آشنایی با انواع قفل چرخ ویلچر
بر خلاف تصور مردم ، قفل چرخ ویلچر ، ترمز محسوب نمی شود . ترمز ویلچر برای کاهش سرعت و متوقف نمودن ویلچر استفاده می شود ، اما این موضوع برای قفل چرخ ها صدق نمی کند . قفل چرخ بیشتر شبیه ترمز دستی خودرو عمل می کند . یعنی برای ثابت نگهداشتن ویلچر درجای خود ، در زمان توقف ویلچر مثلا” هنگام منتظر بودن یا زمان جابجا شدن ، جهت نشستن روی ویلچر یا خارج شدن از آن طراحی شده است .
انواع قفل چرخ
بطورکلی قفل چرخها یی که روی بیشتر ویلچرهای استاندارد صنعتی نصب شده اند . دو نوعند :
قفل فشار دادنی : به صورت فشاری عمل می کنند . یعنی کاربر روی دسته آن فشار می دهد تا چرخ با قفل درگیر شود .
قفلهای کشیدنی : بصورت کشیدنی هستند و کاربر برای قفل کردن چرخها باید آن را بکشد .
معمولا” قفلهای هل دادنی یا کشیدنی از نظر ظاهری شبیه هم هستند و در بالای ریل جانبی چارچوب ویلچر و درجلوی هر کدام از چرخهای بزرگ تعبیه شده اند .
در این نوع قفلها در صورت عدم دقت و بی احتیاطی ، احتمال تماس دست با چرخ و گیر کردن آستین و لباس و بدن و آسیب دیدگی وجود دارد .
انواع دیگر :
قفلهای مورب : قفلهای مورب برای ویلچرهای ورزشی و برای کاربران خیلی فعال انتخاب می شوند . این قفل چرخها ، در قسمت بالایی چارچوب جانبی ویلچرنصب می شوند، اما هنگام استفاده کاملا” در زیر صندلی قرار می گیرند . کاربرانی که خیلی فعال هستند و ویلچر خود را سریعتر هل می دهند ، با آسیب دیدگی دستها ، هنکام کشیدن یا هل دادن ویلچر ، جهت قفل کردن چرخها ، به دلیل نزدیکی تقریبی آن به چرخها آشنا هستند . در ویلچرهای مجهز به قفلهای مورب ، به خاطر دور شدن دستها از کنار چرخها ، هنگام هل دادن ویلچر ، مشکل آسیب دیدگی ها حل شده است .
قفلهای پائی : قفلهای پائی فقط در ویلچرهای سرعتی که چارچوب آنها تاشونده نیست ، کاربرد دارند . قفلهای پائی در دسترس خود کاربر ویلچر نیست بلکه تنها مراقب یا همراه کاربر ویلچر می تواند آن را فعال کند . این قفلها درقسمت پائین پشت صندلی ، روی میله جانبی انتهایی نصب می شوند و هر قفل به وسط محور ترمز که بیشتر مردم از پاهای خود ، روی آن استفاده می کنند ، وصل می شود .