۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چند نکته در موردایمنی کاربران ویلچر هنگام عبور ومرور در محیط شهری

توجه به موضوع ایمنی ویلچر برای تمام افراد ، رانندگان وسائط نقلیه و به خصوص کاربران ویلچر موضوعی مهم بوده و برای تمام آنها از اهمیت یکسانی برخورداراست . دراین مقاله چند ایده در مورد ایمنی ویلچر و بهبود آن ارائه شده است .

شما به عنوان یک فرد ویلچری ، در این مورد چه کارهایی می توانید انجام دهید . هر ساله عده زیادی از کسانی که از ویلچر استفاده می کنند ، هنگام تردد در حاشیه خیابانها و یا عبور از عرض آنها درگیر تصادفات می شوند . اگر چه احتمال میزان وقوع حوادث برای ویلچرهای برقی بالاتر از ویلچرهای غیرموتوری است . اما بطورکلی ، تقریبا” تمامی کاربران ویلچر در معرض خطر برخورد با یک وسیله نقلیه قرار دارند .

چرا بسیاری از کاربران ویلچر درمعرض تصلدف با سایر وسایل نقلیه هستند ؟ افرادی که روی ویلچر هستند ، عقیده دارند که قانونا” آنها نیز همانند سایر افراد سالمی هستند که از  پیاده روها عبور می کنند و در بیشتر موارد ، به دنبال همان قوانینی هستند که سایر افراد پیاده را شامل می شوند .

در هر حال ، افراد استفاده کننده از ویلچر به دلایل زیادی خیلی آسیب پذیر تر از سایرمردم پیاده روهستند :

 اول اینکه : کاربران ویلچر در حالت نشسته هستند و از این رو نسبت به سایر افراد پیاده در سطح پائین تری قرار دارند ، و به همین علت آگاه کردن آنها نیز مشکل تر است .

دوم اینکه : افرادی ویلچری معمولا” خیلی سریع تر از سایر مردم عبوری از  پیاده روها حرکت می کنند . در شرایط معمولی سرعت عادی مردم پیاده حدود سه مایل در ساعت ( حدود ۵/۰ کیلومتر) است ، اما ویلچرهای غیر موتوری می توانند دو برابر و ویلچرهای موتوری سه برابر سریعتر از افراد پیاده حرکت کنند .

ویلچرها نیازمند معابر و پیاده روهای بدون مانع هستند ، اما اکثرا” در وضعیتی هستند که نمی توانند از روی موانع عبور کنند . از طرف دیگر عدم وجود پیاده روهای بدون مانع ، باعث ایجاد مشکل در تردد کاربران ویلچر در خیابان ها و معابرشده است، در حالی که سایر مردم پیاده می توانند قدم زنان از اطراف موانع عبور کنند .

کاربران ویلچر برای بهبود وضعیت ایمنی ویلچر چه می توانند انجام دهند ؟

 اول اینکه : مردم ویلچری باید درک کنند که معمولا”  آنها مشکل تر از افراد پیاده دیده می شوند  و در کل تعداد اندکی از رانندگان هستند که به افراد استفاده کننده از ویلچر توجه لازم را داشته باشند . بنابراین ، این شما هستید که باید جانب احتیاط را داشته باشید ، به خصوص در شب . برای مثال ، قبل از عبور از جلوی یک وسیله نقلیه یقین ، پیدا کنید که راننده آن ، شما را دیده است و وسیله دیگری هم در پشت سر آن در حرکت نباشد .

دوم اینکه : اگر شما در جائی زندگی می کنید که در معابر ومسیرهای پیاده رو موانع زیادی وجود دارند ، به داشتن ویلچری فکر کنید که باعث بهبود حرکت  شما و به حداقل رساندن نیازمندیهای شما  برای رفتن به خیابان و رفع موانع موجود شود .

چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟ به عنوان نمونه  ، اگر ویلچرتان طوری باشد که بتوانید مرکز ثقل آن را تغییر دهید  ، با ایجاد انعطاف وتعادل در آن ، امکان عبوراز روی شکافها  و حفره های موجود در پیاده روها را خواهید داشت . یا اینکه به این موضوع فکر کنید که اگر چرخهای جلوئی ویلچر شما بزرگ باشد ،  به راحتی در داخل حفره ها گیر نخواهد کرد .

سوم اینکه ، کاربران ویلچر باید از ویلچرهایی استفاده کنند که به خوبی دیده شوند . به خصوص در شب ( ویلچرهای روشن ) . افرادی که می خواهند از ویلچر استفاده کنند ، باید ویلچرهائی بخرند که انعکاس نور خوبی داشته باشند و یا حتما ” یکسری لوازم جانبی مانند کیسه های ویلچر یا دستکش های مخصوص ویلچر که دارای مواد بازتابنده دارند ، تهیه نمایند .

در هر حال  با توجه کردن به برخی از نکات ساده ایمنی ویلچر، می توانید از بروز بسیاری از آسیب های جدی پرهیز کنید

 

منبع :  سایت http://www.articlesfactory.com –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران