۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

HSRتویوتا، روباتی برای کمک به افراد معلول

ژاپن، یوکوهاما- روبات جدید تویوتا که می خرامد وظیفه انجام یک کار را دارد: برداشتن اشیا.
HSR، که مخفف «روبات پشتیبان انسان» است، دارای یک بازوی مکانیکی است که می تواند اشیا با اشکال و اندازه های مختلف را در دست گرفته و همچنین چیزهای کوچک تر را با فنجان بادکشی کوچک خود بردارد.
این روبات به جز برداشتن اشیا یک صفحه رایانه ای روی سرش برای اینترنت گردی دارد و چیز دیگری در چنته ندارد. یک فرد می تواند از رایانه ا ی دیگر به روبات دسترسی داشته و از آن مانند تلفن همراهِ دوربین دار استفاده کند.

مهندس کوییچی ایکدا از ژاپن درباره ساخت این روبات می گوید که استفاده از آن برای کمک کردن در منازل عادی جدی است. ابتدا افراد معلول و سپس کلاً برای اشخاص سالمند. او در این باره اظهار داشت که برداشتن اشیا، به خصوص برای افرادی که اختلالات ستون فقراتی داشته یا بیماری های دیگری دارند که مانع خم شدن و  در دست  گرفتن می شود، چالش برانگیز است.
ایکدا در ادامه افزود: « این روبات با وجود این که تنها می تواند عمل ساده برداشتن را انجام دهد، اما موجب خرسندی معلولان است. ما تازه شروع به کار کرده ایم، اما می خواهیم که بالاخره وارد خانه مردم شود.»  با توجه به این که تقریباً ۴۰ درصد جمعیت توکیو تا سال ۲۰۶۰ میلادی ۶۵ ساله یا مسن تر می شوند و باقی کشورهای توسعه یافته و برخی کشورهای در حال توسعه نیز به این سو می روند، تویوتا روی تقاضا برای روبا هات های یاری سان حساب باز کرده است.
علاوه بر این روباتی مانند HSR به عنوان جایگزینی برای سگ های دست آموز، که برای کمک به افراد معلول، از جمله کسانی که از صندلی چرخدار استفاده کرده، مشکلات تعادلی داشته یا مستعد سکته کردن هستند، آموزش داده می شوند، ایده آل است.
تویوتا در سال ۲۰۱۲ مفهوم اساسی HSR را ارائه کرد. مدل به سازی شده[ی این روبات] که این ماه اعلام شد از سال دیگر آماده ورود به دانشگاه، تأسیسات پژوهشی و شرکت ها به صورت همکارانه است تا کاربردهای بیشتر گسترش یافته و روبات بتواند هر چه سریع تر روانه خانه ها شود.
یک عیب این روبات هزینه آن است. کاهش قیمت آن نیازمند تولید انبوه است. تویوتا از گفتن قیمت کنونی اش امتناع کرد.