۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

نحوه تغییر انجام کارها برای حفاظت از شانه ها بعد از ضایعه نخاعی

محافظت از شانه در افراد دچار آسیب نخاعی از اهم موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد . چراکه بسیاری از جابجاییها وانتقال افراد نخاعی با تکیه بر ماهیچه ها و مفاصل شانه ها انجام می شود . لذا در این مقاله یکی از راههای کاربردی برای محافظت از شانه ها یعنی ” اصلاح روش آنجام کارهای روزمره ” ارائه شده تا بتوان با کمک این روشها ، آسیب و فشارهای وارده بر شانه ها را به حداقل ممکن رسانده و از آنها محافظت نمود :

 

 

جابجائی ها

 

به تعداد جابجائیهای خود که در یک روز انجام می دهید ، فکر کنید . تعداد آن را برای یک سال و سپس برای یک عمر حساب کنید . با مشاهده عدد بدست آمده می بینید که جابجائی ها قسمت بزرگی از توانایی شما برای مستقل بودن محسوب می شوند . بنابراین هرچه بیشتر بتوانید از شانه های خود محافظت کنید و مراقب آن باشید ، توانائی شما برای حفظ استقلال و کیفیت زندگی شما بهتر خواهد بود .
بطورکلی در جابجایی ها نکات زیر را رعایت کنید :

 

  • فقط تا جایی که ممکن است ، شانه ها را باز و دست خود را به سمت بیرون بچرخانید ، اما نه بیش از ۳۰ تا ۴۵ درجه .
  • اگر فاصله دو نقطه جابجایی زیاد است و در حین انتقال احساس درد می کنید ، از صفحه انتقال استفاده نمائید تا حرکات را اندازه های کوچکتر انجام دهد.نحوه تغییر انجام کارها برای حفاظت از شانه ها بعد از ضایعه نخاعی

 

 

  • از دسترسی به نقاط دور پرهیز کنید . ویلچر و بدن خود را به نحوی قرار دهید که نیاز نباشد فاصله دسترسی شما دور شود .
  • از شتاب اولیه برای حرکت دادن خود استفاده کنید .
  • تا جائی که می توانید ، تنه رو به جلو خم کنید .

 

حذف فشار : خم شدن در برابر بالا کشیدن بدن

 

وقتی افراد نخاعی پس از دوره نقاهت  ، به واحد های کاردرمانی ارجاع داده می شوند ، جزو اولین چیزهایی که به آنها آموزش داده می شود ، روشهای حذف و کاهش فشار از روی بدن ، جهت پیشگیری از زخمهای فشاری است .   روش کلی حذف فشار در حالت نشسته برروی ویلچر به این طریق است : دسته صندلی را بگیرید ، باسن خود را از روی صندلی بلند کرده  و به مدت ۳۰ ثانیه بدن خود را  بالا نگه دارید . سپس به حالت اول خود برگردید  . هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یکبار این کار را انجام دهید . درست است که این کار هنوز هم یک روش عالی برای کاهش فشار است ، اما فشار زیادی را بر روی شانه ها وارد می کند .

 

اما امروزه توصیه می شود که روش بالا کشیدن بدن با فشار روی دسته ها را با خم شدن به سمت جلو یا پهلوها جایگزین کنید . خم شدن به طرفین لازم است برای هر دو طرف انجام شود . شما می توانید این روش ها را با همراهی کسی که دستهای خود را در زیر باسن شما گذاشته آزمایش کنید تا اطمینان حاصل شود که فضای مناسب برای رفع فشار موثر ایجاد شده باشد .

 

 حذف فشار : خم شدن در برابر بالا کشیدن بدن

 

هنگام حمل اشیاء آنها را نزدیک به بدن خود نگه دارید

 

نگه داشتن اجسام با دستهای باز و کشیده باعث ایجاد فشار پیچشی در شانه های شما می شود . اگر شی ء را نزدیک به خود قرار دهید ، فشار روی مفاصل شانه شما بسیار کمتر و درد آن بسیار کمتر خواهد شد .

 

از دسترسی به اجسام بالای سر یا گرفتن میله بالای سر پرهیز کنید

دراز کردن دست به بالای سر یا بالا کشیدن خود با یک طناب یا یک میله ، شما را در موقعیت چرخشی قرار داده  ، مفصل شانه را در بالا درگیر ومی تواند منجر به درد شود.

راندن ویلچر

  • از حرکات بلند و نرم استفاده کنید . اطمینان حاصل کنید که نقطه تماس دست با چرخ ساعت ۱۱ و نقطه رها کردن در ساعت ۲ باشد . این روش کارآمدتر است و فرسودگی شانه ها را کاهش می دهد .

موقعیت دست ها بر روی چرخ ها در هنگام راندن ویلچر

 

  • اجازه دهید در پایان هر ضربه به حلقه چرخ ، دستها به طور طبیعی رو به پائین رانده شود تا از تغییر جهت سریع پرهیز گردد.
  • از ضربه سریع و محکم روی حلقه چرخ پرهیز کنید .
  • اگر در حال رفتن به بالای یک سراشیبی ، شتاب خود را از دست دادید ، به جای فشار وارد آوردن به شانه ها ویلچر را به پهلو قرار داده واستراحت کنید ، و اینکار را تا آنجا که می توانید به جای اینکه سخت تر انجام دهید سریعتر انجام دهید . اگر بالا رفتن یا پائین آمدن از سراشیبی ها مشکل است ، کمک بگیرید.
  • مهم است که وقتی در حال حرکت نیستید ، برای دست های خود یک موقعیت استراحت ، روی ویلچر خود پیدا کنید. بیشتر افراد ، اغلب از دستها برای حمایت تنه خود استفاده می کنند .  اما اگر به مدت ۱۲ ساعت در روز روی ویلچر می نشینید، این موضوع می تواند برای شما سخت باشد  و عضلات شما را خسته کرده و سریع تر فرسوده می شوند . بنابراین  اگر لازم است برای درست نشستن از دستهای خود استفاده کنید ، باید وضعیت استقرار بدن خود ارزیابی کنید  ، بطوری که دستها بتوانند برای انجام کارها راحت باشند .