شده اند ، با این وجود بازهم خیلی جاها را می بینیم که این کار صورت نگرفته است . مطمئنا” یکی از مکان هایی که باید رمپ داشته باشد ، و درواقع اولویت اصلی کاربران ویلچر است ،  خانه آنان می باشد .

در حال  حاضر ، استفاده از رمپ ، روشی مطمئن و ایمن برای جایگزینی با مجموعه پله ها محسوب می شود . در این مقاله به فهرستی از نکات مهم در مورد آنچه که باید در هنگام ساختن رمپ ها مد نظر قرار گرفته شود ، اشاره شده است :

  • طول رمپ

برای داشتن یک طول ایمن ، باید به ازای هر اینچ ارتفاع ( تقریبا” ۵/۲ سانت ) ، طول رمپ یک فوت ( هر فوت ۵/۳۰ سانت ) افزایش پیدا کند . با این اندازه ،  بهترین شیب برای رمپ  نسبت ” یک به دوازده” می باشد ، ۱:۱۲ یعنی یک شیب حدود ۸٫۳۳ درصد است . به عنوان مثال ، اگر شما دو پله ۷ اینچی یا مجموعا” ۱۴ اینچ  داشته باشید ، باید طول رمپ را حدود ۴۲۷ سانت در نظر بگیرید .

البته برای این دستورالعمل ، استثنائاتی هم می توان قائل شد : مثلا” اگر دستهای شما خیلی قوی باشد  یا اگر خودتان قدرت خوبی برای راندن ویلچر داشته باشید کنید ، در هر کدام از این شرایط ، ممکن است بتوانید از یک رمپ با شیب بیشتر استفاده کنید . اما در هر صورت توصیه کلی این است که از نسبت ۱ به ۱۲ استفاده کنید . چراکه وقتی شما خرید کرده باشید و یا بچه دار روی ویلچر داشته باشید ، آن وقت است که از این توصیه ممنون خواهید شد !

  • عرض رمپ

عرض توصیه شده برای اکثر رمپ ها ۳۶ تا ۴۸ اینچ ( ۹۰ تا ۱۲۰ سانت )  است . اما اگر برای ساخت رمپ از تخته سه لا استفاده شده باشد ،  عرض ۴۸ اینچ ( ۱۲۰ )  بسیار مناسب تر است . چراکه معمولا” این تخته ها به ابعاد ۴ در ۸ یاردی ( حدودا” ۵/۳ در ۷ متری ) عرضه می شوند .

  • سکوی رمپ

وجود سکو یا پاگرد ( نقطه فرود ) در قسمت های بالا و پایین رمپ و همچنین در سطوح میانی که رمپ تغییر جهت  می دهد یا تغییر ارتفاع بیش از ۳ اینچ ( ۵/۷ سانت ) دارد ، ضروری است . ابعاد سطح سکو در تمام سطوح باید حداقل ۵ در ۵ یارد (  ۴۵۰ ×۴۵۰ سانت ) باشد. ( به شکل زیر نگاه کنید ) . سکوی بالائی باید طوری قرار گیرد که به اندازه ۶/۱ اینچ ( ۴ سانت ) به سمت لولای درب امتداد داشته باشد . این موضوع بدان معنی است که اگر شما می خواهید در مرکز سکو با دهانه  ۳۰ اینچی ( ۷۵ سانتی ) قرار بگیرید  ، یک سکوی پهن تر ۶۰ اینچی ( ۱۵۰ سانتی ) مورد نیاز خواهد بود . اگر درب به سمت داخل باز می شود ، سکو را می توان به عمق ۳  یارد در عرض ۵ یارد ( عمق ۲۷۰ سانت و عرض  ۴۵۰ سانت  ) در نظر گرفت .

 

سکوی رمپ

  • نرده ها و لبه های جانبی :

نرده ها درهر دو طرف رمپ باید به بهترین نحو ممکن و به ارتفاع حدود ۳۲ اینچ ( حدود ۸۰ سانت ) و به طور ایمن به رمپ متصل شوند . آنها می توانند از الوارهای  ۲در ۲ اینچی ( ۵ در ۵ سانتی )   یا لوله هایی به قطر ۵/۱ اینچ ( ۳۵ سانت ) تهیه شوند . لبه های رمپ هم  باید حداقل ۲ اینچ ( ۵ سانت ) بلندی داشته باشد،  بطوری که  از رفتن چرخهای جلو روی لبه رمپ جلوگیری شود.

  • سطوح رمپ :

سطح رمپ های موجود در خارج از منزل ممکن است خیلی لغزنده و خطرناک باشند ، مگر اینکه یک سطح غیرلغزنده مناسب روی آنها مورد استفاده قرار گیرد. نوارهای چسبنده که مانع از سر خوردن می شوند ، فرشهای لاستیکی دارای طرحهای برجسته و یا مواد زبر روی سطوح می توانند برای ایمن سازی سطح رمپ مورد استفاده قرار گیرند . سطوح شیار دار برای رمپهای بتونی مناسب تر است . سطوح رنگ شده توصیه نمی شود ، چراکه ممکن است هنگام خیس شدن ، بسیار لغزنده شوند . با این حال ، ترکیب رنگ با شن و ماسه ( یک پوند شن و ماسه سیلیکا که به طور کامل با یک گالن رنگ مخلوط شده باشد ) و یا استفاده از رنگهای زبر یا استفاده از هر دو می توانند سطوح مناسبی را برای جلوگیری از سر خوردن  فراهم کنند. البته سطوح نباید خیلی هم زبر باشند ، چراکه برای عبور ویلچر مشکلاتی را فراهم کرده و  احساس ناخوشایندی را ایجاد می کنند  .

  • جنس مواد استفاده شده برای رمپ :

بطورر کلی برای ساخت یک رمپ با دوام و محکم ، استفاده از چوبهای  الوار ( از جمله  تخته سه لا ) ، بتون یا تخته های با اندازه های ۲ در ۴ اینچی که به صورت عرضی نصب شوند ، توصیه می شود . در ضمن توصیه برای است : رمپهایی که برای راههای خروج اضطراری طراحی می شوند ، باید از مواد مقاوم در برابر آتش ساخته شوند .