۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

انتقال ایمن بین سطوح مختلف توسط افراد دچار آسیب نخاعی

بیشتر کسانی که دچار آسیب نخاعی می شوند، دیگر نمی توانند بطور طبیعی روی پاهای خود بایستند، بنابراین بیشتر اوقات در حالت نشستن قرار دارند. اما آنها برای داشتن یک زندگی فعال، لازم است بین سطوح مختلف جابجایی یا به عبارت دیگر انتقال پیدا کنند، مثلا انتقال بین ویلچر و تخت یا بین ویلچر و توالت فرنگی یا بین ویلچر و صندلی ماشین و غیره.

برای افراد نخاعی، استقلال در جابجائی ها موضوع بسیار مهمی محسوب می شود. برای همین، آنها باید بر روی بدن خود کار کنند و خودشان را قوی تر کنند تا بتوانند این کار را با مهارت و به راحتی انجام دهند.

انتقال برای افراد پاراپلژی ( ضایعه کمری )، نسبت به افراد گردنی کار آسان تری است. چرا که  دستهای اکثر آنان به خوبی کار می کند، بنابراین با کمی آموزش و رعایت برخی از قوانین پایه، می توانند کار جابجا شدن بین سطوح مختلف را با خیال راحت و بطور مستقل انجام دهند.

اما برای افراد تتراپلژی ( ضایعه گردنی ) امکان انتقال مستقل  به روی ویلچر بسیار سخت  است. اما اگر سطح آسیب آنها C5  و پایین تر باشد،  نیاز به آموزش وتمرین فراوان داشته و کار سختی را در پیش رو خواهند داشت.

بیشتر کسانی که دچار آسیب نخاعی می شوند ، دیگر نمی توانند بطور طبیعی روی پاهای خود بایستند ، بنابراین بیشتر اوقات در حالت نشستن قرار دارند

نویسنده این مقاله که خود سطح  ضایعه گردنی دارد، از تجربیات خود چنین می گوید:

من ۱۵ سال است که یک کوادرپلژی با سطح ضایعه ۶ C5 – C هستم. دراوائل برای انتقال بین ویلچرو تختم ، لازم بود از دو نفر کمک بگیرم. در اینترنت ویدئوهای یکسری افراد کوادری پلژی همانند خودم را دیدم  که به طورمستقل  بین ویلچر و تخت جابجا می شدند. بعد از آن تصمیم گرفتم خودم را مستقل کنم . خیلی تمرین کردم و سخت کار کردم تا اینکه توانستم این کار را خودم به تنهایی انجام دهم . بعد از آن، اعتماد به نفس و آرامش بیشتری پیدا کردم، چرا که وقتی می خواستم از روی ویلچر به روی تخت و برعکس انتقال پیدا کنم، مجبور نبودم وابسته به دیگران باشم.

معمولا” هر کسی تکنیکی برای انتقال خود انتخاب می کند که با آن احساس آرامش داشته باشد. به مرور زمان و با تمرین، بدن شما قوی تر می شود و شما می توانید به راحتی و در زمان کمتری کار انتقال را انجام دهید.

در زیر چند تا از نکات کلی انتقال برای افراد آسیب نخاعی بیان شده است  که اجرای آنها به جابجا شدن ایمن و راحت فرد کمک می کند:

  • اولین چیزی که باید به آن توجه شود: ارتفاع بین دو سطحی است که می خواهید انتقال پیدا کنید. همیشه انتقال از سطح بالاتر به سطح پایین تر آسان تراست. بنابراین سطحی که می خواهید به روی آن منتقل شوید ، باید پائین تر از سطحی باشد که روی آن هستید.
  • هنگام انتقال بین تخت و ویلچر، ویلچر را نزدیک به تخت قرار دهید. بطوری که هیچ فاصله ای بین آن دو وجود نداشته باشد و در عین حال اگر وجود داشت، آن را با پارچه و از این قبیل بپوشانید.
  • همیشه در حین انتقال، چرخهای ویلچر را قفل کنید، به طوری که ویلچر حرکت نکرده و در حالت ثابت و ایمن باقی بماند.
  • دست های خود را نزدیک به بدن خود نگه دارید، تا فشار کمتری روی شانه هایتان وارد شود.
  • اگر دستهای شما خوب کار می کند، از گرفتن دستگیره نیز استفاده کنید.
  • از ارتباط سر- ران استفاده کنید. بطوری که وقتی می خواهید لگن خود را حرکت دهید، سر را به سمت مخالف آن حرکت دهید.
  • هنگام انتقال به داخل خودرو، صندلی خودرو را تا حد ممکن عقب برده و پشتی آن را به عقب خم کنید ( تا فضای بیشتری ایجاد شود ) و امکان برخورد بدن با بدنه خودرو به حداقل ممکن برسد.
  • اگر درشانه هایتان درد دارید، از فشار روی نقاط دردناک خوداری کرده و بهتر است از یک نفرکمک بگیرید.
  • فرد کمک کننده باید زانوهای خود را خم کرده و مستقیما کمر خود را صاف نگه دارد تا از فشار به آن جلوگیری شود. بهتر است تا آنجا که می توانید از نیروی خود تان استفاده کنید.