۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تمرینات کششی برای معلولان و افراد نخاعی

تمرینات کششی که برای انعطاف پذیری بدن انجام می شوند ، برای افراد ناتوان ازاهمیت خیلی زیادی برخوردارند . اما این تمرینات دارای اصولی هستند که اطلاع از آنها در پیشگیری از آسیبهای احتمالی نقش بسیار مهمی ایفا می کنند . از این روقبل از هر گونه اقدامی ابتدا بهتر است که با این اصول آشنا شویم . مهمترین اصول تمرینات کششی ازاین قرارند  :

  • کشش ها باید به آرامی انجام شوند
  • باید محدودیت مفاصل خودتان را به خوبی بشناسید .
  • مراقبان و افرادی که می خواهند به شما کمک کنند باید کاملا” آموزش ببینند و به آنچه که انجام می دهند به دقت توجه داشته باشند .
  • این تمرینات بایدهرروز انجام شوند .

بطورکلی تمرینات کششی برای هر کسی لازم است . اما افرادی که توانایی حرکتی کمی دارند ، باید به طور منظم و به آرامی این تمرینات را انجام دهند . اگر دامنه ی حرکتی مفاصل فرد محدود باشد ، لازم است که کشش به صورت تدریجی یعنی بیش از چند هفته با شدت خیلی کم آغاز شود.

مراقبان باید چگونگی انجام تمرینات دامنه ی حرکتی را به خوبی آموزش ببینند ، اما هیچگاه نباید اینطور فرض کرد ، که آنها در طول مدت آموزش خود می توانند خوب عمل کنند و دیگر لازم نیست شما به آنها توجه داشته باشید .توجه داشته باشید که این شما هستید که نیازدارید محدودیت ها و احتیاجات بدن خود را بشناسید . بنابراین همیشه باید مواظب آنچه که مراقبین انجام می دهند ، باشید .

گزینه ها ی تمرینات کششی

  • تمرینات دامنه ی حرکتی : یک سری از تمرینات هستند که در آن اندامها در حد توانائی خود حرکت داده می شوند . در این تمرینات ،  با توجه به سطح عملکرد و فعالیت اندامها ، ممکن است لازم باشد به فرد کمک جزئی یا کامل داده شود . اجرای این تمرینات هنگامی که فرد روی یک سطح سفت ( مثل میز مت = Mat table )  دراز کشیده باشید ، بهتر انجام می شوند ،  اما بطور کلی می توان آنها را روی تخت یا در رختخواب هم انجام داد . همچنین این تمرینات با کمی اصلاح می توانند در حالت نشسته بر روی ویلچر هم انجام شوند .

یکسری ویدیو ، بصورت آنلاین در مورد چگونگی انجام تمرینات دامنه ی حرکتی در وب سایت مرکز توانبخشی  انتاریو به آدرس  http://www.rehab.on.ca/mobile/rom/index.html.  قابل دسترس هستند .

  • یوگا : تمرینات یوگا طوری طراحی شده اند که معمولا” افراد نخاعی برای انجام آنها نیاز به کمک  دارند  ، و اغلب بصورت گروهی اجرا می شوند . بسته به نیازهای فردی ، یوگا را می توان در موقعیت های مختلفی از جمله : نشسته ( روی ویلچر) ، ایستاده و یا دراز کش بر روی زمین و یا خوابیده بر روی میز مت انجام داد . هنگام اجرای حرکات یوگا باید وضعیتهای بدن را اصلاح نمود ، و برای استقرار مناسب بدن می توان از چیزهائی مثل تشکچه ، پشتی ، کیسه های شن ، پتو و بالش وامثال آنها کمک گرفت . معمولا” بدن نسبت به استقرار در وضعیت مورد نظر با مقاومت مواجه می شود ، اما با یک ارزیابی خوب و حمایت آن با استفاده از تکیه گاههای مناسب می توان این مقاومتها را کاهش داد .

با انجام کشش در حد نهایی خود و کشیدگی ماهیچه ها  ، بدن دریک وضعیت آرامش بخشی قرارمی گیرد  . بطورکلی انجام یوگا و تطابق بدن با توجه به توانایی های مختلف افراد ، بسیار آسان است.

  • تمرینات ​​پیلاتیز:  این تمرینات ترکیبی از تمرینات کششی و انعطاف پذیری هستند و با استفاده از ورزش های خاصی که لازمه ی آن تمرکز، کنترل ، حرکت و هماهنگی تنفس است ، اجرا می گردند . اما حرکات برای اینکه افراد نخاعی قادر به انجام آنها باشند ، لازم است اصلاح و مناسب سازی شوند . در تمرینات پیلتز اغلب تمرکز بر روی عضلات اصلی است ، اما بطورخاص برای عضلات شانه و گردن خیلی مفید هستند .

 

  • تمرینات واتسو (  Watsu   ):این تمرینات نوعی تمرینات درمانی محسوب می شوند و شامل شناور شدن در آب گرم  و انجام یکسری از کششها است که ضمن در آغوش بودن شخصی دیگر و با کمک او اجرا می گردند .

منبع مورد استفاده :سایت : http://sci.washington.edu – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – آذر  آبان ماه سال ۹۱ – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران