۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نحوه ی جابجا کردن بیمار از روی تخت به روی ویلچر

همیشه باید انتقال بیمارنخاعی از روی تخت به روی ویلچر به درستی انجام شود . بسیاری از بیماران نخاعی چه در طول مدت بهبودی خود در بیمارستان و چه  بعد از ترخیص ، از ویلچر استفاده می کنند . برخی از بیماران خودشان قادر نیستند از روی تخت به روی ویلچر جابجا شوند . از این رو، این بیماران نیاز به حمایت شخص دیگری دارند تا بتوانند با خیال راحت به روی ویلچر خود مستقر شوند . اما باید دقت نمود که انتقال بیمار از روی تخت به روی ویلچر باید با دقت و به طور صحیح انجام شود. این موضوع این اطمینان را فراهم می کند که شما و بیمارتان در طول فرآیند انتقال آسیب نبینید . انتقال بیمار از روی تخت به روی ویلچر نیاز به هیچ ابزار خاصی ندارد ، و تنها باید دقت نمود که این کار با روش صحیح انجام شود. برای انجام یک جابجائی صحیح بهتر است از دستورالعمل زیر استفاده نمائید :

۱٫ ویلچر را در نزدیکی تخت قرار دهید . ترمزهای آن را قفل کنید .

۲٫ بیمار را به یک طرف بچرخانید ، به طوری که رو به شما قرار گیرد .

۳٫ یک دست را در زیر گردن بیمار قرار دهید . اطمینان حاصل کنید که دست تان طوری قرار گیرد که بخشی از شانه ها را هم نگه دارد .

۴ .  دست دیگرتان را پشت زانوهای بیمارقرار دهید .


۵٫  پاهای بیمار را روی لبه تخت قرار دهید . همزمان ، با استفاده ازآن دست خود که روی شانه های بیمار گذاشته اید ، به او کمک کنید تا در حالت نشسته قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که بیمار در لبه تخت در حالت نشسته قرار داشته باشد.

۶ . دستهای خود را دور سینه ی بیمار قراردهید . قبل از حر کت دادن او مطئن شوید که دستها یتان به خوبی به همدیگر چفت نموده باشید .

۷٫ وزن خود را روی پائی متمرکز کنید که  دورتر از ویلچر قرار دارد .

۸٫ بیمار را بلند کنید .

۹٫  در حالی که هنوز بیمار را نگهداشته اید ، به سمت ویلچر بچرخید .

۱۰٫ زانوهای خود را خم کرده و بیمار را روی ویلچر بگذارید.

 


مراقبت از پشت

بلند کردن بیمارهمواره می تواند برای پشت شما مشکل ساز باشد . بنابراین برای کاهش خطر مصدومیت ، به یاد داشته باشید که موارد زیر را انجام دهید  :

• قبل از اینکه هر حرکتی را شروع کنید ، یکبار مراحل فوق را در ذهن خود مرور کنید .

• مراحل حرکت را برای بیمار توضیح داده  و قبل از انجام جابجائی جویا شوید که آمادگی لازم را داشته باشد  .

• زانو خود را خم و پشت خود را راست نگه دارید .

• شما  می توانید برای اطمینان از محکم نگه داشتن بیمار به جای قلاب کردن دستهایتان در پشت بیمار از تسمه انتقال استفاده کنید .

• هر وقت که لازم بود ، کمک  بگیرید .

• با نظارت کارشناسان جابجائی بیمار را تمرین کنید .

منبع مورد استفاده :
مقاله :” How to Transfer Patients to Wheelchairs  ”  – اقتباس از سایت : http://www.ehow.com –  ترجمه ، تهیه و تنظیم : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com) – اردیبهشت آبان ماه سال ۱۳۹۱ – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران