۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نگاهی به معلولیت با تماشای «پای چپ من»

ساخته تحسین برانگیز جیم شرایدن شاید یکی از مناسب ترین فیلم ها برای آشنایی با توانایی های معلولان باشد که قرار است جمعه در برنامه سینما سلامت به نمایش درآید.


خبرگزاری شبستان
، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : 
سینما علاوه بر آن که در جهان به عنوان یک سرگرمی پرطرفدار شناخته می شود، از ظرفیت آموزشی فراوانی هم برخوردار است. همه ما فیلم هایی را به خاطر می آوریم که بر زندگی فردی و اجتماعی مان تاثیرات عمیقی گذاشته اند.

 

میزان این تاثیرگذاری به حدی است که استادان دانشگاه و معلمان مدارس گاهی دانشجویان و دانش آموزان خود را به تماشا و تحلیل فیلم های شاخص مرتبط با رشته و زمینه تحصیلی شان دعوت می کنند. بسیار شنیده ایم که استادان روانشناسی از محصلان خود خواسته اند تماشای فیلم هایی چون «انجمن شاعران مرده» به کارگردانی پیتر ویر و «ویل هانتینگ خوب» ساخته گاس ون سنت را از دست ندهند.

 

شاید اهمیت وجه آموزشی و تربیتی سینما، به تاثیرگذاری این مدیوم بر ذهن انسان بازگردد؛ چنان که مخاطب بالاترین میزان از همذات پنداری را با کاراکترهای فیلم یا سریال تجربه می کند.

 

البته این تاثیرگذاری را نمی توان همواره مثبت ارزیابی کرد. مثلا هنگامی که یک فیلم با تکیه بر قهرمان سازی ساخته می شود، همذات پندای تماشاگر با آن، عامل جدایی از واقعیت و غرق شدن در خیال واهی خواهد بود. در این موارد تکیه بیش از اندازه به این قهرمان ها، در آینده فرد را دچار ناامیدی و بی تحرکی می کند.

 

البته گاهی سیستم های آموزشی از این قهرمان سازی سینمایی برای ترغیب و تشویق مردم به خصوص کودکان و نوجوانان برای حضور در یک فعالیت خاص بهره می برند. همانند پروژه ای که در ژاپن پیاده شد. ابتدا سریال «فوتبالیست ها» در این کشور پخش شد، وقتی هیجان کودکان برای فوتبالیست شدن افزایش یافت مدارس فوتبال آن ها را جذب کرده و امکانات مناسبی در اختیارشان گذاشتند تا از این طریق فوتبال ژاپن استعدایابی مهمی را تجربه کند. ژاپن با این اقدام توانست استعدادهای فوتبال خود را شناسایی و سال ها بعد در جام جهانی ۲۰۰۲ که یکی از میزبان های آن بود، شگفتی ساز شود.

 

به هر روی آن چه می توان بر آن تکیه کرد، نقش تاثیرگذار سینما بر نگرش های فردی و اجتماعی جوامع است. به همین خاطر است که تخصص های مختلف جامعه می توانند از سینما در راستای اهداف خود بهره ببرند. گاهی هم کافی است از فیلم های سینمایی برای توضیح یک مفهموم برای مردم بهره برد. «سینما سلامت» برنامه ای است که با همین هدف از شبکه تخصصی سلامت سیما پخش می شود.

 

این برنامه، موضوع این هفته خود را به زندگی معلولان و چالش های پیش روی این قشر اختصاص داده و به همین منظور قرار است فیلم «پای چپ من» را برای مخاطبان خود پخش کند. اجرای این برنامه که جمعه ساعت ۱۱ روی آنتن می رود را «فرهاد جم» بازیگر سینما و تلویزیون بر عهده دارد و  «حسین نحوی نژاد» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی میهمان این قسمت خواهد بود.

 

«پای چپ من» ساخته تحسین برانگیز «جیم شرایدن» محصول سال ۱۹۸۹ است. فیلم داستان واقعی خانواده ای ایرلندی و پرجمعیت است که فرزندی معلول دارند. زندگی خانواده به سختی می گذرد اما مادر خانواده همه تلاش خود را برای جلوگیری از سرخوردگی فرزند معلول به کار می بندد.

 

اما علاوه بر داستان تاثیرگذار و کارگردانی روان جیم شرایدن، آن چه پای چپ من را به اثری ماندگار تبدیل کرده، بازی باورنکردنی «دنیل دی لوئیس» در نقش بزرگسالی «کریستی براون» است که تصویری تکان دهنده از زندگی یک معلول، بیم ها و امیدهایش به تصویر کشیده است.