۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

روشهای کاهش فشار روی ویلچرهای دستی

بالا کشاندن بدن

یکی از راههای معمول برای اجرای کاهش فشار این است که با فشار به دستها ، بدن خود را بلند کنیم تا فشار از روی نواحی باسن و قسمتهای استخوانی برداشته شود .

برای انجام این نوع کاهش فشار ، چرخهای ویلچر خود را قفل کرده و کمر بند ایمنی صندلی را  کاملا” شل کنید یا آن را  به طور کامل باز نمائید . سپس با استفاده از تکیه گاه دسته صندلی ، خودتان را بلند بکنید ، بطوری که باسن شما از روی تشکچه کاملا” جدا گردد. اگر صندلی تان دسته ندارد ، می توانید دستهای خود را روی چرخها قرار داده و این کار را انجام دهید .

هنگامی که خودتان را بالا کشیدید ، دستهای خود را به طور کامل صاف کنید و آرنجهای خود را قفل نمائید . موضوع مهم این است که باید مطمئن شوید که باسن شما بطور کامل از روی تشکچه بلند شده باشد . بعد از بالا کشاندن بدن خود باید به مدت ۱۵ ثانیه آن را بالا نگه دارید . این کار را هر ۱۵ دقیقه یکبار انجام دهید . شما می توانید این حالت را هر ۳۰ دقیقه یکبار هم تکرار کنید ، اما در این حالت باید بدن خود را به جای ۱۵ ثانیه ،  ۳۰ ثانیه بالا نگه دارید . ( البته ممکن است تیم پزشکی شما توصیه دیگری کرده باشد که باید طبق نظر آنان عمل نمائید ) . در هر حال یادتان باشد که باید بالا نگه داشتن بدن طوری باشد که پوست شما ، بتواند تاثیرفشارهای حاصل از نشستن را خنثی نماید .

خم کردن بدن به یک پهلو

این تکنیک برای اجرای محتاطانه ،  کاهش فشار در محیط های اجتماعی یا وقتی که فرد قادر نباشد باسن خود را بطور کامل از روی تشکچه جدا کند ، مفید است.

یکی از راههای انجام کاهش فشار این است که بدن خود را به یک سمت خم نموده تا فشار از روی باسن برداشته شود . توجه داشته باشید که با این کار تنها نیمی از فشار بدن خود را می توانید بردارید ، چرا که هر بار می توانید تنها یک سمت باسن خود را بلند کنید . برای انجام این کار ، باید هر طرف بدن را به مدت ۱۵ ثانیه بالا نگه داشته  و هر ۱۵ دقیقه یکبار این کار تکرار نمائید .  یا می توانید به مدت ۳۰ ثانیه  بدن را بالا نگه داشته وهر ۳۰ دقیقه یکبار آن را تکرار نمائید ( مگر اینکه تیم پزشکی شما ، مقدار زمان های دیگری را به شما  توصیه کند) .

ابتدا به سمت راست خم شوید ، تا جائی که سمت چپ باسن تان از جمله قسمتهای استخوانی آن از روی تشکچه صندلی بلند گردد .  ممکن است لازم باشد که روی دسته صندلی ویلچر فشار وارد کنید و آرنج چپ خود را صاف کنید تا کل وزن بدن تان جابجا شده و فشار آن از روی نواحی مربوطه برداشته شود . اگر صندلی ویلچرتان دسته ندارد ، می توانید دست خود را بر روی چرخ قرار دهید . سپس به حالت نشسته بر گردید و همین کار را برای طرف مقابل هم تکرار کنید . بدن خود را به سمت چپ خم کنید تا جائی که  سمت راست باسن شما از جمله قسمتهای استخوانی آن بطور کامل بالا برود ، آن را در همان حالت نگه دارید .

خم شدن به جلو

برای انجام این نوع کاهش فشار ، به سمت جلو خم شوید تا فشار از روی باسن تان برداشته شود . قبل از شروع این کار ، اطمینان حاصل کنید که ترمز ویلچر تان حتما”  قفل شده باشد .

روی صندلی خود به جلو خم شوید تا جائی که بتوانید دستهای خود را زیر باسن خود سر دهید . برای ۱۵ ثانیه (هر ۱۵ دقیقه تکرار کنید ) یا ۳۰ ثانیه (هر ۳۰ دقیقه تکرار کنید ) در این وضعیت باقی بمانید ( مگر اینکه تیم پزشکی شما ، مقدار زمان های دیگری را به شما  توصیه کند ) .

یک گزینه دیگر این است که به سمت جلو خم شده و قفسه سینه خود را بر روی زانو های خود  قرار دهید . روش دیگر این است که بر روی یک میز به سمت جلو خم شوید . موضوع مهم این است که مطمئن شوید فشار به حدی باشد که باسن و مناطق استخوانی آن کاملا” بلند شوند .

نکته مهم :

روشهایی که در بالا ذکر شده است ، تنها اطلاعات کلی را ارائه می دهد و تنها برای مقاصد اطلاعاتی و آموزشی مطرح شده است . شما مجاز نیستید که صرفا” از آنها برای درمان یک عارضه بالینی استفاده کنید . در ضمن نمی توانید با توجه به شرایط خاص پزشکی خودتان ، از آنها به عنوان  جایگزین توصیه های تخصصی پزشکی استفاده نمائید .  یادتان باشد که همیشه قبل از شروع هرروش درمانی جدید ، با پزشک وتیم پزشکی خود مشورت داشته باشید.

منبع : سایت http://www.spinalcord.org –  تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com)  -انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران