۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

میزمناسب سازی شده برای صندلی چرخدار افراد دچار آسیب نخاعی

بااستفاده از این میز ، ‌افرادی که ازنظرفعالیت دست و انگشتان مشکل دارند ، قادرهستند کارهایی مثل خوردن ، مطالعه و نوشتن را انجام دهند. میزویلچرازیک صفحه ازجنس طلق شفاف ( پلکسی گلاس با قابلیت دید ) تشکیل شده که به یک بازومتصل می شود. روی آن یک حلقه فلزی قرارداده شده که فرد می تواند بوسیله آن میزخودش را جابجا کند. ازآنجایی که پایه میز این قابلیت را دارد که به صورت تلسکوپی حرکت کند و کاملا” قابل تنظیم است، در نتیجه میز‌ می تواند درارتفاع های مختلف مورد استفاده قرارگیرد. همچنین این میزمی تواند به عقب و جلو حرکت کند ، چراکه پایه آن به خود ویلچر وصل شده وقابلیت حرکت پیدا کرده است .

موارداستفاده وروشهای کاربا این نوع میز


– نوشتن یادداشتهای کوچک : برای این کار باید میزرا دروضعیت بالا تنظیم نموده و ازیک ماوس دهانی برای نوشتن استفاده شود.
– خوردن : برای خوردن باید میز رادروضعیت پایین تنظیم و ازیک ظرف مسطح مخصوص استفاده می گردد.
– مطالعه : برای مطالعه باید میزرادرارتفاع پایین تنظیم کرده وبرای باز نگه داشتن کتاب باید یک دست روی میز قرارداده شود.


به نظرکاربران ،‌ استفاده ازاین میز خیلی راحت است و هرکسی می تواند به سهولت آن را دردست گرفته وروی پایه خودش جابزند. درمواردی که فرد خارج ازمنزل است ، ازآنجایی که در بیشتر مواقع افراد ویلچری قادر به بردن پاهای خود به زیر میز نیستند ، یا موقعی که کسی بخواهد در فضای آزاد غذای خودرا میل کند، این میزمی تواند به عنوان میزغذاخوری برای او عمل کند .


ایده ی استفاده ازاین وسیله به عنوان میز مطالعه موقعی ایجا دشد که مبتکر آن در Tenerife (نام یک محل) بسر می برد. ازآنجایی که مطالعه برای او اهمیت خیلی زیادی داشت  و درآن منطقه همیشه باد شدیدمی وزید ، با مشکل نگه داشتن برگه های کتاب مواجه شده بود . اما او متوجه شد درجهاتی که دستهایش را به سختی می تواند روی کتاب قراردهد ، می تواند از یک بازوی مکانیکی استفاده کند . البته این موضوع نمی توانست درمیزهای معمولی کارآیی داشته باشد ، چراکه میزباید خیلی به بدن نزدیک می شد ، تا شخص بتواند قادربه قرار دادن دست خود ش روی آن باشد.
برای ساختن این میز، باید یک صفحه ازجنس طلق شفاف ( پلکسی گلاس ) با ضخامت ۵ میلی متری تهیه شود. یک میله جوش داده می شود تا به صورت یک اهرم بازویی برای فرد قابل استفاده باشد. همچنین مواد ضد لغزش به سینی متصل می گردد. در مرکز سینی یک حلقه کلید وجوددارد که کاربررا قادر می سازد بتواند سینی را در دست گرفته و آن را درحالات دلخواه خود قراردهد.

منبع: مرکز  ضایعات نخاعی، ترجمه مهندس عباس کاشی