۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

تمیز کردن چرخ های ویلچر در این دنیای آلوده ما

احتمالا” چرخهای ویلچر شما بیشتر اوقات کثیف می شوند . در بیرون خانه همیشه ، خاک و گل ، سنگریزه ، شاخ و برگ و برف و باران ، به ویژه در آب وهوای بارانی یا زمستانی وجود دارند . ویلچرهای دستی و برقی در هر جائی که حرکت کنند ، گردو خاک و آلودگی ها را به خود می گیرند و آنها را به همراه خود به داخل خانه منتقل می کنند . مطمئنا”، شما نمی خواهید کف پوش و فرش های منزل شما لک شوند و خاک و آلودگی به خود بگیرند . بنابراین تمیز کردن چرخهای ویلچر برای کاربران آنها به عنوان یکی از کارهای روال روزمره اهمیت زیادی دارد.

بنابراین بهتراست افراد ویلچری هنگامی که وارد خانه می شوند ، جایی را برای توقف ویلچر خود در نظر گرفته و در آن نقطه چرخ های ویلچر خود را با دقت بررسی کنند تا ببینید احتمالا” چیزی روی آنها چسبیده است یا نه . این منطقه از خانه می تواند جایی در فضای باز باشد و یک زیرانداز یا یک حصیر مانند با یک سطح زبر و ناهموار در آن قرار داده شود تا وقتی ویلچرتان را روی آن مستقر می کنید ، بتوانید چرخها را پاک کرده و بعد از آن ، زیرانداز را در محوطه حیاط و یا داخل یک سطل زباله تکان داد تا گرد وغبار از آن جدا شود . البته اگر بتوان یک جارو برقی کوچک در کنار این منطقه قرار داد ، خیلی خوب خواهد شد .

تمیز کردن چرخهای ویلچر دستی

چرخهای ویلچرهای دستی را می توان با استفاده از یک دستمال مرطوب ، یک حوله کاغذی مرطوب یا دست پوشهای مخصوص شستشوی ماشین تمیز کرد . دقت کنید که مواد شیمیایی که برای تمیز کردن چرخ های ویلچر استفاده می کنید ، از نوعی نباشد که به کف منزل بچسبد یا پیامدهای ناجوری روی کف خانه ایجاد کند . شما می توانید با بکارگیری یک تمیز کننده همه کاره ، این کار را انجام دهید .

بعضی از مردم از تجهیزات مخصوص تمیز کردن چرخ ویلچر استفاده می کنند . در واقع این دستگاهها برای تمیز کردن چرخ ها ساخته شده اند و با استفاده از آنها سطوح کف منزل محافظت می شوند .

تمیز کردن چرخهای ویلچر دستی

استفاده از دست پوشهای مخصوص شستشوی اتومبیل نیز خوب است چرا که می تواند از دستهای شما محافظت کند و و در واقع کمک می کند تا بتوانید با مواد شیمیایی مخصوص تمیز کاری لاستیک  کارکنید . با توجه به اینکه این دست پوشها قابل شستشو هستند ، می توانید در مصرف محصولات کاغذی که هزینه زیادی هم دارند ، صرفه جویی کنید .

تمیز کردن چرخهای ویلچر دستی

سعی کنید رطوبت ها را هم بطور کامل را از روی  چرخ ها از بین ببرید. برای این کار هم  می توانید چرخ ها را با چند دقیقه استفاده از یک خشک کن دمنده خشک کنید .

تمیز کردن چرخهای جلویی ویلچر کمی نیاز به توجه بیشتری دارد ، چرا که شما باید یا ویلچر به پهلو قرار داده و یا آن را به روی یک بلندی رانده تا به آنها دسترسی پیدا کنید . برای جدا کردن شاخ و برگها یا خزهای حیوانی چسبیده به پره ها یا چرخها می توانید از چیزهایی مانند برسهای دسته بلند ، مسواک ، و یا حتی انبر و موچین استفاده کنید .

تمیز کردن چرخهای ویلچر دستی

همچنین یک کپسول هوای فشرده یا خشک کن برقی هم برای این کار می تواند مفید باشد و می توان به راحتی بقایای گردو خاک و گل وشل را ازروی ویلچر جدا نمود .

تمیز کردن چرخهای ویلچر دستی

تمیز کردن چرخهای  ویلچر برقی

تمیز کردن چرخهای یک ویلچر الکتریکی کمی مشکل تر است ، چرا که چرخ ها معمولا” درعمق بدنه قرار دارند و دسترسی به آنها دشواراست . قبل  ازانجام هرکاری ، به لحاظ ایمنی ، ابتدا برق ویلچر را قطع کنید . از پاشیدن مایعات پاک کننده به طور مستقیم بر روی قطعات الکتریکی یا باتری ویلچر پرهیز کنید .

در مورد ویلچرهای برقی نیز ، استفاده از یک دستمال مرطوب یا یک دست پوش مخصوص شستشوی اتومبیل می تواند برای تمیز کردن لاستیکها مناسب باشد. یک برس قوی با موهای زبر ، مانند انواعی که معمولا” برای تمیزکردن لاستیکهای خودرو استفاده می شود ، می تواند برای پاک کردن گل ولای یا گردوخاک لاستیکها مفید باشد . برای جدا کردن هرنوع آلاینده ای مانند گرد وغبار، شاخ و برگها که به قسمتهایی مانند جای باتری و درز وشکافها در پایه ویلچر سخت چسبیده اند ، می توان ازکپسولهای هوای فشرده یا خشک کن برقی ( سشوار ) هم استفاده کرد .

در جایی که نظافت قسمتهایی ممکن است برای خود کاربر ویلچر مشکل است ، بهتر است مراقب یا همراه او این کار را انجام دهد .

تولیدات کمکی برای تمیزی چرخها

امروزه یکسری محصولات ابتکاری هم ساخته شده اند که می توانند چرخ ها را از چسبیدن آلاینده های موجود در محلهای تردد وانتقال آنها به منزل محافظت کنند . از جمله روکش های مخصوصی تولید شده اند که بطور اختصاصی برای پوشش لاستیک ها و چرخهای جلویی ویلچر طراحی شده اند .

تولیدات کمکی برای تمیزی چرخها

این روکشها قابلی جداشدن و شستشودارند . همچنین نوعی روکش از جمله روکشهای ضدآب از جنس نئوپرن مخصوص چرخ های عقب تولید شده که می تواند در محیطهای مرطوب خیس استفاده شود .

امروزه در برخی از جاها شرکت هایی وجود دارند که خدمات نظافت ویلچر را در خانه ، هم برای ویلچرهای دستی و هم برا ی ویلچرهای برقی ارائه می دهند .

دستگاههای شستشوی ویلچر

 دستگاههای شستشوی ویلچر  

بعضی از بیمارستان ها یا آسایشگاههای سالمندان دستگاههایی دارند که در مواردی که ویلچر ، چه چرخها و چه صندلی و چارچوب آن خیلی کثیف شده باشد ، توان برای شستشو و نظافت ویلچر به مورد استفاده قرارر می گیرند  . چنین دستگاههایی ویلچر و تجهیزات روی آنها را به خوبی شستشو و حتی استریل می کنند . در برخی از کشورها هم ، شرکتهای خصوصی وجود دارند که خدمات تمیز کاری را ، برای ویلچر های برقی و دستی در منزل درخواست کنندگان ارائه می دهند .