۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مقاربت ایمن با سوند

هرگز فکر نکنید که آسیب نخاعی و داشتن سوند ، موجب عدم جذابیت ، ناباروری و یا گسترش بیماری های مقاربتی(STD) و از این قبیل چیزها می شود . افراد نخاعی نیز می توانند عمل جنسی را به همان شکل طبیعی و ایمن انجام دهند . با داشتن اطلاعات کافی ، حتی داشتن سوند هم نمی تواند مانعی برای این قضیه باشد . اما پرسشی که برای عموم افراد به خصوص مبتلایان به ضایعات نخاعی مطرح می باشد این است که نحوه مقاربت جنسی با وجود داشتن سوند چگونه خواهد بود . در زیر به کلیات این موضوع اشاره شده است .

مردان دارای سوند های دائم (IDC) هنگام مقاربت می توانند سوند خود را درآورند یا اینکه آن را به سمت عقب تا کرده و با کاندوم روی آن را بپوشانند ، در این صورت باید سوند را به آلت تناسلی به خوبی محکم کنند . زنان دارای IDC نیز می توانند سوند خود را در هنگام مقاربت جنسی خارج کنند ، مگر اینکه این کار اشکال داشته باشد و برای آنان مقدور نباشد .

افراد دارای استوما و کسانی که خود سونداژی می کنند ( یعنی برای تخلیه مثانه خود چند بار در روز ، سوند را از مجرای خود عبور می دهند ) معمولا” برای جلوگیری از هر گونه نشت ادرار ناخواسته ، باید این کار را اندکی قبل از مقاربت خود را سونداژ کنند .

افراد دارای سوندهای سوپرا پوبیک ( فوق عانه ) جهت مقاربت ، در هر زمانی مشکلی ندارند .

معمولا افراد کوادری پلژی با سطح ضایعه بالا نمی توانند مدت طولانی بدون سوند بمانند . طبیعی است که چنین افرادی باید مراقب باشند که در هنگام مقاربت سوند شان دچار کشیدگی نشود ، اما این افراد نباید اجازه دهند که این موضوع مانع از لذت بردن آنها شود . اگر هر کدام از زوجین ویلچری به دلایل پزشکی و یا علمی در مورد سوند خود خیلی نگرانی داشته باشند ، باید آن را با یک بند یا نوار ببندند و مسلما” درمورد این افراد وجود سوند در بدن مقدم بر عشق ورزی است .

نکته مهمی که افراد در مورد مقاربت با سوند باید به آن توجه کنند این است که آنها باید حواسشان باشد که ممکن است لوله سوند فشار سختی را روی پوست بدن وارد آورده و باعث ایجاد تاول شود . از این رو استفاده از یک لایه متشکل از مواد نرم که روی سوند را بپوشاند ، می تواند از ایجاد تاول جلوگیری کند .

منبع : http://www.streetsie.com – تهیه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com) – انتشار: انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران