۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

ورزش بانوان معلول ایران سرآمد کشورهای منطقه است

نایب رییس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان معتقد است ورزش بانوان معلول ایران سرآمد تمام کشورهای منطقه است اما نسبت به کل جهان در وضعیت متوسط قرار دارد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست خبری فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان با حضور نایب رییس بانوان و نواب رییس انجمن‌های والیبال، تیروکمان، دوومیدانی، تیراندازی، بوچیا، قایقرانی و دو ورزشکار از تنیس روی میز و دوومیدانی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، بتول مشرف جوادی نایب رییس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان اظهار کرد: ما در فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در دو بخش داخلی و خارجی فعالیت می‌کنیم که خوشبختانه سال گذشته فعالیت‌های داخلی و رویدادهای بین‌المللی ما به خوبی انجام شد. البته نتایجی که به دست آمد راضی‌کننده نبود. با این حال توانستیم در سال ۹۱ در رویدادهای خوبی حضور داشته باشیم؛ به طوری که در رده‌ی بزرگسالان سه اعزام انجام شد و حاصل آن کسب دو مدال طلا، سه نقره و دو برنز بود. هم‌چنین اولین مدال طلای المپیک و پارالمپیک بانوان نیز توسط زهرا نعمتی به دست آمد. در بخش جوانان نیز حدود ۵ سال است برای پشتوانه‌سازی فعالیت می‌کنیم که خوشبختانه در رشته‌های مختلف تا حدودی توانسته‌ایم به اهدافمان برسیم؛ به طوری که در سال گذشته طی اعزام‌هایی که داشتیم یک مدال طلا، ۴ نقره و ۲ برنز کسب شد. در واقع حاصل کار جوانان از سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ به این طرف کسب ۲ مدال طلا ۷ نقره و ۲ برنز در رشته‌های بوچیا، دوومیدانی و تنیس روی میز بوده است. بنابراین ما باید تلاش کنیم در سال‌های آینده موفق‌تر عمل کنیم.

 

مشرف جوادی با اشاره به نتایجی که در المپیک لندن به دست آمد، گفت: در المپیک پکن ما ۴ ورزشکار خانم اعزام کردیم و در لندن تعداد آنها به دو برابر افزایش یافت. البته نتایجی که در پکن به دست آمد قابل توجه بود اما نتایج لندن از لحاظ کمی و کیفی بهتر بود. بر این اساس در سال ۹۲ ما بازی‌های پارآسیایی جوانان را در مالزی پیش رو داریم و در حال حاضر نیز پیش‌بینی کرده‌ایم ۳ ورزشکار در رشته‌ی بوچیا، ۳ ورزشکار در رشته‌ی تنیس روی میز و ۳ ورزشکار در رشته‌ی دوومیدانی به مسابقات اعزام کنیم.

 

نایب رییس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان درباره سایر برنامه‌های فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در بخش بانوان بیان کرد: در سال جدید دو رشته‌ی تنیس و قایقرانی به جمع ۸ رشته‌ی ما اضافه شد و خوشحالم با توجه به این‌که قایقرانی برای اولین بار در سال ۹۰ ایجاد شد مسابقات قهرمانی کشور آن را امسال برگزار کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم در بازی‌های پارآسیایی اینچئون کره جنوبی نیز حضور داشته باشیم. از دیگر برنامه‌هایی که می‌خواهیم انجام دهیم اعزام‌های مکرر رشته‌های تیراندازی، تیروکمان و والیبال برای آمادگی بیشتر جهت حضور در بازی‌های پارآسیایی کره جنوبی است. هم‌چنین در سال گذشته ما توانستیم در رشته‌ی بدمینتون، استعدادیابی را انجام دهیم که خودم مسوولیت آن را بر عهده گرفتم و داریم سعی می‌کنیم بازیکنی را از این رشته به بازی‌های پارآسیایی جوانان مالزی اعزام کنیم.

 

مشرف جوادی درباره‌ی جمعیت فعال در بخش ورزش بانوان جانبازان و معلولان بیان کرد: آن‌چه که در بخش بانوان انجام می‌شود حاصل کار هیات‌ها، نایب رییس‌ها و حتی خانواده‌ی ورزشکاران است که در رسیدن به اهداف مورد نظر ما کمک می‌کنند. در واقع علت موفقیت بانوان همدلی در این بخش است. البته در بخش آقایان نیز همدلی وجود دارد. از لحاظ آماری در سال گذشته با توجه به آماری که استان‌ها دادند متوجه شدم در بحث ورزش قهرمانی ۴۰۰۰ ورزشکار فعال وجود دارد و در بخش همگانی نیز ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ ورزشکار فعالیت می‌کند که البته شاید این آمار از سال گذشته تا امسال افزایش یافته باشد.

 

وی ادامه داد: من با ارزیابی که از ورزش بانوان جانبازان و معلولان داشتم به آنها نمره‌ی قبولی می‌دهم. البته باید این کار را اذهان عمومی انجام دهد اما با توجه به موفقیت‌هایی که به دست آمده فکر می‌کنم حداقل می‌توان نمره قبولی را به ورزشکاران بانوان جانباز و معلول داد؛ چرا که اولین مدالی که در ورزش بانوان کسب شد در رشته‌ی تنیس روی میز توسط یک بانوی معلول بود و اولین مدال طلای المپیک و پارالمپیک توسط یک بانوی معلول به دست آمد. هم‌چنین پس از انقلاب بانوان توانستند ۱۲۰ مدال طلا، نقره و برنز کسب کنند که این خود افتخار بزرگی محسوب می‌شود که در رسیدن به این موفقیت گروه‌های خاصی کمک کردند اما ما نیاز به کمک‌های همه‌جانبه‌ی سازمان‌های ذی‌ربط داریم.

 

نایب رییس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در پاسخ به این پرسش که فدراسیون چه اهدافی در آینده برای بانوان دنبال می‌کند، گفت: در اهداف مسابقه‌ای هدف اول ما حفظ جایگاه و ارتقای جایگاه بانوان در بازی‌های پارآسیایی اینچئون کره جنوبی است. هم‌چنین برای شرکت در پارالمپیک‌ها نیز کسب سهمیه مهم‌ترین عامل محسوب می‌شود. بنابراین ورزشکاران ما باید تلاش کنند تا در مسابقات بین‌المللی بتوانند سهمیه‌ی حضور در بازی‌های پارالمپیک برزیل را کسب کنند. البته این را هم اضافه کنم که ریاست فدراسیون نگاه خاصی به بانوان دارد و سعی می‌کند در مورد آنها منعطف‌تر برخورد کند. در واقع نگرش خوبی نسبت به ورزش بانوان وجود دارد؛ به طوری که اگر در مسابقه‌ای تنها کسب مقام پنجمی یا ششمی وجود داشته باشد باز هم بانوان را اعزام می‌کنند؛ در صورتی که در مورد آقایان سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنند.

 

مشرف جوادی در پاسخ به این پرسش که فدراسیون در بخش بانوان چقدر با مشکل کمبود اعتبارات و بودجه مواجه است، بیان کرد: مشکل بودجه که در تمام فدراسیون‌ها وجود دارد. اما در فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان در ارتباط با برگزاری رویدادها و اعزام‌ها هیچ تفاوتی بین خانم‌ها و آقایان قائل نمی‌شوند و من این را با صراحت و صداقت می‌گویم. برای نمونه در رشته‌ی بوچیا تنها ۴ سهمیه وجود داشت و از آن‌جا که توانایی خانم‌ها در این رشته بیشتر بود قرار شد ۳ خانم و تنها یک آقا به مسابقات اعزام شوند.

 

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که ورزش‌های جانبازان و معلولان ایران در بخش بانوان نسبت به کشورهای دیگر در چه سطحی قرار دارد، گفت: ارزیابی که از ورزش بانوان ایران می‌شود نشان داده که ایران در منطقه سرآمد بسیاری از کشورهاست اما در دنیا به این صورت نیست؛ به طوری که در حد متوسط رو به خوب قرار داریم و از آن‌جا که زمینه‌ی استعدادیابی بیشتر شده، اگر امکانات نیز افزایش یابد ورزش بانوان در آینده رو پیشرفت خواهد رفت.

 

نایب رییس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان درباره‌ی اعتراض برخی ورزشکاران نسبت به تنها برگزار شدن اردوهای غیرمتمرکز گفت: هیچ تفاوتی بین رشته‌های تیمی و انفرادی وجود ندارد اما با توجه به نشستی که رییس فدراسیون و ورزشکاران رشته‌های انفرادی داشتند خود ورزشکاران خواستار این شدند که اردوهای آنها به صورت غیرمتمرکز برگزار شود؛ چرا که برایشان مفیدتر است. البته خود ما با صحبتی که داشتیم خواستار این موضوع شدیم که اردوهای متمرکز نیز برگزار شود تا بتوانیم نظارت بیشتری داشته باشیم و قرار شد هر فصل یا هر شش ماه یک بار یک دوره اردوی متمرکز برگزار شود.

 

وی درباره‌ی حضور زهرا نعمتی در تیم ملی تیروکمان افراد غیرمعلول نیز گفت: صحبت‌هایی در این مورد شده بود که زهرا نعمتی در تیم ملی تیروکمان بانوان حضور داشته باشد اما خود این فرد ترجیح داده در تیم ملی معلولان فعالیت کند و هم‌چنین او تصمیم ندارد فعلا در زمینه‌ی مربیگری کار کند و در حال حاضر فقط تمرین می‌کند.

 

مشرف جوادی در پایان با اشاره به حضور بانوان معلول در سومین دوره‌ی بازی‌های پارآسیایی جوانان مالزی بیان کرد: تجربه‌ی ما در بخش جوانان کم است. با این حال برای انتخاب ورزشکاران وسواس‌های خاصی داشتیم و تلاش کردیم بهترین‌ها انتخاب شوند که امیدوارم تمام ورزشکاران چه در بخش آقایان و چه در بخش بانوان بتوانند مدال کسب کنند. در مورد کسب نتیجه در بخش بانوان نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ چرا که سومین دوره‌ی مسابقات کاملا متفاوت با دو دوره‌ی پیش آن است و آن‌طور که ما شنیده‌ایم کشورهای بیشتری حضور پیدا کردند و رقابت‌ها نیز با قدرت بیشتری برگزار خواهد شد.

 

در ادامه‌ی این نشست نایب رییس انجمن والیبال نیز درباره‌ی برگزاری لیگ والیبال و جذب اسپانسر گفت: در سال ۹۱ دهمین دوره لیگ والیبال نشسته را با حضور ۱۰ تیم برگزار کردیم که سه تیم با اسپانسر در این رقابت‌ها شرکت کردند و هفت تیم باقی‌مانده توسط هیات‌ها اعزام شدند. بر این اساس ما تصمیم گرفته‌ایم برای جذب بیشتر اسپانسر به تیم‌های اول تا سوم دوره‌ی پیش لیگ نامه بزنیم و در صورت موافقت آنها به مسابقات باشگاه‌های آسیا اعزام شوند.

 

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین کاری که ما در سال ۹۱ انجام دادیم برگزاری جشنواره استعدادیابی در بخش جوانان و به میزبانی مشهد بود. در این جشنواره ۲۵ ورزشکار زیر ۱۹ سال استعدادیابی شدند که البته ۱۰ نفر از آنها پیش از این در تیم ملی حضور داشتند اما ۱۵ نفر از آنها برای اولین بار بود که در این جشنواره شرکت می‌کردند و با حضور این نفرات اولین اردوی تیم ملی را در سال ۹۱ برگزار کردیم.

 

توکلی درباره‌ی حضور تیم ملی والیبال نشسته ایران در بازی‌های پارآسیایی جوانان مالزی نیز گفت: ایران قرار بود در این رقابت‌ها حضور داشته باشد اما به این دلیل که تعداد تیم‌ها به حد کافی نبود رقابت‌ها برگزار نمی‌شود. در این راستا هم در سال ۹۲ پنج اردو در برنامه داشتیم که به دلیل برگزار نشدن رقابت‌ها در رشته‌ی والیبال نشسته، اردوها نیز فعلا به حالت تعطیل درآمده است.

 

نایب رییس انجمن دوومیدانی نیز در باره‌ی برنامه‌های این انجمن بیان کرد: دوومیدانی جانبازان و معلولان حرف‌های خاصی برای گفتن دارد. در حال حاضر مهم‌ترین واقعه‌ای که ما پیش رو داریم بازی‌های پارآسیایی جوانان مالزی است که بر این اساس از ۲۲ مهرماه آخرین اردوی تیم ملی برگزار و پس از آن ورزشکاران به رقابت‌ها اعزام می‌شوند.

 

وی ادامه داد: در جشنواره استعدادیابی مشهد ما حدود ۲۰ دوومیدانی‌کار انتخاب کردیم که ۱۰ نفر از آنها به اردو دعوت شدند که از این ۱۰ نفر نیز ۳ نفر به بازی‌های پارآسیایی مالزی اعزام می‌شوند. در مورد لیگ باشگاهی نیز امسال اولین دوره‌ی آن را برگزار می‌کنیم که آن هم با حضور خانم‌ها و آقایان است. یعنی هر تیمی که از هر استانی شرکت می‌کند حتما باید دو خانم را در ترکیب خود داشته باشد. در غیر این صورت نمی‌تواند در مسابقات شرکت کند و این موضوع می‌تواند فرصت خوبی برای بانوان دوومیدانی‌کار باشد. از دیگر برنامه‌های این انجمن برگزاری کلاس‌های مربیگری درجه ۲ است که ۲۴ شهریورماه برگزار می‌شود و مربیان ملی حتما باید در این کلاس مربیگری حضور داشته باشند.

 

نایب رییس انجمن بوچیا نیز گفت: ما از سال گذشته تمام تمرکز خود را بر روی مسابقات جوانان گذاشتیم و با برگزاری مسابقات قهرمانی کشور نیز چهار نفر برتر را به اردوی انتخابی دعوت کردیم. پس از آن ۷ نفر به مرحله بعدی اردوی تیم ملی دعوت شدند که از این ۷ نفر نیز ۳ نفر به مرحله آخر اردو دعوت و پس از آن به بازی‌های پارآسیایی مالزی اعزام می‌شوند که این رقابت‌ها اولین تجربه برون‌مرزی ورزشکاران جوان رشته‌ی بوچیا محسوب می‌شود و تمام تلاش این است که بتوانند بهترین نتیجه را بگیرند. برنامه بعدی که ما در پیش رو داریم پس از بازی‌های پارآسیایی برای رده بزرگسالان پیش‌بینی کردیم هر ماه یک اردو برگزار شود تا بتوانند خود را برای بازی‌های پارآسیایی کره آماده کنند.

 

وی افزود: در سال گذشته مهم‌ترین اتفاقی که در رشته‌ی بوچیا افتاد وارد شدن توپ این رشته از کشورهای سازنده بود که ما توانستیم مقداری توپ در اختیار هیات‌ها و ورزشکاران قرار بدهیم. البته هنوز مشکل توپ حل نشده، با این حال فعلا توپ‌های استاندارد را در اختیار داریم.