۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

مزایای ایستادن برای افراد نخاعی

بیشتر افراد نخاعی ، بدون وسایل کمکی قادر به ایستادن نیستند . به همین دلیل خیلی به فکر ایستادن یا قرارگرفتن در حالت ایستاده نمی باشند . اما امروزه با وجود وسائل و تجهیزات موجود از جمله ویلچرهای ایستا یا میزهای مخصوص به نام تیلت تیبل ( Tilte Table ) و غیره  ، قرار گرفتن آنها در حالت ایستاده ، ممکن گشته و آنان می توانند به این مهم دست پیدا کنند . مطمئنا” آگاهی از مزایای ایستادن انگیزه های آنان را برای ایستادن بطور چشمگیری بالا خواهد برد . اما توصیه می شود که قبل از اقدام به ایستادن با پزشک یا فیزیوتراپ خود مشورت نموده تا در صورت عدم وجود هر گونه مشکل جسمی یا ایمنی ، بتوانند برنامه منظمی را برای ایستادن شما تعیین کنند .

در این مقاله به مهمترین مزایای حاصل از ایستادن اشاره شده است :

  • ایستادن ، تراکم استخوانها را افزایش و از این رو خطر شکستگی آنها را کاهش می دهد . در شرایط عادی تشکیل استخوان نیاز مند وجود مجوعه ای ازعوامل از جمله : تغذیه خوب ، تحمل وزن روی استخوان به عنوان مثال از طریق ایستادن یا راه رفتن و همچنین استفاده از ماهیچه ها است . تحقیقات نشان می دهد که ایستادن باعث بهبود تراکم استخوانی نواحی لگن و استخوانهای پا در کودکان فاقد توان حرکتی ازجمله مبتلا یان به فلج مغزی، دیستروفی عضلانی ، اسپینا بیفیدا یا آسیب دیدگان نخاعی می شود .
  • ایستادن ، باعث بهبود گردش خون و فشار خون می گردد . گردش خون کارآمد ، ارتباط  تنگاتنگی با تنفس دارد .  ایستادن منجر به بهبود فشار خون، ضربان قلب و گردش خون و کاهش افت فشار خون وضعیتی و ورم پا ها می گردد.
  • ایستادن ، به هضم غذا ، عملکرد روده و تخلیه مثانه کمک می کند . اعتقاد براین است که ایستادن از طریق ترکیبی از عوامل مانند تاثیر نیروی جاذبه و فعال شدن ماهیچه های شکم می تواند به تخلیه روده ها کمک کند . مطالعات انجام شده بهبود تنظیم عملکرد روده ، رفع موانع تخلیه و رفتار بهتر مثانه را متعاقب برنامه های ایستادن تائید کرده اند .

  • ایستادن ، باعث کشش ماهیچه های بدن شده و مانع از شروع سفتی مفاصل می گردد . تحقیقات نشان می دهد که با تداوم برنامه های ایستادن ، بهبود انعطاف ماهیچه همسترینگ ( پشت پا ) ، افزایش دامنه حرکتی و کاهش میزان اسپاسم فراهم خواهد داشت .همچنین ایستادن،  باعث بهبود عملکرد گیرنده های عصبی موجود درعمق ماهیچه ها و مفاصل شده و استقامت بدن را جهت ایستادن و تنظیم تون عضلات در حال استراحت بهتر می کند  .
  • ایستادن ، به خصوص ، بچه ها ی دچار ناتوانی را قادر می سازد تا بتوانند با همسالان خود تعامل چشی برقرار کنند . تعامل چشمی ، منجر به  بهبود اعتماد به نفس ، خودباوری و خودانگاری بچه های دچار ناتوانی شده و باعث می شود که آنان بتوانند کارهای خود را به شیوه سایردانش آموزان یا برادر و خواهر های خود انجام دهند . ایستادن با استفاده از یک تکیه گاه مناسب ، ترس از سقوط  را از بین می برد و اجازه می دهد که  فرد بتواند توجه خود را مستقیما” به یادگیری و تعاملات اجتماعی معطوف سازد.

  • ایستادن ، شکل گیری مفصل ران را در مراحل اولیه رشد کودکان فلج تسهیل می کند. کودکانی که در سن رشد و نمو طبیعی هستند ، در سنین  ۱۲ تا ۱۶ ماهگی به احتمال زیاد ، در مرحله تشکیل سر استخوان ران و مفصل آن هستند . در این مرحله از رشد ، ایستادن می تواند به پیشگیری از دررفتگی مفصل ران یا جابجاشدن آن جلوگیری کند. همچنین ایستادن در سنین اولیه می تواند به جابجایی های آینده در حالتهای ایستاده به بچه ها کمک کند.
  • ایستادن ، تنفس و کنترل صدا را نیز بهبود می بخشد . هنگامی که در حالت ایستاده قرار می گیریم ، دیافراگم فضای بیشتری برای انقباض و انبساط  دارد ، به این معنی که ما می توانیم راحت تر ، عمیق تر و کار آمد تر تنفس خود را داخل و خارج کنیم . بنابراین ، ایستادن اجازه می دهد که  افراد بتوانند با صدای بهتر و کنترل بیشتری صحبت کنند.
  • ایستادن ،  باعث بهبود سلامتی ، هوشیاری و الگوهای خواب می شود . مطالعات انجام شده بهبود خواب ، کاهش خستگی، افزایش هوشیاری و احساس سلامتی را به دنبال ایستادن های ثابت و منظم گزارش کرده ند . از آنجایی که ایستادن ، اثرات رفلکسهای نوزادی مانند رفلکس تونیک متقارن گردن (STNR) و رفلکس تونیک تودرتو (TLR) را بیشتر حفظ می کند، از این رو ، سازمان حسی ، راحتی ، انرژی و توجه به حداکثر ممکن خواهد رسید .
  • ایستادن ، سلامت پوست را از طریق حذف فشارهای وارده حاصل از حالت نشسته را بهبود می بخشد . همانگونه که ایستادن باعث بهبود تنفس می شود ، اجازه می دهد که خون اکسیژن دار بیشتری به بافتهای در معرض فشار در حالت نشسته ، برسد . در نتیجه با وجود برنامه های ایستادن ، احتمال ایجاد زخم بستر کمتر و بهبود تمام وکمال پوست امکان پذیر خواهد بود .

 

ترجمه  و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail :  ohealth2007@yahoo.com )  ؛  منبع مورد استفاده  ؛  سایت : http://www.evanderconroyfoundation.org –  مقاله :  Benefits of Standing – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران