۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نکات و توصیه هایی برای تمیز کردن ویلچر

اگرچه توصیه می شود پس از بازدید از هر مکان عمومی ، کل  ویلچر بطور کامل  تمیز و ضدعفئنی شود ، اما برخی از لوازم جانبی و اجزای مختلف مانند تشکچه  ، دسته صندلی و یا حلقه چرخ های باید بطور ویژه ای مراقبت شوند ، چراکه اغلب این قسمتها هستند که بیشتردر معرض آلودگی ویروسی قرار می گیرند .

تمیز کردن ویلچر

در زیر لیستی از مهمترین قسمتهای ویلچر که باید با دقت تمیز و ضدعفونی گردند ذکر شده است :

  • چرخ های جلو و عقب: چرخ های ویلچر در تماس مستقیم با زمین و در نتیجه در معرض آلودگی  با انواع میکروب ها هستند . حتی اگر برنامه ضد عفونی روزانه ویلچر انجام نشود ، توصیه بر این است هر بار که به خانه برمی گردید یک برنامه تمیزکاری برای چرخهای وبلچر داشته باشید . اطمینان حاصل کنید که ضد عفونی کننده برای استفاده بی خطر باشد . به این معنا که به پوست و ریه ها و سایر اعضای بدن شما آسیب نرساند . همچنین می توانید از آب صابون استفاده کرده و بعد از آن چرخها را کاملاً خشک کنید . هرگز برای ویلچر برقی خود از محلول فراوان استفاده نکنید و آن را در تماس مستقیم با آب قرار ندهید.
  • دستگیره ها : دستگیره ها یکی از منابع اصلی آلودگی در ویلچرها محسوب می شوند چرا که معمولاً بیشتر از سایر قسمتها با دستهای افراد مختلف در تماس هستند و در نتیجه انتقال میکروبها و ویروس را تسهیل می کنند . به همین دلیل ، لازم است که آنها را با یک مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید . این محصولات استریل کننده معمولا” دارای برچسب ضد باکتری و ویروس کش نیز می باشند .
  • دسته صندلی : دسته صندلی ویلچر نیز یکی از اجزایی است که باید بخاطر تماس مکرر و در صورت امکان با یکی از این مواد ضد عفونی کننده سطوح ، ضد عفونی شود.
  • جوی استیک و حلقه چرخ : هنگام تمیز کردن ویلچر ، نمی توانیم ضد عفونی قسمت دسته کنترل را در مورد ویلچرهای برقی یا حلقه چرخ را در مورد ویلچرهای دستی فراموش کنیم . این دو قسمت در تماس کامل با دستهای ما هستند و می توانند باعث تجمع مقدار زیادی از میکروبها دراین قسمتها شوند .
  • تشکچه : تشکچه صندلی و تکیه گاه پشت در تماس کامل با بدن هستند. سایش و تعریق می تواند به تجمع و گسترش باکتری در این نواحی کمک کند . در صورت امکان ، این قسمتها را با مواد ضد عفونی کننده تمیز کرده ، حدود ۱۵ دقیقه صبر نموده و سپس با یک کاغذ یا پارچه یکبار مصرف آن را خشک کنید.

اگر از انواع دیگر تجهیزات کمکی مانند انواع عصا وواکر واز این قبیل استفاده می کنید ، می توانید توصیه های ذکر شده را دنبال کرده و بخشهلیی که مرتباً لمس می کنید ، را ضدعفونی کنید ، به ویژه هنگام استفاده از آنها در مکان های عمومی :

  • مهم است که هر زمان که از یک مکان عمومی مانند سوپرمارکت بازدید می کنید ، ویلچر و سایر تجهیزات خود را تمیز وضدعفونی کنید .
  • تمام سطوح تماس ، باید با محلول ضد عفونی کننده تمیز شوند. برای اینکار می توانید از دستمال های مرطوب حاوی محلول الکلی حداقل ۷۰ درصد  یا سایر محلولهای ضد عفونی کننده استاندارد و مورد تأیید ، استفاده کنید. محلول ضدعفونی کننده باید حداقل ۱۵ دقیقه روی سطح باقی بماند. باید سطح را با یک دستمال پاک و سپس با یک پارچه ضدعفونی شده  خشک کنید .
  • دقت کنید که تمام سطوحی که با آب تمیز کرده اید ، پس از ضد عفونی کاملا” خشک شده باشند . چرا که اگر ویلچر شما به درستی خشک نشود ، می تواند آسیب ببیند . بنابراین بهتر است هر یک از اجزای ویلچر خود را با پارچه ای کمی مرطوب ، نه خیس تمیز کنید .
  • از حلال ها ، سفید کننده ها ، ساینده ها ، شوینده های مصنوعی ، واکسها ، یا اسپری براق کننده استفاده نکنید.
  • فراموش نکنید تمام اجزایی که مرتباً توسط کاربران و مراقبان لمس می شوند ، ضد عفونی شوند .
  • جوی استیک روی ویلچر برقی را می توان با یک پارچه نمدار و ضدعفونی کننده رقیق تمیز کرد.