۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چگونگی مواجه با مصدومین آسیب نخاعی

آسیب ستون فقرات می تواند به ناتوانی و فلج شدن دائمی مصدوم منجر شود . آگاهی از نحوه صحیح برخورد با کسی که دچار آسیب مهره شده می تواند خطر ایجاد آسیب نخاعی را کاهش دهد .  اما متاسفانه عدم آگاهی عموم مردم از نحوه برخورد با مصدومین ستون مهره ها ، همه ساله منتج به تعداد زیادی از افراد دچار آسیب های نخاعی می گردد. ضایعات نخاعی می توانند منجر به آسیب هایی دراز مدت ، غیر قابل برگشت و حتی مرگ شوند .
آگاهی داشته باشید که چه  زمانی یک فرد ممکن است در معرض خطر آسیب نخاعی قرار گرفته باشد . در زیر برخی از نشانه های آسیب نخاعی ذکر شده است :

• چنانچه مصدوم اظهار درد شدید در ناحیه گردن یا پشت می کند .
• مصدوم نمی تواند گردن خود را حرکت کند .
• قربانی سقوط کرده ، و یا از ضربه به پشت ، گردن یا سر رنج می برد.
• ترومای سر با اثرات پیشرونده در آگاهی .
• از دست دادن کنترل ادرار و دفع مدفوع .
• فلج ، ضعف ، بی حسی اندام ها  .
• هنگامی که گردن یا پشت در یک زاویه غیر طبیعی گرفته است .

اقدامات مورد نیاز جهت کمک به مصدومین ستون فقرات
اگر شما می خواهید کسی را با علائم فوق الذکر نجات دهید ، مراحل زیر را دنبال کنید :

۱٫سریع با مراکز اورژانس تماس بگیرید . تکنسین ها و متخصصان اورژانس ، آسیب های بالقوه ستون فقرات را بهتر می توانند ارزیابی و مدیریت کنند ، و روال و تجهیزات ویژه ای برای حرکت دادن افراد مبتلا به این نوع آسیب ها  دارند .

۲٫مصدوم را حرکت ندهید ،  مگر اینکه او در معرض خطر یا آسیب بیشتری باشد و یا اینکه لازم باشد مسیر هوایی او را باز کنید تا بتواند نفس بکشد .


۳٫ برای جلوگیری از هر گونه حرکت سر، گردن، یا بدن مصدوم ، او را بی حرکت وثابت کنید . شما باید حتی المقدور تا زمان رسیدن نیروهای امدادی کاملا” مراقب مصدوم باشید .

۴٫کمک های اولیه را بدون حرکت دادن یا حرکت کردن سر و یا گردن مصدوم انجام دهید  . اگر شخص نفس نمی کشد و یا نشانه هایی از گردش خون ندارد ، CPR را شروع  کنید ، ام چانه را برای باز کردن راه تنفسی بالا نبرید . در عوض، به آرامی  فک  را به طرف جلو بکشید .

۵٫تا رسیدن کمک منتظر مانده و مصدوم را ترک نکنید .  

مواقعی که حرکت دادن مصدوم الزامی باشد :

فراموش نکنید که بهترین گزینه در مواجه با مصدومین ستون فقرات  این است که تا حد امکان از حرکت دادن فرد جلوگیری شود . اما در عین حال ، اگر حرکت دادن بیمار ضرورت داشته باشد ، برای جلوگیری از آسیب بیشتر او ، مراحل زیر را دنبال کنید :
۱ . لباس ها ی او گرفته بگیرید و بکشید .  بهتر است یقه پیراهنش را بگیرید و از ساعد خود  به عنوان تکیه گاه سر استفاده نموده و اورا در یک خط مستقیم بکشید . این روش ارجحیت دارد ، چرا که سر مصدوم ضمن حرکت ثابت می ماند .

۲٫با گرفتن شانه ها یا پاهای مصدوم ، او را جابجا کنید . هر دو پا ، هر دو شانه، یا هر دو بازوی مصدوم  را بگیرید و او رال روی شانه هایش بکشید.

۳٫گردن و بالاتنه را تا حد ممکن صاف نگه دارید ، و در صورت لزوم اورا در یک خط مستقیم بکشید . از کشیدن مصدوم به هر سمت پرهیز نمائید !.

۴٫اگر لازم باشد که بدن مصدوم را بچرخانید ، این کار را حداقل با دو نفر انجام دهید . اگر چرخاندن بدن مصدوم ضرورت داشته باشد ،از جمله برای جلوگیری از خفگی حاصل از خونریزی یا استفراغ  ، این کار باید توسط حداقل دو نفر انجام شود . مصدوم را به گونه ای بچرخانید که گردن، پشت، و نیم تنه او به صورت یک تیکه حرکت کند . اجازه ندهید بدن تاب بخورد .


نکات مهم

• اگر مصدوم هشیار است ، سعی کنید او را آرام نگه دارید  . هر آنچه که می خواهید  انجام دهید ، برای او توضیح دهید .
• هنگام درخواست کمک ، به مرکز اورژانس اطلاع دهید که شما با یک مصدوم آسیب نخاعی مواجه هستید . در این صورت آنها می توانند در امداد رسانی به مصدوم بهتر و بیشتر شما را راهنمایی کنند .
هشدارهای مهم

• هر گونه حرکت مصدوم آسیب نخاعی ، ممکن است  منجر به فلج شدن یا مرگ او شود.
• اگر مصدوم هوشیار نیست و یا دچار ضربه سر شده ، باید فرض را برآسیب نخاعی مصدوم گذاشت .
• آسیب نخاع یک ضایعه دائمی محسوب می شود .
• سعی نکنید که مصدوم را حرکت دهید ، مگر اینکه در معرض خطر جدی قرار داشته باشد .

ترجمه  و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com )  ؛  منبع مورد استفاده  ؛  سایت :  http://www.wikihow.com –  مقاله :  How to Treat a Spinal Injury Victim – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران