۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

چرخ در ویلچرهای دستی

چرخ های بزرگ  ویلچرهای دستی که در واقع در عقب ویلچر قرار می گیرند، در اندازه های مختلف و به سبک های متنوع به عنوان گزینه های معمولی عرضه می شوند. به طور کلی، گفته می شود که هر چه چرخها بزرگتر باشد، راندن ویلچر آسان تر خواهد بود  و هر چه پهن تر باشند ، روی زمینهای نرم مانند چمن آسان تر رانده می شوند.

از آنجایی که چرخها بر روی راندن ویلچر تاثیر قطعی دارند، درمجموع ، انتخاب لاستیکها برای کاربرانی که بطور روزمره از ویلچر استفاده می کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است. گزینه های متعددی برای لاستیک وجود دارد و هر کدام از آنها مزایای خاص خود را دارند.

چرخهایی که در عکس زیر نشان داده شده اند، چرخهای گرانی محسوب می شود که در اکثر ویلچرها به عنوان گزینه عادی عرضه نمی شوند . اما اگر کسی بخواهد از آنها استفاده کند، معمولا” می تواند به طور جداگانه به عنوان محصولات لوازم یدکی برای خود خریداری کند . این نوع چرخها اغلب برای فعالیتهای ورزشی و ویلچرهای با کارایی بالا طراحی شده اند. اکثرا” این چرخها  فوق العاده سبک ، ودر عین حال  خیلی محکم و قوی هستند ، و معمولا”  از لاستیک های تخصصی در آنها استفاده شده که برای کاربران با فعالیت متوسط کارایی بالا یی دارند.

آشنایی با انواع چرخ در ویلچرهای دستی

چرخ های دارای پره های کامپوزیت

این چرخها برای استفاده در ویلچرهای امروزی خیلی متداول نیستند و بیشتر روی ویلچرها با انواع چرخهای معمولی هم استفاده می شوند . در این چرخها کامپوزیت از موادی مشابه نایلون / فایبر گلاس ساخته شده است که خیلی قوی، انعطاف پذیر و سبک وزن است. برای رفع نیازهای کاربر می توان آنها را با انواع مختلف لاستیک و حلقه چرخ نصب و مورداستفاده قرار داد.

حلقه چرخ در این چرخها نیازی به کارهای سرویس ونگهداری ندارد، چون طوری طراحی شده اند که درصورت اعمال فشارهای خارجی ناشی از برخورد یا فشار پیچ و تاب هایی که هنگام استفاده  باعث خم شدن آنها می شود ، به شکل اولیه خود بر می گردند.

چرخ های دارای پره های کامپوزیت

چرخهای پره دار

چرخهای پره دار بسیار شبیه به چرخ دوچرخه ها هستند و قبل از توسعه چرخهای کامپوزیت، عرف این بود که در تمام ویلچرها از آنها استفاده می شد. البته هنوز هم  از چرخهای پره دار در بسیاری از مدل های ویلچر اختیاری هستند اما تنها کسانی که انتظار کارایی بالاتری از ویلچر دارند، معمولا” آنها را انتخاب می کنند.

 

با وجود محبوبیت چرخهای کامپوزیت، آنها در طول استفاده دچار انعطاف و خمیدگی می شوند و این انعطاف باعث می شود، انرژی مورد نیاز برای حرکت ویلچر افزایش یابد. اما هنگامی که چرخهای پره دار ، در وضعیت خوبی باشند، دچار خم شدن و انعطاف نمی شوند  و لذا برای کاربران کارآمد تر هستند. احتمالا” بیشتر  کاربران این تغییری را احساس نخواهد کرد ، اما کسانی که خیلی فعال هستند، متوجه آن می شوند.

 ویلجر با چرخهای پره دار

چرخهای با عملکرد بالا

انواع زیادی از این چرخها در بازار وجود دارند که  برای کاربران ورزشکار و کاربران بسیار فعال عرضه شده اند. ویلچرهای با عملکرد بالا و محصولات آنها یک موضوع بزرگ است و می تواند یک وب سایت را به خود اختصاص دهد و از آنجا که گستره آنها فراتر از محدوده این مقاله است پرداختن به آنها مقدور نیست.

لاستیک ویلچر

بطور کلی سه نوع ویلچر وجود دارد :  بادی، توپر و  پر شده از فوم .

لاستیک یک عامل مهم در راحتی ویلچر، بخصوص هنگام راندن روی زمینهای ناهموار محسوب می شود . معمولا” هر چه لاستیکها سفت تر باشد، راندن آن و همینطور چرخش ویلچر آسان ترخواهد بود. و برعکس هر چه نرم تر باشد ، هل دادن آن سخت تر خواهد بود.

لاستیکهای بادی

استفاده از لاستیکهای بادی، روی چرخهای عقب ویلچر نسبتا” رایج تر است، چراکه  آنها روی زمینهای ناهموار سواری نرم تر و بهتری را نسبت به  لاستیکهای توپر فراهم می کنند. عیب لاستیکهای بادی این است که در صورت سوراخ شدن پنچر می شوند،  و  همچنین حتی بدون هر گونه آسیب ظاهری، بعد از مدتی استفاده  نازک تر شده و احتمال پنچری آنها افزایش می باید.

کم بودن  باد لاستیک بادی باعث می شود که هل دادن ویلچر سخت تر شود و باعث سایش بیش از حد لاستیک نیز می شود. لاستیکهای بادی و تیوپ آنها نسبت به لاستیکهای توپر، بیشتر نیا ز به تعویض دارند.

لاستیکهای توپر برای کسانی که می خواهند تا حد امکان ویلچر را هل بدهند، بهترین لاستیک محسوب می شوند  اما سواری خیلی خشنی را روی دست اندازها و پشته ها روی سطح زمین ایجاد می کنند. بزرگترین مزیت آنها این است که نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند، آنها مشکلات کم بادی و پنچری را نداشته وبه احتمال زیاد با طول عمر ویلچر چندان فرسوده نمی شوند. لاستیکهای توپر برای استفاده ویلچر در فضاهای داخلی نظیر داخل آسایشگاهها، بهترین هستند.

لاستیکهای فوم یا نیمه بادی

این لاستیکها، اساسا” نوعی لاستیک بادی محسوب می شوند که مرکز آنها نیمه – توپر است  و بطورکلی فی مابین لاستیکهای بادی و لاستیکهای توپر هستند. ( نمای شماتیک در شکل زیر ) مزیت آنها این است که آنها سفت تر از لاستیکهای بادی هستند، اما در زمره لاستیکهای بادی نیستند و سواری کمی نرم تری را نسبت به  یک لاستیک توپر فراهم می کنند. این نوع لاستیک ها هم به مرور زمان فرسوده می شوند و باید بعد از مدتی استفاده تعویض شوند.

ویلچر با لاستیکهای فوم یا نیمه بادی