۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سوالات متداول در مورد مشکلات جنسی زنان دچار آسیب نخاعی

باروری در زنان نخاعی

معمولا ” ، توانایی باردار شدن و زایمان در زنان نخاعی ، تحت تاثیر آسیب نخاعی قرار نمی گیرد . یک زن پس از آسیب نخاعی ، به طور متوسط ، ۳ دوره قاعدگی خود را از دست می دهد . البته ممکن است بعضی ها دوره های بیشتری را از دست دهند و یا حتی امکان دارد برخی هیچ دوره ای را از دست ندهند .
تقریبا” در تمام زنان دچار آسیب نخاعی سیکل قاعدگی بعد از دوره حاد ، به حالت عادی باز خواهد گشت . درهر حال موضوع مهمی که نباید فراموش شود این است : احتمال باردار شدن بعد ازاین که سیکل قاعدگی به حالت عادی باز می گردد ، وجود دارد . بنابراین اگر کسی نمی خواهد باردار شود ، باید از یک روش مطمئن کنترل بارداری استفاده کند .
مهمترین سئوالاتی که برای زنان نخاعی ، در رابطه با مسائل جنسی و بارداری مطرح است از این قرارند :

۱٫اگر یک زن دچار آسیب نخاعی بخواهد باردار شود ، چه چیزهایی را باید بداند ؟

این افراد باید به یک پزشک آشنا به مسائل افراد مبتلا به آسیب نخاعی و بارداری مراجعه کنند تا آموزش ها و لازم راببیند . موضوع مهم دیگراین است که زنان دچار ضایعه نخاعی که می خواهند بچه دار شوند ، باید قبل از باردار شدن ، یک کنترل کلی از وضعیت سلامتی خود داشته باشند . و مهمتر از همه اینکه مثانه و کلیه ها ، باید در طول دوران حاملگی بطور دقیق تحت نظر پزشک قرار گیرد .

۲٫آیا درزمان بارداری ، احتمال بروز مشکلات خاصی به دلیل آسیب نخاعی وجود دارد ؟

بله. اگر ضایعه نخاعی یک زن درسطح T6 و بالاتر باشد ، ممکن است با مشکلات اتونومیک دیس رفلکسی مواجه شود . برای پیشگیری از این مشکل در طول بارداری وزایمان باید اقدامات ویژه ای در نظر گرفته شوند .
همچنین ممکن است دهانه رحم در زنان نخاعی نازک ترشود که می تواند منجر به زایمان زودرس گردد . با این حال بسیاری از زنان مبتلا به آسیب نخاعی قادرند زایمان طبیعی ( نه سزارین ) داشته باشند .
اگر آسیب نخاعی در سطح بالاتر از T10رخ داده باشد ، احتمالا” درد زایمان احساس نخواهد شد .( هورا !!!! ) بنابراین در این افراد ضرورت دارد که زمان زایمان توسط متخصص تشخیص داده شود . در بعضی جاها ، این زنان می توانند از یک نوع مانیتور خاص استفاده کنند که بصورت پوشیدنی است . این وسیله به ویژه در شبها کمک می کند تا زن باردار بتواند شروع زایمان خود را متوجه شود . برای اطمینان از این مورد باید پزشک متخصص صحبت شود .

۳٫ایمن ترین روش کنترل بارداری برای زنان دچار آسیب نخاعی چیست ؟

بهترین گزینه برای جلوگیری از حاملگی ، استفاده از روشهای ترکیبی است. استفاده از کاندوم همراه با فوم اسپرم کش یا استفاده از دیافراگم همراه با کرم اسپرم کش ، دو روش متداول برای پیشگیری از حاملگی محسوب می شوند . توجه داشته باشید که استفاده از کاندوم های از جنس پوست حیوانات نمی تواند فرد را در برابر انتقال بیماری های مقاربتی همچون ایدز HIV )) مصون نگه دارد .
فراموش نکنید که مصرف قرص های ضد بارداری می توانند مشکل ایجاد کنند ، چرا که ممکن است باعث لخته شدن خون شوند. اما اگر زنی هیچ گونه مشکلی با لخته شدن خون نداشته باشد ، معمولا” می تواند یک قرص با دوز کم استفاده نماید . بسیاری از زنان نخاعی می توانند پس از ترخیص از مرکز توانبخشی ، قرصهای ضد بارداری را مصرف کنند . اما بهترین کار این است که با مشورت با پزشک ، بهترین گزینه برای فرد تعیین شود .
استفاده از آی یو دی ها برای زنان نخاعی خطرناک هستند چرا که ممکن است اشتباه کارگذاشته شوند . به دلیل همین خطر، اغلب از آنها استفاده نمی شود . به علاوه اینکه برخی از زنانی که هیچ برنامه ای برای باردار شدن ندارند می توانند از گزینه بستن لوله های رحمی استفاده کنند .

۴٫ آیا زنان بعد از آسیب نخاعی می توانند به ( ارگاسم ) اوج لذت جنسی برسند ؟

اگر درعضلات زیرناف حس وجود نداشته باشد ، احتمالا ارگاسم هم ایجاد نمی شود . اما ، حس لذت برای ارگاسم و بعد از آن درک می شود . در هر حال ، از هرپنج زن یکی می تواند با تحریک دهانه رحم به اوج لذت جنسی برسند .

۵٫آیا آسیب نخاعی ترشحات مهبلی را تحت تاثیر قرارمی دهد ؟

معمولا” آسیب نخاعی توانایی بدن را جهت تولید ترشحات مهبلی تولید هنگام تحریک جنسی متوقف می کند . این مشکل به راحتی با استفاده از روان کننده هایی همچون آستروگلاید ( Astroglide ) و کی وای ژل ( KY jelly ) برطرف می شود. اما فراموش نکنید که نباید از روان کننده های با پایه روغن استفاده نمود .
بطورکلی روان کننده ها باید درجریان فعالیت جنسی و به هنگام تماس جنسی و هر۳ دقیقه بکاربرده شوند که تماس های غیر از تماس دهانی را شامل می شود . پس از ارتباط جنسی دهانی، در صورت داشتن آمیزش جنسی لازم است که از آنها استفاده شود.
به یاد داشته باشید : بهترین کار این است که همیشه از یک روان کننده استفاده کنید ، مگراینکه پزشک آن را ضروری نداند .

۶٫قبل از انجام مقاربت جنسی با سوند پایدار ، چه باید کرد ؟

اگر کسی سوند پایدار داشته باشد ، باید قبل از داشتن رابطه جنسی ، آن را به خوبی به ژل کی وای آغشته کرده و آن را در سمت چپ یا راست ، خود با نوار چسب ثابت کند .

۷٫ اگر کسی از سوند متناوب استفاده می کند ، آیا کاری هست که باید انجام دهد ؟

بله. فرد باید مطمئن شود که مثانه اش قبل و بعد از آمیزش جنسی به خوبی تخلیه شده باشد . مصرف کافئین و الکل را باید قبل از رابطه جنسی کم کرد ، چراکه ممکن است باعث نشت ادرار گردد.
* به یاد داشته باشید که * : رعایت بهداشت خوب ، قبل و بعد از مقاربت جنسی می تواند به جلوگیری از عفونت مثانه کمک نماید .

۸٫ درمورد برنامه اجابت مزاج ، آیا کار خاصی هست که باید انجام شود ؟

پس از پایان برنامه دفع ، باید دو ساعت صبر کرده و سپس رابطه جنسی برقرار گردد . اگر کسی برنامه دفعی خود را با کمک همسر خود انجام می دهد، در زمان اجرای برنامه دفع ، نباید در مورد مقاربت جنسی صحبت کند. در عوض بهتر است در خصوص موضوعات دیگری صحبت شود .

۹ . در مورد وضعیت استقرار بدن هنگام مقاربت جنسی چه چیزهایی باید دانست ؟

“هر طور که قادر به انجام آن هستید ، باید انجام دهید.” قانون خاصی وجود ندارد . اما فقط به نکات ایمنی مربوط به جلوگیری از افتادن و سقوط دقت کافی داشته باشید . در هرحال وضعیت استقرار مناسب بدن به خود شما مربوط می شود .

ترجمه و تنظیم از : مهندس عباس کاشی ( e mail : ohealth2007@yahoo.com ) ؛ منبع مورد استفاده ؛ سایت : http://www.myshepherdconnection.org/ – مقاله : Sexuality- Common Questions – انتشار : انجمن معلولین ضایعات نخاعی استان تهران