۰۲۱ - ۸۸۰۰۱۳۶۱ کمک‌های مردمی

سازگاری با ضایعه نخاعی

سازگاری چیست ؟

هر کسی در زندگی خود تغییراتی را تجربه می کند . تطبیق عبارت از نحوه سازگاری و چگونگی استفاده از شرایط جدید است  . شروع یک کار جدید ، ازدواج کردن ، صاحب فرزند شدن ، همچنین از دست دادن شغل ، طلاق و از دست دادن یک دوست ، نمونه هایی از تغییرات هیجان انگیز زندگی هستند که هر کدام به نوبه خود می توانند چالش برانگیز باشند .

بدون شک ، ابتلاء به آسیب نخاعی ، یک وضعیت جدید و چالش برانگیز برای زندگی هر فردی محسوب می شود . هنگامی  که آسیب نخاعی اتفاق می افتد  ، تقریبا” تمام جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد ، و برگشت به زندگی قبلی و تطبیق با آسیب نخاعی می تواند خیلی سخت باشد . دوره سازگاری اولیه ممکن است مشکل باشد ، اما اکثر مردم در این دوره به مرور زمان ، به خوبی خود را با زندگی جدید تطبیق می دهند . پس از این دوران ، آنها همچنان به سازگاری ادامه داده و تغییرات فزاینده ای مشابه با آنچه که همه مردم تجربه می کنند ،  خواهند داشت .

سازگاری در زمانهای ابتدایی ترخیص از بیمارستان و بازگشت به منزل

بازگشت به منزل ، مرحله اصلی سازگاری با زندگی پس از آسیب نخاعی محسوب می شود  . این مرحله می تواند با برگشت به آسایش خانه ، چالش برانگیز انگیز باشد . همچنین اگر با بازگشت به خانه ، با آنچه که انتظار آن را ندارید مواجه شوید ، ممکن است اوضاع وحشتناک باشد .

همانند بسیاری از حوادث تغییر دهنده زندگی ، ، تطبیق با یک رخداد “جدید ” نیاز به زمان دارد . برای مثال ، احتمالا ” شما قبل از آسیب یک برنامه روزانه داشتید . ممکن است هر روز صبح بیدارمی شدید و کارهایی مانند رفتن به مدرسه یا محل کار ، مراقبت از فرزندان ، و یا انجام کارهای معمول خانه را انجام می دادید . بطور کلی هر آن چه بوده ، بصورت روال انجام می دادید و هر آنچه انجام می دادید ، چیزی بوده که انتظار آن را داشتید .

پس از آسیب نخاعی ، بطور طبیعی یک روال جدید ایجاد می کنید . افرادی که به تازگی مصدوم می شوند اغلب آسیب دیدگان می گویند که احساس می کنند ، همزمان با یادگیری نحوه فعالیتهای مختلف ، همه چیز را برای اولین بار انجام می دهند . معمولا” ، این موضوع همزمان با درگیرشدن با مشکلات کم کم برطرف می شود و شما کم کم یاد می گیرد که چگونه به بهترین وجه ممکن زندگی روزمره خود را مدیریت کنید.

 

  • شانس هایی که شما خواهید داشت این است که  پس از توانبخشی هایی که در دوره بستری داشته اید ، تا مدتی هم توانبخشی سرپایی خواهید داشت . در این مراحل ، قدرت و استقامت بدنی معمولا” بهبود پیدا می کند . توانایی شما برای انجام فعالیت های روزمره معمولا” بهتر می شود . زمانی را که شما خارج از بستر و روی ویلچر هستید ، معمولا” افزایش می یابد . در ابتدا ، شما ممکن است به تجهیزاتی مانند : تخت بیمارستانی و یا دستگاه های کمکی وابسته باشید ، اما بعدها به آنها نیاز نخواهید داشت .
  • اما بطورکلی شما کم کم یاد می گیرید که برخی از فعالیتهای خود را که در طول دوران توانبخشی و در مدت بستری انجام می داده اید ، مدیریت کنید . اما ، ممکن است روش مدیریت برنامه های شما در منزل تغییر کند.  برای مثال ، در طول دوره توانبخشی  برنامه اجابت مزاج یا دوش گرفتن را شبها انجام می داده اید. اما ممکن است متوجه شوید که انجام این گونه فعالیت ها صبح ها بهتر و با زندگی روزمره شما متناسب تر است .

چگونه مردم را با  ضایعه نخاعی خود سازگاری پیدا می کنند ؟

 

مردم برای زندگی پس از آسیب نخاعی انتظارات مختلفی دارند . ممکن است فرد نخاعی در زندگی خود احساس شادی کند . ممکن است فعالیت های معنی دار و لذت بخشی را انجام دهد. و بر عکس ممکن است با موانعی مانند استرس ، افسردگی و اضطراب مواجه شود . ممکن است یکی یا همه اینها و یا چیزهای دیگری مطرح باشد ، اما اکثر مردم از طریق برنامه ریزی و برآوردن انتظارات خود ، برای زندگی پس از آسیب سازگاری پیدا می کنند .

  • شخصیت شما و روش مواجه شما با تغییرات رایج زندگی روزمره ، بعد از آسیب نخاعی تغییر نمی کند . بنابراین ، شما پس از آسیب نخاعی به روش زندگی و در چارچوب زمانی خودتان با زندگی سازگار خواهید شد.
  • ممکن است شما درهفته ها و ماههای اول بعد از آسیب نخاعی ، احساس “متفاوتی ” در بدن خود داشته باشید . معمولا” این احساس ، همزمان با خود شناسی بهتر ، یادگیری مدیریت مراقبت از خود و رسیدن به درک بهتر از بدن خود ، به تدریج از بین می رود و شما به این واقعیت پی خواهید برد که هنوز هم همان شخص هستید .

  • ممکن است مجددا” به برخی از ارزش های شخصی خود و آنچه که در زندگی پس از آسیب نخاعی برای شما مهمتر هستند ، فکر کنید . به عنوان مثال ممکن است توجه خود را بیشتر بر روی برقراری روابط با خانواده و دوستانی متمرکز کنید که قبل از آسیب خود داشته اید .