۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

اسکولیوزیس در افراد نخاعی

اسکولیوزیس یک بیماری / عارضه پزشکی شناخته شده در سرتاسر جهان است . تعریف واقعی اسکولیوز عبارتست از ” انحنای جانبی ستون فقرات ” که بیشتر اوقات در طی دوران رشد و درست قبل از بلوغ اتفاق می افتد. در حالی که اسکولیوزیس می تواند به دلیل شرایط متعددی مانند فلج مغزی و دیستروفی عضلانی ایجاد شود ، دلیل اصلی آن هنوز ناشناخته است.در این مقاله ضمن توضیح مختصری در مورد شناخت اسکولیوز ، یکسری نکات پیشگیری آن نیز ارائه شده است  .

یکی از اصلی ترین عواملی که باعث می شود اسکولیوز به عنوان یک عارضه ثانویه شناخته شده در افراد مبتلا به آسیب عصبی شناخته شود ، از دست دادن کنترل عضله و انقباض عضلات اصلی است

یکی از اصلی ترین عواملی که باعث می شود اسکولیوز به عنوان یک عارضه ثانویه شناخته شده در افراد مبتلا به آسیب عصبی شناخته شود ، از دست دادن کنترل عضله و انقباض عضلات اصلی است . فرد دچار آسیب نخاعی چه از ناحیه قفسه سینه دچار ضایعه شده  باشد  وچه از ناحیه گردن ، دچار فلج عضلات اصلی بالاتنه  ( شکم ، مورب ، پارا نخاع و غیره …) می شود و لذا به دلیل فلج شدن یا ضعیف شدن این عضلات ، بدن فرد تمایل پیدا می کند به یک طرف خم شود. که با گذشت زمان ، ستون فقرات شروع به ثابت شدن در آن موقعیت خاص کرده و که بعد آن تشکیل اسکولیوز شروع می شود . حتی اگر این عارضه یک عارضه ثانویه شناخته شده به دلیل فلج باشد ، هیچ مدرک آماری که تعداد افراد آسیب نخاعی مبتلا به اسکولیوز را نشان دهد ، وجود ندارد . مطالعه بزرگی که توسط NIH با عنوان ” اسکولیوز عصبی عضلانی در کودکان مبتلا به آسیب نخاعی ” انجام شده نشان می دهد که تقریباً همه کودکانی که قبل از بلوغ دچار آسیب نخاعی شده اند ، به نوعی اسکولیوز پیدا می کنند. در این مطالعه تاثیر سن ، مدت زمان آسیب دیدگی ، محل آسیب دیدگی و شدت انحناء بررسی گردید. همچنین ، در این مطالعه ، باید توجه می شد که ۲۱۷ نفر از افراد تحت مطالعه از اطفال بودند و همگی تا درجه ای دچار انحناء شده بودند که می توانستند ان را به عنوان اسکولیوز در نظر بگیرند .

چه کودک و چه بزرگسال مبتلا به ضایعه نخاعی ، بهتر است جهت اقدامات پیشگیرانه برای عدم ایجاد اسکولیوز یا پیشرفت بیشتر انحنای ستون فقرات آموزشهای لازم را دریافت کنند . در میان این اقدامات پیشگیرانه ، تمرینات کششی و ورزشی برای تقویت ستون فقرات نیز بسیار مهم هستند . از جمله سایر اقدامات پیشگیرانه می توان به فعال بودن فرد ، اشعه ایکس سالانه و استفاده ازمهاربند اشاره  نمود . یکی از بهترین عوامل مقابله با اسکولیوز ( برای کاربران  ویلچر ) نشستن و استقرار مناسب روی ویلچر است.

هنگام تهیه یک ویلچر دستی یا برقی ، اکیداً توصیه می شود که کاربر با یک متخصص فن آوری کمکی وکارشناس در زمینه نشستن روی ویلچر مشاوره نماید . یک متخصص فن آوریهای کمکی (  ATP) صلاحیت تجزیه و تحلیل نیازهای مصرفی افراد ناتوان ، انتخاب فن آوری کمکی مناسب و آموزش استفاده از دستگاه های انتخاب شده را دارد . متخصصین نشستن و حرکت (SMS  ) افراد کارشناسی هستند که به طور خاص در زمینه نشستن ، موقعیت یابی و تحرک و فعالیت ، خبره می باشند. دلیل اینکه فرد باید با این نوع متخصص مشورت کند این است که مطمئن شود با پشتیبانی کافی روی ویلچر بتواند ستون فقرات خود را برای مدتهای طولانی حفظ و از خم شدن آن و ایجاد اسکولیوز جلوگیری نماید .

اگر فردی از قبل دچار اسکولیوز با انحنای بالای ۴۰ درجه شده باشد و علائم ، دال بر بدتر شدن آن باشد ، ممکن است تنها گزینه درمان آن جراحی باشد . در این مرحله ، به احتمال زیاد ، جراحان هم جوشی مهره های ستون فقرات را توصیه می کنند که عبارت از توانایی همجوشی بخشهای کوچکی از مهره ها و می تواند انحنا را در مناطق خاصی از پشت متوقف کند . این کار (البته ) باید آخرین اقدامی باشد که برای مبارزه با اسکولیوز بکارگرفته می شود.